CLAAS traktor

Az erő az Axion 900-zal van — fotó: Axiál Kft.

A vélemény nem csoda, hiszen a kimondottan közép- és kelet-európai viszonyokhoz fejlesztett traktor hosszú tengelytáv mellett, rövid traktor teljes hosszal rendelkezik, és kiváló súlyelosztást biztosít, amellyel a vonóerőt a lehető leghatékonyabban tudja leadni.

A vonóerőt a — már sok más típusú gépben, kamionokban, kombájnokban is alkalmazott — Fiat Power Train, röviden FPT 8,7 literes Common-Rail motorja biztosítja, kellemes duruzsolás mellett. Legfőbb tulajdonsága a nyomatékrugalmasság, minél szélesebb fordulatszám tartományon állandó nyomaték. Illetve az alacsony fogyasztás, melyről több házi összehasonlítás tanúskodik, valamint szakújságírói tesztek, cikkek.

FPT 8,7 literes motor

kellemesen duruzsoló FPT 8,7 literes motor biztosítja a vonóerőt — fotó: Axiál Kft.

A 2021-es évtől a STAGE V normának eleget téve az emissziószabályozást egy SCRoF rendszer kezeli AdBlue befecskendezéssel, megnövelt szűrő- és reakciófelületekkel. A kipufogógáz visszavezetése továbbra sem szükséges. 1800 fordulat / perc-nél a motor, modelltől függően maximum 325–445 LE teljesítményt nyújt. A bevált CLAAS alacsony fordulatszámú koncepcióval az 1600–1860 Nm csúcsnyomaték már 1400 fordulat / perc-nél elérhető. Mivel nincs boost rendszer, szükség esetén minden feladathoz teljes teljesítmény áll rendelkezésre.

Hajtóműve ZF Eccom 3.0 típusú, fokozatmentes hajtómű. Mely kifejezés annyira nem is igaz, de a köztudatban ezen típusú hajtóművek így vannak meg, használjuk mi is ezt a jelzőt. A hajtómű rendelkezik 4 hagyományos sebességi fokozattal, áttétellel. Ez adja az AXION traktorok kiemelkedő vontatási teljesítményét. Fő munkatartományban, ahol vonóerőre leginkább szükség van 6-16 km/h között, a hajtóműben szinte csak a fogaskerekek dolgoznak. Ebben a sebességi tartományban nagy — akár 100%-os is — lehet a mechanikus hajtáshányad. Az erő a motor főtengelyéről a váltó fogaskerekein keresztül közvetlenül jut el az első és hátsó hidakra. Egy kellemes mellékhatása az effajta működésnek, hogy a hajtómű hidrosztatikus része kímélve van.

ZF Eccom 3.0 hajtómű

A ZF Eccom 3.0 hajtómű — fotó: Axiál Kft.

Szállítási, könnyebb, nem nagy vonóerő igényű munkáknál pedig hidrosztatika dolgozik, ilyenkor rugalmasságra, gyors reakcióra van szükség, a dinamikus haladás érdekében.

Tehát nehéz talajmunkában mechanikus, könnyebb feladatok esetén hidrosztatikus hajtás dominál.

Járószerkezet

Az erőleadás még el nem hanyagolható feltétele a megfelelő méretű abroncsok. Hátsó gumiabroncsok átmérője 2,15 méter, míg az elsőké az 1,6 métert is elérheti: a nagy méret párosítva az alacsony nyomáson üzemeltethető abronccsal növeli a felfekvő felületet, hatékonyabbá téve a vonóerő leadást. Emellett ikerkerekezhető a traktor.

CLAAS traktor

A nagy abroncsok mellett a TERRA TRAC hevederes járószerkezet is rendelkezésre áll — fotó: Axiál Kft.

Az AXION 960 (445 LE / 327 kW) és AXION 930 (355 LE / 261 kW) a 2020-as évtől rendelkezésre áll TERRA TRAC hevederes járószerkezettel is, a kombájnok esetében már 20 éve alkalmazott technológiával. A hátsó híd átalakításra került, hogy megfeleljen a TERRA TRAC járószerkezethez. Áthidalja a magasságkülönbséget, 23 fok tartományban képes billenni, és védi a hajtás kardántengelyét.

A traktorokkal történő használatnak megfelelően, főleg a nagy vonóerőt igénylő munkákhoz, a TERRA TRAC járószerkezeten is módosítottak. A nagy forgatónyomaték továbbításra megerősített hajtómű dolgozik a járószerkezet belsejében, és a hajtókerék is nagyobb lett. Négy gumiheveder-szélesség érhető el: 18“ (457 mm), 25“ (635 mm), 29“ (735 mm) és 35“ (890 mm). Minden hevederrel a gépek három méter külső szélesség alatt maradnak. Hevederszélességtől és első abroncsmérettől függően 4 m2 is lehet a felfekvő felület.

A hevederes járószerkezet továbbiakban lehetőséget ad 10 cm-es tartományban szintszabályzásra, mellyel a vontatási pont eltolása nagyon egyszerűen lehetséges. Az AXION TERRA önsúlya 16,5 tonna. A rugózott járószerkezetnek, rugózott első hídnak és a rugózott fülkének köszönhetően az AXION 900 TERRA TRAC a tapadás és talajvédelem terén egy gumihevederes traktor előnyeit nyújtja, a hagyományos traktorok kényelme mellett.

A gépkezelő is jól érezheti magát

A vezetőfülke modern, világos, és a szubjektív véleményünk az, hogy kifejezetten csendes — még akkor is, ha a motor teljes erővel dolgozik.

Kiemelt figyelmet fordítanak vezetőfülke kezelői kényelem fejlesztésre, olyannyira, hogy a modern gyártók ezt gépkezelők bevonásával teszik. Két tengely mentén állítható, kormányoszloppal együtt mozgó műszerfalán a legfontosabb információk mindig szem előtt vannak. A vezetőülésre felépített kezelőszervek között helyet kap az információs és irányító monitor, amellyel irányítani lehet a traktor valamennyi funkcióját, és teljeskörű szöveges információt nyújt.

traktor vezetőfülke belső nézetből

A vezetőfülke modern, világos, és csendes — fotó: Axiál Kft.

A multifunkciós menetkarral pedig egyszerűen kézben tarthatóak a gyakran használt funkciók: irányváltás, a tempomat be-kikapcsolás (gázpedálra szintén kikapcsol), az automatakormányzás, táblavégi forduló aktiváló kapcsolói, irányíthatjuk innen a hátsó- front függesztést, állíthatjuk a motor működési tartományát, valamint több, szabadon programozható funkciókapcsoló könnyíti meg a gépkezelő számára kihozni a traktorból a maximális teljesítményt.

A CMOTION multifunkciós irányítókar belesimul az ember kezébe, és hüvelyk-, ill. mutatóujjal, erőltetés nélkül, könnyen használható. A vezérlőelemeket tartalmazó kartámla ergonómiai kialakításában sem lehet semmi kivetnivalót találni.

A CEBIS TOUCH érintőképernyő mint mindig, sok dicséretet zsebelhet be: jelenleg is ez az egyik legjobb intuitív vezérlőrendszer a piacon: szimbólum és lényegre törő egyértelmű magyar nyelvű szöveg segíti a kezelést. Lehetőségünk továbbra is adott forgó nyomógomb segítségével navigálni és beállítani. Abban az esetben, ha gyorsan kell valamely funkciót állítani, egy gombnyomással az utoljára használt funkció menüjébe van lehetőségünk belépni, megkönnyítve ezzel a kezelő dolgát.

CLAAS CEMOS

Most már traktor esetében egyedülálló gépkezelőt és hatékonyságot támogató rendszer a CEMOS: a CLAAS Elektromos Gép Optimalizáló Rendszere.

CEMOS kapható minden CEBIS-szel felszerelt AXION 900 kerekes és hevederes traktorhoz. Az első interaktívan és önállóan tanuló vezetősegítő és gépoptimalizáló rendszer, amely lehetővé teszi a hatékonyság javulását. Gyakorlati tapasztalatok mutatják, hogy a dízelfogyasztás kétszámjegyű megtakarítást, vagy azonos dízelfogyasztásnál hasonló nagyságrendű területnövekedés érhető el. Használata egyszerű, a gépkezelőt lépésről lépésre, egyértelmű ajánlásokkal végig vezeti egy beállítási folyamaton. Erőgép esetében ajánlást tesz súlyozásra, keréknyomásra, sebesség motorfordulat beállításra. Adatbázisában, amely folyamatosan frissíthető, munkagépek — mint pl. ekék, kultivátorok, lazítók — adatai rendelkezésre állnak, így a rendszer a konkrétan használt munkagép beállítására is ajánlást tesz. A CTIT keréknyomás-szabályzó rendszerrel a beállítás is egyszerű és gyors.

CEMOS képernyőkép: előkészítés, beállítás otthon CEMOS képernyőkép: beállítás a szántóföldön CEMOS képernyőkép: optimalizálás munka közben
1. fázis: előkészítés, beállítás otthon 2. fázis: beállítás a szántóföldön 3. fázis: optimalizálás munka közben

A CEMOS beállításának 3 fő fázisa — forrás: Axiál Kft.

Precíziós technika területén is jól felszerelt

Az CLAAS S10-es ISOBUS képes GPS terminálja egy 10 collos érintőképernyő mögé eldugott célszámítógép.

Gyárilag lehet vele határvonalakat, egyeneseket, kontúrvonalakat felvenni, ezek mentén automatikus kormányzással dolgozni. A terminálra feltölthetők meglévő tábláink, nyomvonalaink.

Több eszközt és erőgépet is felvehetünk és lekalibrálhatunk, így akár kombájn szezonon kívül áttehetjük egy előkészített traktorba is.

Alap tudása még, hogy működik ISOBUS univerzális terminálként is, így egy ISOBUS-os munkagép vezérlése megoldható plusz terminál beszerelése nélkül. Ha szeretnénk ISOBUS-os külső vezérlőeszközöket, pl. ISOBUS-os Joystick-ot is tud kezelni a rendszer. Ezek gondtalan használatához mindig bizonyosodjunk meg a különböző gyártók ISOBUS kompatibilitásáról.

Feloldó kódok megvásárlása esetén a terminál képes lesz nagy pontosságú RTK korrekciósjel vételére, valamint létezik a CLAAS kínálatában SATCOR5 5cm pontos műholdas korrekciós jel is.

ISOBUS feloldókódok vásárlásával feloldhatjuk a terminálban az ISO TC-BAS feladatkezelőt az isoxml formátumú adat fel- és letöltéshez, feloldhatjuk a ISO TC-SC funkciót az arra képes munkagépek szakaszvezérléséhez, egy másik feloldókód az ISO TC-GEO és egy kiegészítő modul használatával hozamtérképeket is megjeleníthetünk, illetve kinyerhetünk a terminálból.

Modell Max. teljesítmény 1) Max. nyomaték 2) Max. haladási sebesség Üres Tömeg (súlyok és üzemanyag nélkül) Megengedett legnagyobb össztömeg
AXION 920 326 le 1571 Nm 50 km/h 13 t 18 t
AXION 930 360 le 1670 Nm 50 km/h 13 t 18 t
AXION 940 394 le 1770 Nm 50 km/h 13 t 18 t
AXION 950 419 le 1810 Nm 50 km/h 13 t 18 t
AXION 960 448 le 1860 Nm 50 km/h 13 t 18 t
AXION 930 TERRA TRAC 360 le 1695 Nm 40 km/h 16.5 t 22 t
AXION 960 TERRA TRAC 448 le 1860 Nm 40 km/h 16.5 t 22 t

* A CEMOS az AXION 900 TERRA TRAC esetén 1) az ISO TR 14396 szerint