Olaszország ismét igényét fejezte ki arra, hogy engedélyezzék a bioüzemanyagok széleskörű használatát, miután a németekkel együtt kérte az EU-t, hogy 2035 után engedélyezzék az új, szén-dioxid-semleges e-üzemanyaggal működő belsőégésű motoros autók értékesítését.

Olaszország korábban már figyelmeztette az Európai Bizottságot

Az olaszok nemrég jelezték az EB-nek, hogy kizárólag akkor támogatják a belsőégésű motoros autók 2035 után történő kivonásának akadályozását, amennyiben az nem vonatkozik a bioüzemanyaggal üzemelő autók értékesítésére. Az EU évek óta azzal küzd, hogy megmentse az autók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére vonatkozó terveit. A folyamatot először Németország nehezítette meg, akik az utolsó pillanatban tiltakoztak a törvény ellen. Ehhez csatlakoztak az olaszok és együtt követelték az EU-tól, hogy 2035 után is engedélyezzék az e-üzemanyaggal működő gépjárművek eladását, ezzel támogatva a belsőégésű motoros autók és azok alkatrészeinek gyártóit.

Olaszország levelet küldött az EB-nek, hogy az ajánlatot ki kell terjeszteni az bioüzemanyagokra is, azokra, amelyek biomasszából, például növényekből készülnek.

"Olaszország nem fogadja el a Bizottság indokolatlan korlátozását a "CO2-semleges üzemanyagokra", ami csak az e-üzemanyagokat foglalja magában, a bioüzemanyagokat nem."

- mondta az olasz közlekedési, környezetvédelmi és vállalkozások minisztere korábban.

Tárgyaltak a németekkel és végre megszületett a döntés

Az Európai Bizottság tárgyalásokat folytatott a németekkel, hogy a lehető leggyorsabban megoldják ezt a problémát. Végül sikerült megállapodni az EU-val, így 2035 után is engedélyezik a belső égésű motorral felszerelt gépjárművek értékesítését. A hosszasan elhúzódó ügy tehát lezárult, az összefogás miatt tehát nem kell teljesen lemondanunk ezekről az autókról.

Úgy tűnik, hogy a legnagyobb vita végre megoldódott - fotó: pexels.com

Frans Timmermans, az EU klímapolitikai vezetője Twitteren tette közzé, hogy megállapodásra jutottak a németekkel az e-üzemanyagok jövőbeli használatával kapcsoltban. Volker Wissing, a német közlekedési miniszter pedig ezt írta a közösségi oldalán:

"Szabad az út. A belső égésű motorokkal rendelkező járműveket 2035 után is forgalomba lehet helyezni, amennyiben kizárólag szén-dioxid-semleges üzemanyagokat tankolnak."

Az ügy nem ért véget

Bár az autógyártók fellélegezhetnek, valamint a vásárlóknak is nagyobb lesz a szabadságuk az autók beszerzése kapcsán, a történetnek még nincs vége. Olaszország ugyanis még több biztosítékot kér, főleg arról, hogy a bioüzemanyaggal működő gépjárművek is mentességet kapjanak. A technológiasemlegességgel kapcsolatos harcnak bár vége, ehhez szükség lesz arra, hogy elismerjék és elfogadják a bioüzemanyagokat is. Nagy az esély tehát, hogy az engedély hamarosan ezekre az üzemanyagokra is kiterjed.