Apadó Duna

A Duna vízállása olyan nagy mértékben, több méterrel csökkent, hogy annak dacára, hogy Szerbiában még mindig hajózható, Bulgáriában már nem az, és ezért le is állt a vízi forgalom. Emiatt több mint egymillió tonna Szerbiába tartó szénszállítmány, 1,2 millió tonna búza, 400 ezer tonna egyéb gabona, továbbá rengeteg fém- és vegyipari nyersanyag rekedt Bulgáriában - írta meg a vajdasági Szabad Magyar Szó, Tomislav Momirović építésügyi, közlekedési és infrastrukturális miniszter nyilatkozata nyomán.

A folyóban megrekedt áru egy részét teherautók és vonatok viszik tovább, de nem áll rendelkezésre megfelelő kapacitás a teljes árumennyiség leszállítására.


Momirović elmondása szerint Szerbiában kotrógépekkel mélyítették a medret a Duna hajózhatósága érdekében, és szombaton Bulgária szerbiai nagykövetével, Petko Dojkovval együttműködési megállapodást is aláírtak a Duna hajózható víziút műszaki karbantartására vonatkozóan. Az aláírt dokumentum együttműködést irányoz elő a Duna vízi hajóútjai áruszállítási ágazata kulcspontjainak műszaki karbantartására vonatkozóan, a folyó 610. és 375. kilométere közötti szakaszán. A szerződés szerint a kotrógépeket ezek után Bulgária rendelkezésére bocsátják.

A Duna vízállása olyan nagy mértékben, több méterrel csökkent, hogy annak dacára, hogy Szerbiában még mindig hajózható, Bulgáriában már nem az, és ezért leállt a vízi forgalom.

A Duna vízállása olyan nagy mértékben, több méterrel csökkent, hogy annak dacára, hogy Szerbiában még mindig hajózható, Bulgáriában már nem az, és ezért leállt a vízi forgalom. Kép: Wikimedia

Románia is beszáll

Ezek után Románia segítségével teszik majd újra hajózhatóvá a folyót Bulgáriában is. A tervezett medermélyítési munkálatok várhatóan 60 napig tartanak majd, és remélhetőleg ez alatt az idő alatt a dunai hajózás azért nem áll majd le teljesen.

"Bulgária nagyra értékeli az együttműködés elmélyítésének lehetőségét a kétoldalú jogalap kiterjesztésével, valamint a Duna fenntartása iránti elkötelezettséggel, és üdvözli a két állam közös tevékenységét a Duna menti akadálymentes szállítás és ellátás biztosítása érdekében, ami fontos európai vízi út és a Rajna-Duna fő transzeurópai folyosó része" - nyilatkozta Dojkov. A Duna Európa második leghosszabb folyója, és többnyire a feltörekvő Európa országain folyik át. Az idei nyári aszály súlyosan érintette a folyóra támaszkodó országok természeti környezetét és iparát is.

Silva Agopyan, a Duna feltárásával és karbantartásával foglalkozó bolgár ügynökség (APPD) munkatársa szerint a folyószakaszon március vége óta regisztrált vízállások több időpontban is alacsonyabbak voltak a történelmi minimumnál.

„Ebben az időszakban a napok 10 százalékában volt alacsonyabb a vízállás, mint amennyi a hajózáshoz ajánlott. Az alacsony vízállás továbbra is probléma, és összességében az egész évet valószínűleg száraznak, a normál értékek alatti vízszinttel jellemezhetjük” – mondta Agopyan az Emerging Europe-nak. Peter Čáky, a Duna Bizottság hidrotechnikai és hidrometeorológiai tanácsadója Budapesten - ahol a Duna ikonikus státuszú - megerősítette Agopyan aggasztó kijelentését:

„A legnehezebb, és néha a legszélsőségesebb is a navigáció szempontjából az úgynevezett nyári sekély szakasz, amely július végén kezdődik és ősszel ér véget. Idén ennek a szakasznak az eleje július elejére tolódott” – tájékoztatta az Emerging Europe-ot.

(Forrás: Index)