Január 22-én szavazott a belső piaci szakbizottság az „Uniós fogyasztóvédelmi szabályok megújítása” nevű jelentéstervezetről, amely az „Új megállapodás a fogyasztói érdekekért” intézkedéscsomag részét képezi. Ez egyike annak a négy uniós irányelvnek, melyet alapos kivizsgálásnak vetnek alá.

Az „Új megállapodás a fogyasztói érdekekért” célja, hogy az uniós állampolgároknak egyenlő jogokat biztosítson és a tagállamok között jelenleg is fennálló jelentős különbségeket lebontsa. Ez a fogyasztóvédelem eszköztárát is megerősíti, például azzal, hogy bevezeti a kollektív jogorvoslat fogalmát, vagy hogy elrettentő erejű büntetéseket vet ki a nem megfelelően működő vállalatokra. Emellett az új szabályok olyan területeket is lefednek, amelyekre vonatkozóan eddig nem volt uniós törvény, különös tekintettel az online piacra vagy a kettős élelmiszer-minőségre.

1. Hatékonyabb védelem online vásárlás esetén

Ha valaki online vásárol, tudnia kell, ki árulja a megvásárolni kívánt terméket vagy szolgáltatást, és hogy az eladó hivatásos, vagy egy másik vásárló. Így kezdettől fogva világos, kinek mi a felelőssége és melyek a vonatkozó törvények.

Az „Új megállapodás a fogyasztói érdekekért” az online keresésben is nagyobb átláthatóságot biztosít, méghozzá úgy, hogy informálja a fogyasztókat arról, hogy az adott termék vagy szolgáltatás vajon azért van-e előrébb a keresési eredmények között, mert az eladó fizetett érte.

Az ingyenes digitális szolgáltatásokkal (például amikor egy szolgáltatás ingyenes, de egy szerződés elfogadásával a kereskedők hozzájuthatnak a fogyasztók adataihoz) kapcsolatos fogyasztói jogokat szintén kiszélesíti az új szabályozás. Ahogyan a felhasználók 14 napon belül visszavonhatják a fizetős digitális szolgáltatások szerződéseit, úgy törölhetik a személyes adataikat használó szerződéseket is. Ez a leggyakrabban a tárhelyszolgáltatásokkal, a közösségi médiával vagy az e-mail-fiókokkal kapcsolatban fordulhat elő.

szupermarket

Ha sok vásárlót ér kár egy kereskedő miatt, minden tagállamban lehetőség nyílik a jogorvoslatra olyan nonprofit szervezetek által, akiket a tagállamok jelölnek ki – fotó: Pixabay

2. Kollektív jogorvoslat minden uniós tagállamban

Ha sok vásárlót ér kár egy kereskedő miatt, minden tagállamban lehetőség nyílik a jogorvoslatra olyan nonprofit szervezetek által, akiket a tagállamok jelölnek ki. Egy károsult csoport nevében eljáró szervezet kérhet kompenzációt, a termék cseréjét vagy javítását is. Emellett a károsultak képviselőinek lehetőségük lesz a különböző tagállamokban élő fogyasztók nevében keresetet beadni.

Ráadásul a pénzügyi kompenzáció iránti kérelem, vagy az olyan igazságtalan kereskedelmi gyakorlatok, mint az agresszív vagy félrevezető marketing használata miatt felbontott szerződések kezelése, minden uniós tagállamban egyforma lesz.

3. Elrettentő erejű büntetések

Az EU fogyasztóvédelmi hatóságai nem minden esetben felkészültek a „tömeges káresetek” kezelésére. A büntetések különböző mértékűek és sokszor nem elég erősek ahhoz, hogy elrettentő erejűek legyenek.

A friss jogszabályok a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságokat hatalmazzák fel azzal, hogy koordináltan szabjanak ki hatékony, arányos és elrettentő erejű bírságokat.

4. Harc a kettős élelmiszer-minőség ellen

Az egyik legtisztességtelenebb kereskedelmi trükk, amikor egy terméket ugyanolyan márkával és csomagolással reklámoznak, de egy teljesen más árucikket ajánlanak anélkül, hogy erről tájékoztatnák a vevőket. Ahogy számos tanulmány kimutatta, ezt gyakran alkalmazzák az élelmiszeriparban.

Az Európai Bizottság 2017 szeptemberében elfogadott irányelvét követve, az „Új megállapodás a fogyasztói érdekekért” frissíti a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok szóló irányelvet is.