Salamon György ügyvezetővel a tízéves Nufarm Hungária Kft. születésnapi ünnepségén beszélgettünk. Mint elmondta, az ágazatban már megismerték és megkedvelték a céget. Jelenlegi céljuk tovább növelni piaci részesedésüket azáltal, hogy komplex megoldásokat nyújtanak a növényvédelmi problémákra.

Miért választja egy ausztrál cég Magyarországot a terjeszkedésre?

A Nufarm termékei már korábban is eljutottak hozzánk. Amikor a forgalom mértéke meggyőzte az anyacéget, hogy érdemes a hazai piaccal foglalkozni, leányvállalatot hozott létre. Az is fontos szempontnak számított, hogy a közép-európai régió alapvetően növekvő piac.

Akkor is, meg azóta is?

A fejlődés nem egyenletes. Ha nem számolunk az árváltozás hatásával, akkor az utóbbi években 1,5-2 százalékos volt az átlagos növekedés, ami nem nagy. Romániában, Lengyelországban ugyanez az érték évről évre több év átlagában eléri az 5-10 százalékot. Ha még keletebbre nézünk, akkor Ukrajnában és Oroszországban is hasonló mértékben növekszik a termelés intenzitása. Tehát ez is motiválóan hatott, hiszen 2014-2015-ig a területi bővülés állt a Nufarm fókuszában, onnantól pedig a minőségi változás.

Hozott-e a Nufarm valamilyen új szemléletet?

A Nufarm mindig is a természet tiszteletét és a fenntartható fejlődést figyelembe véve alakította üzletpolitikáját. Amiben pedig meg akarjuk különböztetni magunkat másoktól, hogy nem egyszerűen „lemásoljuk” a termékeket, hanem törekszünk valamilyen értéket teremteni, olyan pluszt hozzáadni, ami hasznos a gazdáknak. Tehát szeretnénk még inkább vevőközpontú cégként működni.

Miben áll a vevőközpontúságuk?

Könnyű velünk üzletet kötni, együtt dolgozni, célunk a lehető legjobban kielégíteni ügyfeleink igényeit.

Meddig jutott a cég az eltelt tíz év alatt?

Viszonylag hamar elértük, hogy a Nufarmot annyian ismerjék, mint azokat a cégeket, amelyek sokkal régebb óta jelen vannak Magyarországon. Piaci részesedésünk 3,5 és 4 százalék között van. A legfontosabb számunkra most a növekedés. Középtávú célunk, hogy a hazai forgalom 5-10 százalékát a mi termékeink adják.

Hogy sikerült a legutóbbi gazdasági évük?

A Nufarm keresztféléves elszámolásban működik, tehát augusztus 1-jével kezdi az új pénzügyi esztendőt. Ahhoz képest, hogy tudomásom szerint a piac valamelyest csökkent, mi 8 százalékkal növeltük az értékesítésünket.

Melyik növényi kultúrában a legerősebbek?

A kalászosokban gyakorlatilag mindent tudunk. Megkockáztatom azt a kijelentést, hogy kevés olyan Magyarországon működő növényvédőszer-gyártó képviselet van, amelynek annyi megoldása lenne a kalászosokban, mint nekünk.

kép

Salamon György: "Nem az a fő csapásirány, hogy 10 százalékkal olcsóbbak legyünk másoknál, hanem hogy 10 százalékkal jobbak" – fotó: Agroinform.hu

Milyen év elé néznek?

Nehéz esztendő előtt állunk. Annyi változás van és lesz nálunk, hogy belőlük egy is sok lenne, nekünk pedig legalább három jutott. Az egyik alapvető változás, hogy új vállalatirányítási rendszerre állunk át. Több belső folyamatot átalakítunk, ami szintén sok változással jár.

A harmadik, hogy rövid időn belül két nagy portfóliót is megszerzett a Nufarm. A Syngentának és az Adamának hamarosan a Chemchina lesz a tulajdonosa. A felvásárlás egyik feltétele, hogy megfeleljenek a versenyjogi követelményeknek, emiatt meg kell majd válniuk bizonyos termékeiktől. Ezt a két vállalat által felkínált, több mint 50 növényvédő szerből, valamint különböző jogokból álló csomagot vette meg a Nufarm „Century Portfolio” néven Európában. A készítményeket jelenleg is forgalmazzák Európa több országában, így Magyarországon is.

Alig egy hónappal később a Nufarm az FMC-től is megvásárolt egy jelentős gyomirtószer-csomagot. Erre az Európai Bizottság szabályozása miatt kerülhetett sor, miután az FMC átvette a DuPont növényvédőszer-üzletága jelentős részét. Ezek az akvizíciók a Nufarm Hungária számára is nagyon jó lehetőséget kínálnak, ám ilyen nagy bővülésre nem könnyű felkészülni. Ezért volt szükség a már említett jelentős mértékű szervezeti átalakulásokra is.

Idén befejeződik minden átalakulás?

A változások 2018-ban lezajlanak, és utána új időszak következik a vállalat történetében.

Ez miben fog különbözni a régitől?

Egyszerűbbé és még hatékonyabbá válik az együttműködés a partnerekkel. A nemzetközi kooperációt is szorosabbra fűzzük, és még nagyobb hatásfokkal, szakértelemmel és nem mellesleg bővebb portfólióval végezzük a különböző munkafolyamatokat.

A portfólió és a siker nagysága között egyenes az összefüggés. Azonban nem mindegy, hogy milyen egyéb szolgáltatásokkal, megoldásokkal kínáljuk a termékeket. Nagyon sok versenytársunk van Magyarországon és az Európai Unióban is, amelyektől meg akarjuk és meg is tudjuk magunkat különböztetni. Nem az a fő csapásirány, hogy tíz százalékkal olcsóbbak legyünk másoknál, hanem hogy tíz százalékkal jobbak.

Az akvizícióban érintett portfólió termékeihez hozzá lehet-e jutni az átmeneti időszakban is? Akadozhat az ellátás?

A termékek az akvizíció lezárulta előtt és azután is elérhetők lesznek. Tehát a gazdálkodók bátran keressék a bevált szereket a kereskedőknél, a kereskedők pedig ugyanazoknál a beszállítóknál, akiknél korábban. A változás csak annyi lesz, hogy az átállás után ezeket a termékeket a Nufarm fogja forgalomra hozni.

Mi a véleménye a növényvédő szerekkel kapcsolatos uniós szigorításokról?

A növényvédő szerek szabályozása igen átfogó és szigorú, mert az Európai Unió olyan korlátozásokat léptetett érvénybe, amelyek már a hatékony növényvédelmet is erőteljesen gátolják. Látni kell, hogy a hatóanyag-kivonások és a felhasználási korlátozások veszély-, nem pedig kockázatalapúak. Pedig a kettő között jelentős a különbség! Ha például egy növényvédő szerről kijelentik, hogy ártalmas a méhekre, akkor onnantól kezdve nem lehet többé Európában növényvédelmi céllal felhasználni, függetlenül attól, hogy a méhek találkoznának-e valójában a szerrel.

kép

Salamon György az anyacég két európai vezetőjével, Karina von Dettennel és Manfred Weiserrel, valamint Hörömpő László kiemeltügyfél-kapcsolattartóval a születésnapi ünnepségen – fotó: Agroinform.hu

A prezentációjában beszélt a növényvédelem innovációs lehetőségeiről is. Szívügye a téma?

Meg vagyok győződve arról, hogy abban az időszakban vagyunk, amikor muszáj az új technológiákkal lépést tartanunk, és az ezzel kapcsolatos tennivalók személyes szintre is lebonthatók. Ma már nem feltétlenül a növényvédő szerek hatóanyag-kutatása képviseli az innovációt. Ezen a területen most lassabb a fejlődés, kisebb erőforrásokat fordítanak rá a cégek. Bár biztosan lesznek innovációk a következő években is, forradalmi eredményekre nem számítok ezen a területen. Éppen ezért a többi lehetőséggel kell behatóbban foglalkoznunk.

A biológiai növényvédő szerek szerepének erősödésére viszont számítok. Nagy jövő előtt állnak az intelligens előrejelző rendszerek, a növényekre szerelt érzékelők, a dróntechnológia és még sorolhatnám. Annyi tudás halmozódott fel, hogy most már igazából csak egy lépés ezeket „összerakni” egy-egy innovatív megoldásba.

A precíziós gazdálkodás egyik meghatározó elemeként a kijuttatástechnológia is hatalmas fejlődés előtt áll. Ezekben van a jövő.

Mit tud a Nufarm a precíziós gazdálkodásért tenni?

Felismertük, hogy jövőbe mutató megoldásokat, illetve fejlődési lehetőségeket kínál ez a rendszer. Magam is örülnék, ha a Nufarm valamiképpen részt venne az elterjesztésében. Az anyacégen belül egyébként külön csoport foglalkozik vele, amely azt vizsgálja, hogyan tudnánk bekapcsolódni a digitalizált megoldásokba. Az egyik lehetőség a Nufarm számára az lehetne, ha stratégiai szövetséget kötne olyan cégekkel, amelyek már professzionálisan hasznosítják az új technológiákat.

Az ausztrál anyacég 100, a magyar leányvállat 10 éves

Az anyacég Új-Zélandon, illetve Ausztráliában alakult 100 évvel ezelőtt. A múlt század közepére a fenoxi-herbicidek értékesítésére szakosodott cég piacvezetővé vált Ausztráliában, meghódította Ázsiát, majd hamarosan európai és amerikai terjeszkedésbe kezdett. A Nufarm 2018-ra gyakorlatilag minden kontinensen jelen van, és a jövőbeni tervek között továbbra is a bővülés szerepel az első helyen.

A cég 23 százalékos tulajdonosa a Sumitomo Chemical, amely eredeti hatóanyagok fejlesztője és gyártója. Ezzel a háttérrel és támogatással bővítette a Nufarm a termékkínálatát, és a két vállalatnak közös termékfejlesztései is vannak.

A tíz éve alapított Nufarm Hungária hitvallása, hogy ne pusztán kereskedőként legyen jelen a piacon, hanem komplex megoldásokat kínáljon a különböző növényvédelmi problémákra. Jelenleg 16 fős a dolgozói létszám, közülük nyolcan területi szaktanácsadóként vesznek részt a munkában. A munkatársak közül többen is részesei európai projekteknek, valamint tagjai globális szakmai csoportoknak.