Mostanában egyre több nagy gyártónál láttunk arra példát, hogy a távolkeleti, vagy afrikai piacokra egy bevált, legendás régi kombájncsaládját dobja piacra minimális ráncfelvarrással. Nemrégiben számoltunk be a CASE IH ilyen próbálkozásáról most pedig a John Deere hasonlóan feltámasztott kombájnmodelljét mutatjuk be, amelyet Közép-Ázsia egyes területein, döntően a független, egykori volt szovjet déli tagállamokban kínálnak a gazdaságoknak.

A korabeli John Deere 1075-ös prospektus fotója 1982-ből

Mintha visszarepültünk volna az időben, pedig a kombájn vadonat új és a kép idén nyáron készült Mongóliában - fotó: MSM Group LLC

Néhányan még emlékezhetnek a John Deere 80-as években, zweibrücken-i gyárában gyártott, hagyományos tangenciális cséplőszerkezetű, rázóládás, 1000 és 1100-as kombájnsorozatainak nagyobb teljesítményű modelljeire (1075, 1177, 1188). Ezek 1994-ig a német üzemből gördültek ki, majd három év szünet után 1997-től, egy modellbe összegyúrva, 1170-es, majd később 1165/1175 típusjelzéssel a JD. Braziliában, Horizontinaban található gyáregységében gyártották tovább.

1997-től a közelmúltig a John Deere Braziliában, Horizontinaban található gyáregységében készültek ezek a régi vágású szériák - fotó: deere.com

Az EU-ban 2001-ig voltak elérhetők ezek a brazil modellek, utána zömmel már csak a dél amerikai területen kerültek értékesítésre, egészen a közelmúltig. Nemrégiben ismét feltűnt a konstrukció, de már egy egészen más piacon. Közép-Ázsia egyes területein, a napjainkban már független, egykoron volt szovjet déli tagállamok piacán pl. Kazahsztánban, Mongóliában kínálja a felhasználók számára ezt a minimálisan frissített, igen régi kombájnkonstrukciót a John Deere. A W230 típus külsőre is kísértetiesen hasonlít az egykoron, 1981-1989 között gyártott, John Deere 1075-ös modellre és a hasonlóság nem áll itt meg.

Az alacsony zajszintjéről híres, SG2-es fülke jó szolgálatot tesz még napjainkban is - fotó: MSM Group LLC

Az SG2-es vezetőfülke kezelőszervei, de kis túlzással a teljes berendezése hozza a 80-as évek retro világát. Ennek ellenére is el lehet mondani, hogy ergonomikus a fülke, jó a kilátás belőle, hangszigetelése hozza a legendás, SG2-es fülkék alacsony zajszintjét. A kezelés az egyértelmű jelzéseknek, a karos, kapcsolós kezelőszerveknek köszönhetően egyszerű.

Bár a fotó a régi 1075-ös kabinbelsőjét ábrázolja, de a W230-as fülkeberendezése is megszólalásig ugyan ilyen - fotó: prospektus

Nincs érintőképernyős monitor, annyi elektronika van, ami feltétlen szükséges, nem kell azon aggódni, hogy szezon közben megbolondul a szoftver. A kombájn erőforrása a jól bevált, hazánkban is széles körben ismert John Deere 6068 típusú, hat hengeres, 6,8 literes Stage IIIA emissziós besorolású dízelmotor. Járószerkezet hajtása, mint egykoron, úgy jelenleg is választható mechanikus vagy hidrosztatikus rendszerű kivitelben.

Kétféle méretben áll rendelkezésre gabonavágószerkezet a W230-hoz - fotó: MSM Group LLC

Kétféle méretű 4,57 és 5,4 méteres munkaszélességű merev vagy flexibilis rendszerű kaszaszerkezettel szerelt, egyszerű meghajtású gabonavágóasztallal rendelhető, de elérhető hozzá 6 soros kukorica csőtörő adapter, továbbá rendfelszedő is. A cséplőszélessége, illetve a 8 verőléces cséplődob átmérője megegyezik a régi 1075-ös modellével, de az 5 ládás szalmarázó rendszerének összfelülete minimálisan nagyobb lett, mivel a rázó ládák 210 cm-rel hosszabbak.

Hosszabb rázó ládák és új intenzív szalmaoszlató jellemzi a szalmarázó rendszert-  fotó: deere.com

Viszont a szalmarázó ládák feletti forgó és oldalirányú mozgást egyaránt végző, régi harántrázót (Cross Shaker-t) leváltották, egy ujjas-rotoros rendszerű „Power Separator” elnevezésű szalma oszlatóra. Rendelésre, rizscséplésre alkalmas cséplődobbal és dobkosárral is szállítják. A tisztítórendszer felülete 4,6-ról 4,3 m2-re csökkent, beállítása manuálisan történik. A szelelő ventilátor 4 lapátos kivitelű. Magtartály is közel annyi terményt képes befogadni, mint az előde, 4600 literes a kapacitása.