Egyre többször kerül szóba a duális képzés bevezetése a szakképzésben, sőt, az idei évben el is indult Önöknél. Valóban segíteni fog az agráriumban dolgozók utánpótlásában és szakmai kompetenciájának fejlesztésében?

Reményeink szerint, igen. A duális képzést eddig a felsőoktatásban vezették be, bár előzményei természetesen a szakképzésben is vannak, hiszen a diákok nyaranta profitorientált cégeknél végzik a gyakorlatukat, illetve jelenleg is rendelkeznek tanulószerződéssel.

Ez az új képzési forma azonban jelentős minőségi ugrást jelenthet. A technikum 10. osztályának, illetve a szakképző iskola 9. osztályának elvégzése után az elméleti oktatás az iskoláé marad, a gyakorlat viszont átkerülhet a vállalkozásokhoz. Ez lehetőséget teremt arra, hogy a gyerekek 21. századi technológiát tanuljanak életszerű, munkahelyi körülmények között.

szakképző iskola technikum

Az iskola központi épülete műemlék, a Széchenyi-Ernuszt-Szirmay családok kastélya volt
– Fotó: hermanszombathely.hu

Egy iskolának kevésbé van lehetősége arra, hogy a legmodernebb eszközöket, a precíziós kertészeti technológiához szükséges berendezéseket beszerezze, ezek nélkül viszont nem kapnak versenyképes tudást a gyerekek. Mi az alapokat tudjuk jól átadni, a gyorsan fejlődő modern technológia változásait azonban a piaci viszonyok között gazdálkodó vállalkozások tudják követni.

A duális képzésben részt vevő cégek számára mit fog ez jelenteni?

A szabályozás szerint a munka törvénykönyvének megfelelően kell foglalkoztatni a tanulókat. A munkáért a mindenkori minimálbér minimum 60%-ára jogosultak, illetve egyéb juttatásban is részesülnek. Az összeg megállapításánál figyelembe kell venni a tanuló, illetve a képzésben részt vevő személy szakmai felkészültségét, tanulmányi eredményeit és az ágazati készségtanács által az adott szakmára vonatkozó javaslatában meghatározott mértéket.

Ez óriási motiváció lehet a tanulóknak, hogy a szakképzést válasszák. Hiszünk abban, hogy hosszú távon a vállalkozók számára is gyümölcsöző lehet az együttműködés, mely jól képzett munkaerőt biztosíthat számukra a jövőben. Jelenleg még komoly kihívás, hogy a cégek számára rövid távon is kifizetődő legyen a képzésben való közreműködés.

üvegház

A duális képzés során az a cél, hogy a tanulók versenyképes tudást kapjanak olyan cégek bevonásával, amelyek működését a piac határozza meg – Fotó: Polgárné Sarok Edit

Nem régen zárultak le a felvételi jelentkezések. Mennyi jelentkező volt az egyes képzésekre?

Nem panaszkodhatunk, 235-en jelentkeztek, több mint 300 jelentkezéssel, azaz sokan több szakot is megjelöltek, ami az iskolánk iránti elkötelezettséget jelzi. Körülbelül 100 főt tudunk felvenni.

A környezetvédelmi, vízügyi és a kertésztechnikus képzésben óriási-a, Nyugat-Dunántúl egészére kiterjedő-területi lefedettséggel rendelkezünk.

A szakok tekintetében 2013 óta folyamatos profiltisztítás zajlik, ennek számos előnye van, de a szakok és szakmák elnevezéseinek folyamatos változása sajnos elbizonytalaníthatja a szülőket. Gondoljunk csak arra, mit jelent a gimnázium szó! Ez a megnevezés mindig ugyanarra az iskolatípusra vonatkozik, így nem merülnek fel kétségek vele kapcsolatban.

dísznövénykertészet

A gyakorlati foglalkozásokat március elejéig jelenléti formában meg lehetett szervezni – Fotó: Polgárné Sarok Edit

Ha a szakképzésben használt terminológia és elvárásrendszer is állandósulna, az vélhetően a jelentkező tanulók számában is megmutatkozna, és a kiemelkedő tanulmányi eredményekkel rendelkezők közül is többen jelölnék meg első helyen a szakmai képzést nyújtó intézményeket.

Nemcsak a Szakmajegyzék módosult, hanem intézményi szinten is jelentős átszervezések zajlottak, 2020 nyarán vonták össze szakképzési centrumokba az agrár-középiskolákat.

vadász

Nagy múltra tekint vissza a szombathelyi vadászati képzés – Fotó: hermanszombathely.hu

Egy 2013-as módosítás következménye, hogy az 50 éves múltra visszatekintő vadászképzésünk jelenleg nem önálló szakmaként szerepel a Szakmajegyzékben, hanem az erdésztechnikus szak részét képezi. Hazánkban elsőként itt indult el az önálló vadászképzés 1966-ban, Öhm László igazgató úr idején. Végh Ádám Pál dolgozta ki a képzés tananyagát, mely az ország összes középiskolai vadászati képzésének alapjául szolgált.

Vadásztanulóink mindig átlagon felül teljesítettek a szakmai megmérettetéseken, 24 vadász OSZTV-ből 14 alkalommal hermanos diák végzett az első helyen.

Milyen kiemelkedő tanulmányi eredményeket tud még felmutatni az iskola?

Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy virágkötő és parképítő tanulóink kiemelkedően szerepelnek a EuroSkills és WorldSkills versenyeken, dobogós helyezésekkel öregbítették iskolánk hírnevét. Jelenleg Bokor Péter és Hutter Péter tanulóink készülnek a 2021-es Euroskills versenyre, melyet Ausztriában rendeznek, majd Sanghajba indulnak a világbajnokságra.

A digitális tanrend egy éve része a középiskolák életének. Milyen tapasztalatai vannak, hogyan lehet megoldani az online oktatást olyan képzések esetében, ahol a gyakorlatnak óriási jelentősége van?

A diákok, tanárok és szülők egyöntetű véleménye az, hogy a jelenléti oktatás sokkal hatékonyabb a jelenleginél. Mégis úgy ítélem meg, hogy a 2020-as tavaszi hónapok tapasztalatai sokat segítettek abban, hogy a 2020/21-es tanévet gördülékenyebben, hatékonyabban tudjuk megszervezni. Iskolánk a KRÉTA-, illetve a Microsoft 365 rendszer segítségével tartja a kapcsolatot a tanulókkal és a szülőkkel, de a tananyag, az ismeretek átadása is e csatornákon keresztül történik.

kertészet

A nemzetközi kertépítő versenyeken kiemelkedően jól teljesítenek a Szombathelyen tanuló parképítő technikus diákok – Fotó: hermanszombathely.hu

Mi már az őszi beiskolázási kampányt is online szerveztük meg, és ez a jelentkezők száma alapján egyértelműen sikeresnek nevezhető, körülbelül 6-8 százalékkal többen jelentkeztek, mint az előző években.

A gyakorlatok megtartása nehezen oldható meg, de szerencsére idén márciusig ezeket jelenléti oktatás keretében, a szükséges járványvédelmi előírások betartása mellett meg lehetett szervezni. Most újra teljes digitális tanrend van, pedagógusaink igyekeznek a korábbi gyakorlati foglalkozásokon átadott szakmai fogásokat írásos vagy szóbeli formában feleleveníteni, illetve otthon is elvégezhető feladatokat adnak ki.

A szakmai vizsgára készülő diákok esetében a gyakorlatok során a vizsgafeladatok megvalósításának időbeli ütemezése, tervezése kap hangsúlyt, amire egyébként nagy szükség is van, hiszen a vizsgákon időre kell teljesíteni a kiadott feladatokat (pl. a vetést, tűzdelést, cserepezést). Reméljük, hogy hamarosan legalább a tanműhelyekbe visszatérhetnek a diákok.

kankalin

Gyakorlati foglalkozás élesben: a diákok 15 ezer kankalint készítettek elő értékesítésre nőnapra – Fotó: Polgárné Sarok Edit

Milyen helyzetben vannak most, a digitális oktatás időszakában az érettségi vizsgákra készülő végzős tanulók?

Tavaly mindenki aggódott az érettségizőkért, jogosan. Most azonban, ha lehet, még nagyobb a probléma, ugyanis az idén érettségizők számára körülbelül egyévi hagyományos oktatás esik ki májusig. A digitális oktatás nem megoldhatatlan, de jóval nagyobb egyéni felelősség hárul a tanulókra és a szülőkre, a tudásszintméréshez pedig nagyon nehéz semleges, objektív értékelést biztosító környezetet teremteni.

Néhány mondatban összegezné, hogy milyen szellemben folyik az oktatás-nevelés a Herman Ottó iskolában?

A mezőgazdaság az ország stratégiai ágazata, ez az a terület, ahol mindig szükség lesz munkaerőre. Diákjainkban igyekszünk tudatosítani, hogy lelkiismeretes munkával, kitartó tanulással megbízható, naprakész szakmai tudásra, piacképes szakmára tehetnek szert.

Annak ellenére, hogy néha nagyon meg kell küzdenünk a jelentkezőkért, az itt végzettek 40-60% -a mezőgazdaságnál marad, és továbbtanul ezen a területen, vagy elhelyezkedik a munkaerőpiacon. Ez jó aránynak számít, megfelel az EU-s átlagnak.

Számunkra nagyon fontos, hogy a gyerekek legerősebb képességeire alapozzunk, azokat fejlesszük tovább. A képességek fejlesztése, kibontakoztatása mellett nagy figyelmet fordítunk a minőségi munkavégzés megkövetelésére. Mottónk:

Csak a minőség eladható!