Az új bortörvényt az Országgyűlés tavaly elfogadta, az idén augusztus 1-jén lép hatályba, de lényegében az idei szüretet még nem fogja érinteni.

Az új borágazati szabályozás struktúrája a jövőben három részből – törvényből, kormányrendeletből, miniszteri rendeletből – áll majd, az eddigi több mint tízféle jogszabály helyett – ismertette Tarpataki Tamás, az Agrárminisztérium (AM) agrárpiacért felelős helyettes államtitkára csütörtökön Budapesten, a 3. BorÉRT Borturisztikai Konferencia, Kiállítás és Vásár rendezvényen.

Szőlőtermesztés

Szőlőbirtok – Fotó: pixabay.com

A helyettes államtitkár kiemelte, hogy az ágazatban kialakul majd egy valódi elektronikus ügyintézési rendszer. A tervek szerint ennek használatára 2022. január végétől nyílik meg a lehetőség, és 2022. augusztus 1-jén térnek át a rendszerre. A legkisebb termelőknek ez csak lehetőség lesz, nem pedig kötelező.

Továbbá ismertette, hogy az új bortörvény bevezeti a szüreti bejegyzés fogalmát. Az ePincekönyvbe 2022-től kell majd a szüreti bejegyzést megtenni. Új fogalom lesz 2022-től a borgazdasági egység is, az oda tartozók egyszerűbb eljárásban tudnak majd működni. Bevezetik majd a szakmai jövedéki nyilvántartást, 2022 augusztusától háromféle szakmai jövedéki nyilvántartást - kisüzemit, általánost és online regisztert - kell majd vezetni, a szereplők méretétől függően és a bor forgalomba hozatali szabályai egyszerűbbek lesznek.

Ondré Péter, az Agrármarketing Centrum ügyvezetője a konferencián elmondta, hogy a hazai bortermelés egyharmada kerül exportra, céljuk a palackozott magas minőségű magyar borok külpiacának növelése, az eddig pozíciók erősítése. Ennek érdekében nemzetközi borkommunikációt végeznek, különböző szakmai rendezvényeket, szakkiállításokat tartanak.

Gál Zsombor, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) borturizmus és borkommunikációs területének kiemelt vezető szakértője pedig  arról beszélt, hogy a magyar borturizmus növelése érdekében a hazai borvidékeket, a boros utazásokat népszerűsítik. Tavalyi tanulmány szerint a borturizmus fellendítéséhez fontos a borászatok tudatos stratégiai tervezése, és a jó borturisztikai gyakorlatok megvalósítása.