Az ilyen eszközhordozók elemeinek felhasználásával kialakított gyűjtőtartályos önjáró silózók se új keletű találmányok, de belőlük csak kevés éli meg a szériagyártást, ha lehet ilyenről beszélni egyáltalán ezeknél a fejlesztéseknél. Napjainkra már szinte minden nagyobb silózó, illetve egyéb önjáró gépekkel foglalkozó gyártó piacra lépett már ilyen fejlesztéssel.

gép

A PRO DX IV ürítés közben – fotó: gilles-sa.be

Legutóbb a cukorrépa-betakarító gépeiről híres belga Gilles Clemont a Dutrieux testvérek AGRI SERVICE bérvállalkozásával közösen fejlesztett ki hasonló eszközt PRO DX IV elnevezéssel. A belga testvérpár már 1990 óta foglalkozik ilyen betakarítógépek építésével, és ennek a konstrukciónak is volt már három korábbi generációja is az elmúlt 17 évben.

Az új önjáró betakarítógépre tekintve sok elem ismerős lehet már bevált nagy silózógépekről, hiszen a vezetőfülkét a New Holland FR silózókról adaptálták át, míg a komplett betakarítóegységet adapterekkel együtt a KRONE BIG X magajáró szecskázókról örökölte meg.

A meghajtáshoz szükséges motor kiválasztásánál teljesítményben biztosra mentek, hiszen az aprítórendszer és a járószerkezet meghajtása mellett még egy jelentős terhet is magán hordoz a gép, amellyel nehéz terepen sem mondhat csődöt, így egy 1200 lóerős, 24 literes lökettérfogatú, M.A.N. turbódízelmotort építettek be, amely a törzscsuklós kormányzású vázszerkezet mellső részére került.

gép

A komplett betakarítóegységek adapterekkel együtt a KRONE BIG X silózókról származnak – fotó: gilles-sa.be

A siló begyűjtéséről egy kaparóléces lehordó szerkezetű, 42 köbméteres befogadóképességű gyűjtőtartály gondoskodik, amely hatalmas hidraulikus munkahengerek segítségével emelhető meg akár 5 méter magasságba, ha nagy méretű felépítménnyel szerelt járművekbe történik az ürítés. A teljes rakományt akár 75 másodperc alatt is képes kiüríteni a gép a továbbszállító járműre.

Talán annyi hátránya van a koncepciónak a többi korábban megjelent konkurenssel szemben, hogy menet közben párhuzamosan haladó járműre nem, csak állóhelyzetben hátra tud üríteni. A vezetőfülke kényelme a mai korszerű önjáró silózók színvonalát hozza érintőképernyős kezelőmonitorral, ISOBUS kommunikációs rendszerrel.