Mivel a szecskázott takarmány – legyen szó silókukoricáról vagy lucernaszilázsról – térfogat/tömeg aránya jóval eltér a szemes terményekétől, így szállítása sokkal nagyobb térfogatkapacitást igényel, de a szecskázott anyag ürítése is több esetben is a megszokottól eltérő körülmények között történik.

gép

Korszerű silószállító pótkocsi napjainkban munkában – fotó: Agroinform.hu

A mai nagy teljesítményű önjáró silózógépek kihasználtsága csak úgy lehet költséghatékony, ha kiszolgálásuk minél optimálisabb, és nagyon kevés üzemidőt kell szállítójármű-váltással vagy esetleg arra való várakozással tölteniük. Ma már szinte minden pótkocsigyártó kínál erre a feladatra speciális silószállító pótkocsikat vagy olyan univerzális lehordószerkezetes pótkocsit, amely silószállításhoz is megfelelő módon átalakítható, felszerelhető.

gép

A '60-as évek első, igazán silószállításra hivatott lehordószerkezetes pótkocsija – fotó: Fortschritt

Az első, silószállításra, silózó kiszolgálására kialakított pótkocsik még a lehordószerkezetes szervestrágya-szórók gyári kiegészítőkkel való átépítéséből, raktérnöveléséből születtek. Ezek általában német típusok voltak a vasfüggönyön innen és túl. Számunkra legismertebb képviselője a hatvanas években megjelent kéttengelyes Fortschritt T087-es univerzális lehordószerkezetes pótkocsi volt. Természetesen ezek mellett utólag megmagasított kéttengelyes hagyományos billenőplatós pótkocsikkal is végeztek silószállítást a gazdaságok.

gépA Fortschritt T088+F997 silószállító pókocsik itthon mind a mai napig jelentős számban részt vesznek a silószállítási munkákban – fotó: Agroinform.hu

A mai modern lehordószerkezetes, nagy raktérfogatú, speciálisan silószállításra kifejlesztett pótkocsik közvetlen ősének – bármilyen hihetetlen is – az egykori kelet-német, 1970-ben bemutatott Fortschritt T088 univerzális pótkocsi F997 típusú térfogatnövelő felépítménnyel szerelt változatát tekinthetjük. Előtte ilyen kaliberű silószállító eszköz nem volt a piacon Európában, sem keleten, sem nyugaton.

A láncos kaparóléces lehordószerkezettel szerelt silószállító pótkocsik mai is ennek a négy évtizede nagyon korszerűnek számító típusnak a konstrukciós elvét követik a mai napig.

A Fortschritt T088-ast 1974-től több évtizeden keresztül hazánk a kelet-német gyártó kombináttal kooperációban, majd a későbbiekben már önállóan gyártotta, és itthon mind a mai napig jelentős számban részt vesz a silószállítási és szervestrágya-szórási munkákban.

A felfelé bővülő trapéz alakú felépítmény, a láncos-kaparóléces lehordószerkezet, a mellső, teljesen rácsozott, jó áttekinthetőséget biztosító homlokfal, a hátsó fogazott pálcás bontóhengerpárok, a hidraulikusan nyitható, teljesen zárt hátsó fal, a tandem futómű ma is ugyanúgy megtalálható a korszerű silószállító kocsikon, mint anno a T088-ason, bár a befogadókapacitások már jelentősen megnőttek, és nem egyszer tridem futóművel, kormányzott és rugózott tengellyel is elérhetők ezek a szállítóeszközök.

Míg korábban csak az univerzális lehordószerkezetes pótkocsikhoz került kialakításra átszereléssel felszerelhető, silószállításra alkalmassá tevő felépítmény, addig napjainkban már ezek mellett kifejezetten csak erre a szállítási feladatra alkalmas pótkocsik is elérhetők a piacon.

Ma már a rendfelszedő kocsik kialakítása is ebbe az irányba tolódott el, és a nagy befogadókapacitású, zárt felépítményű változataik alkalmasak a silószállítási munkákban való részvételre is, hiszen felépítményük kialakítása és annak ürítése hasonló elven működik, és vontathatóság, illetve járószerkezet szempontjából is ugyanazon megoldásokat alkalmazzák ezeknél az eszközöknél is.

A kaparóléces lehordószerkezetek ma már a hidraulikus működtetés mellett mechanikusan is meghajtásra kerülnek, sőt ide is betört a hevederes és a letoló rendszerű ürítés.

Bár nálunk kihalóban vannak a tehergépkocsis szállítások a mezőgazdaságból, de más államokban nagy szerepet játszanak mind a mai napig a silószállításban is. A munkagépgyártók már a mezőgazdasági összkerékmeghajtású tehergépkocsikra is készítenek silószállító lehordószerkezetes felépítményeket, sőt félpótkocsik is elérhetők a mezőgazdasági rendeltetésű nyerges vontatókhoz.

Sokan feltehetik a kérdést, hogy az ilyen szállítóeszközöknek milyen előnyeik vannak a silószállításban a hagyományos kéttengelyes forgózsámolyos pótkocsik felmagasítva való alkalmazásához képest.

Az első és egyik legfontosabb a kapacitáskülönbség. Anélkül, hogy mai konkurenseket összehasonlítanánk, a régi bevált, sok helyen még most is alkalmazásban lévő technikákat összemérve is látszik a különbség.

gépSilózógép kiszolgálása kéttengelyes, billenő felépítményes pótkocsival – fotó: Agroinform.hu

Egy PF-14-es típusú, hazai gyártású silómagasítóval felszerelt HW 80.11 kéttengelyes pótkocsi raktérfogata 14 m3, míg egy T088 + F997-es silószállító pótkocsi felépítményének befogadóképessége 25-27 köbméter. Tehát a kéttengelyes kocsiból kettőt kell járműszerelvénybe kapcsolva vontatni ahhoz, hogy hozza a T088 kapacitását.

Azt nem kell ecsetelni annak, aki kiszolgált már önjáró silózót, hogy milyen koncentrációt igényel, és mennyire nehéz egy két pótkocsis szerelvénnyel a silózó párhuzamos irányú kiszolgálása, főleg a szerelvény hátsó kocsijának megtöltésekor.

A másik fontos momentum, amiben érdemesebb a lehordószerkezetes silószállítókat választani, az a falközi silónál való ürítés. Akik kéttengelyes hagyományos forgózsámolyos billenőkocsival szállítanak silót a betakarítógéptől a tárolási helyre, már jól tudják, hogy főleg nagy tömegű lucernaszilázs billentésénél a nagy teljesítményű silózó által a felépítménybe sulykolt aprított takarmány szinte egy az egyben nagy lendülettel akar kibillenni a raktérből, és szinte magával akarja rántani a pótkocsit.

Ilyen összetömődött terményt a silódombra rakodóval vagy tolólapos traktorral feltolni is sokkal nehezebb, az elterítése is több időt vesz igénybe, és tömörítése sem olyan lesz olyan egyenletes.

A lehordószerkezetes, bontóhengeres silószállító pótkocsival a silótároló fal közé betolatva vagy az előzőleg tömörített silóra rátolatva ürítés közben előre haladva egyenletesen teríthető a szecskázott termény, így annak későbbi egyengetése, széttolása és tömörítése is sokkal könnyebb, és kevesebb időt vesz igénybe.

Ezek a legfontosabbak, amelyek ezek mellett a szállítójárművek mellett szólnak, rámutatva arra, hogy mennyivel hatékonyabban megvalósítható az ilyen eszközökkel a silószállítás.