Egy kis fizika

Addig egyszerű a dolog, amíg van egy adott tömegű gép és maximális sebesség, tengelyenkénti terhelés. Ellenben már nem mindegy, hogy éppen szántani, boronálni, vetni, permetezni vagy bálázni akarunk, vagy nem vontatott, hanem valamilyen függesztett eszközöl van szó és több-kevesebb ellensúlyról, vagy éppen rakodógépként alkalmazzunk traktorunkat.

Merőben más igénybevételek, terhelések és talajra vitt teljesítmények lehetségesek ugyanazon gépnél és abroncsoknál. Az sem mellékes, hogy éppen porzik a föld, vagy „pont jó“, vagy süppedős sár van, de még a betakarítás közúti szállítási szakaszán is feleljen meg. És akkor még nem említettük a pillanatnyi hőmérsékleti tényezőket, mert az abroncsgyártó szempontjából ez sem mellékes.

Másrészről a hajtott tengelyek abroncsai nemcsak függőlegesen, de hosszirányban is deformálódnak, még ha ez szemmel nem is látható. A vonatott eszközöknél, pótkocsiknál egyszerűbb a helyzet, nincs erőátadás, csak bizonyos terhelés (szinte állandó, lassan csökkenő vagy növekvő), bár nem mellékes, hogy közúton halad tempósan vagy lépésben a szántóföldön. A gyorsabb munkatempó és a nagy gépteljesítmény pont az ellentéte a kisebb talajnyomást elősegítő, nagy felületen felfekvő, alacsony nyomású abroncsoknak. De akkor mi a megoldás?

traktor

AGRIMAX V-FLECTO

BKT-innováció a talajtömörödés ellen

Napjainkban az agrárium egésze gyors és jelentős változásokon megy keresztül, a hatékony gazdálkodásnak része a már említett gyorsabb munkavégzés, nagyobb teljesítményű és nehezebb gépekkel, de fokozott talajtömörödéssel.

A legfrissebb becslések szerint a terméskiesés több mint 20 százaléka a növekvő talajtömörítésre vezethető vissza az utóbbi 10 évben. A talajtömörödés mielőbbi csökkentéséhez elengedhetetlen a hektáronkénti hozamok maximálsása s ezzel együtt a talaj szerkezetének és minőségének megőrzése. Ez utóbbiakban van kiemelt szerepe az új, úgynevezett VF-technológiának (Very High Flexion – nagyfokú rugalmasság), amely kimondottan a mai modern agrárium számára ideális.

A VF-technológia nem más, mint a korábbi IF-technlógia (Improved Felxion – fokozott rugalmasság) továbbfejlesztése, amelyet mind az ETERO (Eurpean Tyre and Rim Technical Organization), mind a TRA (Tyre and Rim Association) már egyaránt jóváhagyott mint új szabványt.

A VF-kategóriás abroncsok ugyanazon abroncsnyomás mellett 40 százalékkal nagyobb terhelést képesek hordozni, mint a normál gumiabroncsok, vagy más szóval: kisebb abroncsnyomás mellett is ugyanolyan teherbírásúak maradnak.

A VF-technológiás abroncsok egyik lényeges tulajdonsága a talajfekvés mértéke, ami alapvetően az abroncsban levő nyomástól függ. Ugyanakkor az abroncsban levő nyomást a talaj tulajdonságai és egyenetlenségei is befolyásolják, de ugyanígy a gumiabroncs pillanatnyi felfekvő felületének méretére szintén hatással vannak.

A talajnyomás csökkentésének kétféle módja lehetséges: az egyik a terhelés csökkentése, amely valószínűtlenül hangzik, míg a másik a gumiabroncs felfekvő felületének növelése mint a jövedelmezőségnövelés egyik opciója.

traktor

V-FLEXA pótkocsikhoz

A BKT VF-technológiája által lehetőség nyílik a csökkentett nyomással történő üzemeltetésre, ezzel számottevően megnövelve az abroncsok felfekvő felületét, csökkentve a talajtömörödés mértékét, de párhuzamosan megtartva a terhelhetőséget. Egy gyakorlati példával élve, 6500 kilogrammos tengelyterhelésnél, 710/70 R 42 méretű abroncsnál 2,4 bar szükséges, de az újfajta VF-technológiás abroncsnál már fele, azaz 1,2 bar is elegendő.

Végül meg kell említeni még egy nagyon fontos dolgot a felnikkel kapcsolatosan: a VF abroncsokhoz másfajta, szélesebb keréktárcsákra van szükség. Azonban teljesen más a helyzet a keskeny felni opciónál (N.R.O. – Narrow Rim Option), így ezt normál keréktárcsával kell helyettesíteni.

A BKT teljes egészben saját fejlesztésű, VF-technológiás abroncsait a hatályos szabványokkal összhangban vezeti be a piacra, AGRIMAX V-FLECTO néven. Az abroncsok szerkezetileg optimalizálva vannak a mai, nagy teljesítményű traktorokhoz, és minimalizálják a talajtömörödést, optimalizált a felfekvő felületük is. A futófelületük 10 százalékkal szélesebb, ami befolyásolja a talajminőség megóvását.

A BKT VF-technológiás, AGRIMAX V-FLECTO abroncskínálat folyamatosan kerül bevezetésre, nem kevesebb, mint 22 különböző méretben.

traktor

AGRIMAX V-FLECTO traktorokhoz

BKT AGRIMAX SPARGO – sorműveléshez

Szintén VF-technológiás gyártmány traktorokhoz, kimondottan sorművelési munkákhoz. Nagy teherbírású, és belső nyomáshatárolóval rendelkezik, amely megakadályozza az abroncsra nézve már károsan alacsony nyomás beállítását.

BKT V-FLEXA – vontatott eszközökhöz

Természetesen nemcsak traktorokhoz, de a legkülönfélébb vontatott mezőgazdasági gépekre is gondoltak a fejlesztők. Az úgynevezett flotációs abroncsok (extraszéles szóló kivitelű) a VF-technológiának köszönhetően hosszabb élettartamúvá váltak, és egyesítik a robusztus kialakítást és nagy felfekvő felületet, optimalizálva a terheléselosztást, megakadályozva a talajtömörödést anélkül, hogy a talajszerkezetben vagy vegetációban kárt tennének.

Forrás: www.press.lectura.de