Igényekre hangolva

A Valmet elődjét 1928-ban alapították Jyväskyläban, és a fegyvergyártáshoz kapcsolódott. A II. világháborút követően, 1945-ben állami tulajdonú cégként indult újra, a mezőgazdasági traktorgyártás 1951-ben kezdődött, a finn mezőgazdaság fellendítése érdekében. 1970-ig egyeduralkodó volt Finnországban.

Az első exportpiac Brazília lett az 1950-es évek végén, majd 1960-ban már gyárat is alapítottak. A traktor és erdészeti gépek terén nagy változást hozott, amikor 1979 őszén megvásárolták a részleget a Volvo BM-től, mert a Volvo eskilstunai részlege már csak az építőipari gépeket kívánta megtartani.

A Vametnek 1980-1989 között volt Tanzániában is gyáregysége, majd 1967-1997 között két üzemük is működött Portugáliában. A márkanév 1998-ban előbb ValmetValtrara, majd 2001-ben Valmetre változott, és 2009-ben lett az AGCO csoport része. A Valtra jelenleg a világ 75 országában van jelen.

Ma már valószínűleg minden gazdálkodó igyekszik követni bizonyos szinten a precíziós gazdálkodást, hiszen számos előnnyel jár mind terméshozam, mind költségek terén, de közvetlenül a környezetet is óvjuk vele. 2001-ben még csak a gazdák 15 százaléka tartott igényt erre a lehetőségre, ma már minimum 50 százalék az arány. Utóbbi meg is határozta az egyik fő fejlesztési irányt.

Valtra A traktorszéria

Összesen 7 altípus tartozik az A-szériába, 75-135 lóerős teljesítménnyel, valamint 315-540 newtonméter közötti nyomatékkal. Az AGCO-erőforrások 95 LE-ig 3 hengeres, 3,3, literes, fölötte 4 hengeres, 4,4 literes konstrukciók. Mindegyik motor EGR nélkül teljesíti a Stage V normákat, DOC, DPF és SCR kombinációjával. Az A105 és A135 típusok teljesítménye +5 lóerővel növekedett. Az A75 és A95-ös típusok szériában 12/12 fokozattal, PowerShuttle váltóművel készülnek, de kérhető a 24/24 fokozatú HITech2 váltómű is.

A két legnépszerűbb, A105 és A115 traktortípusok is választhatók már az elektronikus kapcsolású, HITech4 Powershift váltóművel is, 16/16 fokozattal. Opciós felezővel (creeper) kiegészítve a fokozatszám 32/32-re növelhető.

traktor

Valtra A-szériás traktor

A fokozatkapcsolások 4 csoportra vannak osztva:
• A; 0-9 km/ó tartomány, a legnehezebb munkákhoz és nagy teljesítményigényhez a kihajtásnál.
• B; 0-18 km/ó tartomány, széles körű szántóföldi munkákhoz, könnyű beállítani a különféle funkciókat betakarításkor, de alkalmas akár kiszállításhoz is erdészeti munkáknál.
• C; 0-27 km/ó tartomány, tempósabb szántóföldi munkavégzéshez vagy könnyebb terepen törtnő szállításhoz vagy elinduláshoz, nagy tömegű vontatmánnyal. Továbbá kommunális feladatokhoz szintén ideális.
• D; 0-50 km/ó tartmány, közúti szállításhoz, vonóerőszabályozással, amely be- és kikapcsolható.

Az A-széria kapcsán meg kell még említeni a további műszaki jellemzőket, mint például a kétkörös hidraulikus fékrendszer, teljesen új kialakítású kartámaszkonzol a fokozatcsoportok kapcsolásához, 600 órás szervizintervallum, újratervezett motorházburkolat és újratervezett keréktárcsák.

Az opciók közül a mellékhajtás külső kapcsolóit mindkét hátsó sárvédőn és a Valtra Connect távdiagnosztikát kell megemlíteni, illetve a 2 vezetékes légfékrendszert vagy 2 vezetékes hidraulikus fékrendszert. Igény szerint homlokrakodó-szerelékkel is ellátható.

Az A75, A95 típusok tengelytávja 2250 mm, az A105 és A115-nél 2430 mm, míg az A125 és A135-ösé 2500 mm.

traktor

Az új kialakítású kezelőkonzol

Valtra N-széria

A mezőgazdaság mellett ezen traktorok már akár a kommunális szegmensben is bevethetők, és a rakodógép funkció is hangsúlyosabb, sőt már bizonyos erdészeti munkákra ugyancsak befoghatók.

Itt három típus szerepel a kínálatban, egységesen 2665 mm-es tengelytávval és 4,9 literes, 4 hengeres motorral, szintén EGR nélkül teljesítve a Stage V szintet, és rendelkezik teljesítménynövelő programmal is (Boost Power). Az N135 teljesítménye így 145 lóerőre, 570 newtonméteres nyomatéka 620 Nm-re növelhető.

traktor

Valtra N-széria

Az N155e kétféle, egy eco és egy standard programmal is rendelkezik. Az econál a 155 LE növekszik 165 LE-re és a 660 Nm 700 Nm-re. Standardban is marad a 155, illetve 165 lóerő, de a nyomaték 610 newtonméterről 660 newtonméterre változik. Az N175-ösnél 165-ről 201 lóerőre nő a teljesítmény, a 680 Nm-es nyomaték 800 newtonméterre. A szervizperiódus szintén 600 üzemóra.

Az erőátvitel a HITECH, ACTIVE, VERSU kiviteleknél 20/20 fokozatú (előre/hátra), kúszófokozattal 30/30, és szintén 4 kapcsolási program áll rendelkezésre. Továbbá 5 Powershift-kapcsolású fokozat áll rendelkezésre. 1990-es és 1600-as fordulatszámnál 43 km/óra a haladási sebesség, és 53 km/óra 1970-es motorfordulaton. A minimum sebesség 0,6 vagy 0,7 km/óra, 2200-as fordulaton.

A DIRECT-kivitel CVT-váltóműves, szintén 4 kapcsolási programmal. A 43 km/órát 1700-as, az 53 km/órát 1800-as motorfordulatnál érjük el, míg a minimum tempó 0,03 km/óra 2200-as motorfordulatnál.

Az első tengely egységesen légrugós kivitelű. A vezetőfülkékhez, illetve traktorokhoz összesen 5-féle opciós csomag közül választhatunk, mind az egyéni igényreszabáshoz, mind a már említett precíziós gazdálkodáshoz kapcsolódóan. Ezek a következők: Comfort, Comfort Pro, Technology, Technology Pro és Technology Pro X.

Meg kell említeni az opciós SkyView nagyméretű tetőablakot is, amely rakodógép funkciónál nagyon hasznos kiegészítő, akárcsak az N és T szériáknál alkalmazott Precision Lift & Load App. Ez nemcsak méri a rakomány súlyát, de összegzi is a megmozgatott mennyiséget, és Excel-táblázatba gyűjtve az irodába is továbbítható. Sőt, beállítható a maximális és minimális emelési magasság is, amit elérve a gémszerkezet mozgása megáll.

Elkerülhetők a túlemelésből vagy felütközésből adódó károk, épület- vagy géprongálódás, de a kapauzatoknál sem kell aggódni. A gémszerkezet úgynevezett rázó funkcióval szintén rendelkezik a letapadt rakomány maradéktalan ürítéséhez.

traktor

Az új kezelőkonzol

traktor

Érintőképernyős kijelző az A-oszlopra

traktor

A gémszerkezet csak a kijelölt tartományban mozog

Valtra T-széria

Paraméterektől függően már nemcsak mezőgazdasági, de közútfenntartási és erdészeti célokra is maradéktalanul megfelel. Nemcsak a T-széria, de az előző kettő is 4x4-es meghajtásúak.

A kínálat itt összesen 8 típusból áll, mindegyik 6 hengeres motorral és ugyancsak EGR nélkül. A T145-T175e típusok 6,6 literes motorral készülnek, teljesítményük 155-175 LE, Boost Power funkcióval 170-190 lóerőre növekszik, míg a 640-850 newtonméter nyomaték 680-900 Nm lesz. Kivétel a T175e, ahol standard programban 740-ről 780 Nm-re változik a nyomaték.

A T195-T255 típusok már 7,4 literes motorral szereltek, 195-235 LE teljesítménnyel, amelyek 210-271 LE-re növelhetők. A 800-930 newtonméteres nyomatékok 870-1000 Nm-re növekednek.

traktor

Valtra T-széria

Az N-szériához hasonlóan ugyanazon 4 felszereltségi szint közül lehet választani. Az erőátvitel 30/30 fokozatú, és széria a felező, szintén 4 kapcsolási program, valamint 5 Powershift kapcsolású fokozat áll rendelkezésre. A minimális munkatempó 0,6 vagy 0,7 km/óra, a 43 km/óra 1900 vagy 1500 fordulaton érhető el, az 53 km/óra 1970-es motorfordulaton.

Azonban a DIRECT kivitel szintén CVT váltóművel kapható, 4 kapcsolási programmal, 0,03 km/óra minimális munkasebesség lehetséges, a 43 és 53 km/órához 1700-as, illetve 1800-as fordulat tartozik. Továbbá rendelhető gyorsjárású, 57 km/óra sebességű változat is. Az első tengely egységesen légrugós kivitelű, a tengelytáv 2995 mm. A vezetőfülkékhez, illetve traktorokhoz ugyancsak 5-féle opciós csomag közül választhatunk, mint az N-széria esetében. A rakodó funkcióhoz a SkyView és a Precision Lift & Load App társul.

traktor

Lift & load a traktorok rakodó funkciójához

Képek és szöveg forrása: www.valtra.com