Míg más élelmiszereknél egyre több a tudatos vásárló, a bor kultúrtermékből ipari termékké kezdett válni - mondta a Terra Hungarica szerdai budapesti sajtótájékoztatóján Nemes Richárd márkaigazgató. Hozzátette: a világ legtöbb borászata ma már rutinszerűen használ vegyszereket a szőlőgazdálkodásban, és a borkészítésben a kispincészetek szintjén is megjelentek az adalékanyagok.

Kató András társalapító elmondása szerint két éve azzal a céllal hozták létre a Terra Hungarica Chartát, hogy összefogják a természethű kárpát-medencei borászatokat.

A charta jelenleg harminc tagja vállalta, hogy forgalomba hozott boraikat kizárólag a saját borvidéken termett szőlőből készíti, és azokat a borvidéken kívül csak palackozott formában értékesíti, kerüli továbbá a felszívódó gyom- és rovarirtó szerek, műtrágya, gépi szüretelő eszközök használatát.

Nem használnak hozzáadott anyagokat, különös tekintettel az aromákat befolyásoló fajélesztőkre, enzimekre, hozzáadott savra, aszkorbinsavra, tápsókra, stabilizáló adalékanyagokra (például guar gumi), hozzáadott cukorra, tanninra és fachipsre. Tartózkodnak továbbá az olyan eljárásoktól, mint a fordított ozmózis vagy a vákuumos lepárlás, emellett szabad betekintést adnak szőlőikbe és pincéikbe, és az általuk készített borokat minden esetben saját nevükkel vállalják.

Kató András bejelentette, hogy a chartának a közelmúltban megszületett a kiegészítése Terra Hungarica Excellence néven, amely két pontban határoz meg szigorúbb feltételeket: a csatlakozók csak a magyar certifikáló szervezetek által engedélyezett anyagokat használják fel szőlőterületeinken, és kizárólag hozzáadott élesztő nélkül készítik boraikat.

Nemes Richárd elmondása szerint a Terra Hungarica termelőinek borait november 16-án a budapesti Gerbeaud kávéházban megtartandó BorSzalonon ízlelhetik meg egy helyen az érdeklődők. A kezdeményezés új honlapján (http://terrahungarica.hu/) immár a Terra Hungarica összes tagját kisfilmek mutatják be, és a weboldalon megtalálhatók a borászatok elérhetőségei.

Hogy a magyar vásárlók könnyebben hozzájuthassanak az autentikus borokhoz, a közelmúltban létrejött a Terra Hungarica Borpont-hálózat, amelyhez eddig tucatnyi borszaküzlet csatlakozott, és egyre több étteremben kaphatók Terra Hungarica kóstolósorok - számolt be Nemes Richárd.