Minderről Hollósi Dáviddal, a Takarék Agrár Igazgatóság vezetőjével beszélgettünk, aki elmondta azt is, hogy a következő egy évben várhatóan a csoport összes tagja integrálódik a leendő nagybankba, a Takarékbankba.

Hol tart most a Takarék Csoport a fúzió és az átalakítás folyamatában?

A közgyűlés november végén döntött a Takarék Csoport ötéves stratégiájáról. Ennek egyik sarokpontja, hogy a csoport egyetlen univerzális nagybankká alakul át. A folyamat első fontosabb állomásaként április végén-májusban két kisbank, egy takarékszövetkezet és a Takarékbank vállalati üzletága összeolvad Takarékbank Zrt. név alatt.

A mostani Takarékbank az MTB Zrt. nevet veszi fel és fő feladata az lesz, hogy a Csoport központi bankjaként szabályozza és koordinálja a csoport tagjainak működését és biztosítsa a banki prudenciát, a törvényeknek való megfelelést.

Ősszel a Takarék Kereskedelmi Bank is beolvad az új bankba, majd 2020 első felében az összes takarékszövetkezet is, amelyek egyébként év közben jogilag egy szervezetté válnak.

Hollósi Dávid

A Takarék Csoport egyetlen univerzális nagybankká alakul át – fotó: Agroinform.hu

A struktúrában hol lesz a helye, mi lesz a feladata a Takarék Agrár Igazgatóságnak?

Az új Takarékbankban három üzleti terület lesz: lakossági, vállalati és agrár, ez utóbbi feladatot a Takarék Agrár Igazgatóság látja el. Eddig stratégiát alkottunk, kockázatkezelési és irányítási elveket határoztunk meg, valamint szolgáltattunk a vállalati és a lakossági üzletágnak, ahol az agrárügyfeleket kezelték.

Az új bankban közvetlenül kezelünk agrár ügyfeleket.

Az a fajta munka, amelyet tudás- és kompetenciaközpontként végzett az Agrár Igazgatóság, megy tovább?

Hogyne! Lesz egy olyan osztályunk, amely ezzel foglalkozik, már csak a saját magunk tájékozódása végett is. Ez a tudás az alapja annak, hogy az üzletet jól csináljuk.

Egy éve beszéltünk utoljára a takarékok átalakításáról, ez idő alatt honnan hová jutottak?

Kicsivel több mint egy évvel ezelőtt ötvennél is több takarékszövetkezet volt Magyarországon, ezek olvadtak össze 12 takarékszövetkezetté és 3 kisbankká. Megjegyzem, 10 évvel ezelőtt még 150 körüli volt a számuk, 20 évvel ezelőtt pedig 200 közeli. Ezek folyamatosan fuzionáltak, és ahogy az előbb mondtam,

a legvégén egy korszerű és erős, országosan elérhető, univerzális nagybank lesz belőlük.

A fiókhálózat hogy néz ki jelenleg?

Ezeregyszáz körüli fiókunk van a takarékok irányítása alatt, ami közel annyi, mint az összes többi banknak együttvéve. Ha az új Takarékbank Zrt. létrejön, az összes fiók fokozatosan egy irányítás alá kerül majd. A folyamat végén megteremtjük a lehetőségét annak, hogy teljes átjárhatóságot biztosítsunk a fiókok között, azaz bármelyik takarékfiók az ország bármely pontján képes lesz az összes ügyfelünket kiszolgálni. Ez komoly változás lesz, amit az ügyfeleink is üdvözölni fognak.

Takarék

Az átalakulás végén bármelyik takarékfiók az ország bármely pontján képes lesz az összes ügyfélt kiszolgálni – fotó: Agroinform.hu

Csak ennyi változás éri a fiókokat?

Ez egyáltalán nem kevés, igen komoly fejlesztések kellenek ahhoz, hogy ennek a feltételeit megteremtsük. Nyilvánvaló viszont, hogy ekkora beruházást csak ott érdemes elvégezni, ahol az meg is térül majd. Emiatt elkerülhetetlen a fiókhálózat észszerűsítése, a krónikusan veszteséges, alig használt, sok esetben leromlott fizikai állapotú, súlyos munkaerőhiánnyal küzdő kirendeltségek összevonása, elköltöztetése.

Mi a helyzet azzal a szakembergárdával, amelynek toborzásába akkor fogott, amikor átvette az agrár igazgatóságot?

A csapat azóta felállt, a takarékok munkáját segítik. Ugyanabban a rendszerben dolgoznak idén is, amíg a nagybank össze nem áll. Akkor majd megváltozik a feladatkörük: már nemcsak tanácsadással, hanem közvetlenül ügyfélkezeléssel is foglalkoznak majd.

Mit kínál 2019-re az ügyfeleinek az átalakulásban lévő Takarék?

Kíváncsi szemeiket ránk vessék! – ezt javasoljuk jelenlegi és jövőbeli ügyfeleinknek. Olyan fejlesztéseket indítunk, amelyeknek nemcsak közép-, hanem már rövid távon is lesznek előnyeik a számukra.

Egy egységes, koncentrált ügyfélkiszolgálási modellt kínálunk, amely átláthatóbb lesz.

Azon dolgozunk, hogy a szervezeti átalakulásokból az ügyfeleink lehetőleg semmit ne vegyenek észre.

A régi ügyfelek vagy akik pont ebben a periódusban lesznek Takarék-ügyfelek, mit éreznek meg a folyamatból?

Agrárügyfeleinknek dedikált kiszolgálásban lesz részük. Maga az üzletág fokozatosan épül ki. Folyamatosan fejlesztjük az ügymenetet és a banki termékeinket – például a földhitelezés tekintetében –, az átfutási időt rövidítjük, kevesebb adminisztrációs igényt támasztunk.

Miként indul az agrárüzletág?

Azokon a földrajzi területeken, ahol elindulunk – mint mondtam, fokozatosságra törekszünk –, agrárcentrumokat hozunk létre: a Pannon, a Mohácsi és a B3 Takarék működési területén startol az üzletág. Szeretnénk találkozni minden agrárügyfelünkkel, elmondani, miért és hogyan várhat többet tőlünk. Azon dolgozunk, hogy mobil bankári szolgáltatást is nyújtsunk, tehát menjünk ki a terepre.

agrár

"Szeretnénk találkozni minden agrárügyfelünkkel, elmondani, miért és hogyan várhat többet tőlünk." – fotó: Agroinform.hu

A személyes találkozó a jelenlegi ügyfelekre vonatkozik?

Egy bank számára a legnagyobb érték a meglévő ügyfél. Az első lépés részünkről az, hogy nekik mutatkozunk be. Ezzel párhuzamosan természetesen a többiek számára is nyitottak vagyunk. Szeretnénk megmutatni magunkat az új ügyfeleknek is, hiszen célunk a további bővülés. Ötvenmilliárd forintos növekedést tervezünk az elkövetkező öt évre.

El akarjuk érni, hogy a Takarékbank a kis és közepes agrárgazdaságok legfőbb finanszírozója legyen. Emellett a nagyobb vállalkozásoknak, cégeknek is vonzó szolgáltatásokat kívánunk nyújtani.

Mi lesz a Duna másik oldalán?

Terveink szerint a Duna másik oldalán lévő takarékszövetkezetek cégjogi egyesülés útján olvadnak össze. Ott ugyanazt folytatjuk idén is, amit tavaly megkezdtünk: a takarékokban ott dolgoznak azok az agrárkollégák, akikről az előbb beszéltünk. Ők nyújtanak szakmai támogatást az ügyfeleinknek, a takarékszövetkezeteknek. Amikor az összes takarékszövetkezet beolvad az új nagybankba, akkor vezetjük be országosan azt a modellt, amit most a Dunántúlon alakítunk ki.

Akkor ez csak annyit jelent, hogy a Dunántúl előbbre tart az átalakulásban?

Igen. Így a fokozatosság elvét érvényesítve az ott működő struktúrára szépen, zökkenőmentesen csatlakozhat majd fel a teljes hálózat. Agrárszempontból különösen jó rendszert kell összeraknunk, élesre állítanunk május elejéig, utána meg csiszolgatni év végéig, mert nagyon sok agrárügyfelünk van az Alföldön, a Dél-Dunántúlon. Nem kis munka áll előttünk. Hogy amit megálmodtunk – ki lehet mondani: Magyarország vezető agrárüzletágát szeretnénk létrehozni –, az meg is valósuljon.

A banki termékfejlesztések körében gondolkodnak-e valamilyen cégtranzakció-finanszírozásról, a generációváltást is könnyítve ezzel?

Minden ágazat számára komoly kérdés, hogy kihelyezett forrásai kezelése hogyan adódik át egyik kézből a másikba. Ezt aktívan nyomon is követjük. A hitelezésben pedig előnyt élveznek azok a vállalkozások, ahol azt látjuk, hogy van megoldásuk az utódlásra. Persze, ha valaki még csak a 30-as éveit tapossa, akkor sem árt, ha nem egyedül rajta múlik minden. Mert ez kockázatot jelent - neki is, a partnereinek is, a finanszírozójának is. 
Tehát ezeket a körülményeket mindenféleképpen figyelemmel követjük.

Egyre több olyan esettel találkozunk, hogy eladó vagy kiadó a családi gazdaság, a föld, a cég. A vevő pedig nem rendelkezik megfelelő önerővel. A mezőgazdaságban az eltelt 20-25 évben nem halmozódott fel még az a belső tőke, amely egy cégtranzakciót finanszírozni tudna.

Ugyan a kereskedelmi bankok feladata elsősorban a működő mechanizmusok finanszírozása, és van kockázatitőke-alapunk is, mégsem szeretnénk kockázatitőke-alappá válni, de tervezünk néhány modern banki intézkedést bevezetni ezzel kapcsolatban. Egyelőre csak próbajelleggel, kisebb volumenben. Hozzáteszem azt is: itt azért jóval komolyabb ügyfélátvilágításra, keményebb feltételekre kell számítani, mint egy sima forgóeszköz-, beruházási vagy számlahitelnél.