E két ok miatt mind több országban teszik kötelezővé a töltőállomások számára a bioetanol és a biodiesel tartását..

Bioetanol- termelésben az Egyesült Államok, és Brazília jár az élen, a legjelentősebb biodiesel-gyártó pedig az Európai Unió. Az Unióban többnyire búzából, Brazíliában cukornádból, nálunk pedig kukoricából állítanak elő bio-üzemanyagot.

 


- Ha a bioüzemanyag felhasználást vizsgáljuk az összes üzemanyag-felhasználáson belül, akkor megfigyelhetjük, hogy Brazíliában meghaladja a 10 %-ot, ahol 1993. óta kötelező a felhasználása.

 

Az USÁ-ban 2-3 %-ot tesz ki, ott 2006 óta kötelező a felhasználás. Az EU-ban 1-2 %-ot tesz ki, és ez vonatkozik Magyarországra is - tájékoztat Popp József, az Agrárgazdasági Kutatóintézet igazgatója.


Most még! De Brüsszel célul tűzte, hogy 2010-ig a tagországok érjék el az 5,75 százalékos arányt, 2020-ra pedig a 10 százalékot.


Popp József arra figyelmeztet, hogy a bioenergiát termelő üzem a közhiedelemmel ellentétben nem foglalkoztat majd sok embert, ám a beszállítóknak, vagyis a kukoricatermesztőknek munkát ad. Az előrejelzések szerint tengeri kötelező felvásárlása és bioüzemanyaggá alakítása élelmiszerár-emelkedéshez vezet.


- Itt az élelmiszerbiztonság és energiabiztonság kérdése is felmerül. Amíg kötelező a felhasználás a bioüzemanyag területén, de nincs kötelező élelmiszertermelés, ez azt idézi elő, hogy a nemzetközi kereskedelembe kevesebb élelmiszer kerül, ami felhúzza az árakat - jósolja a szakember, amit egy tengeren túli példával igazol.

2006-ban, amikor az Egyesült Államokban kötelezővé tették a benzinkutaknál a bioüzemanyag kiszolgálást, a kukorica ára 6 hónap alatt a duplájára nőtt. Ez pedig a gazdákat a génmódosított, a gombabetegségeknek jobban ellenálló tengeri termesztésére ösztönözte. Ez azért veszélyes, mert a kukorica egyharmada hulladék, amit törkölynek neveznek, és az állatokkal etetik meg..
- Ennek nem csak a fermentációban van szerepe, hanem a korábban említett gabonatörköly takarmányként való felhasználásában is, mert a mikotoxinok nem bomlanak le, hanem felhalmozódnak ebben a melléktermékben. Ha takarmányként hasznosítjuk, akkor az állatokban idéz elő problémát, sőt, a tejtermelés esetében ennek komoly humánegészségügyi vonzata is lehet - véli Potori Norbert, az intézet osztályvezetője.
Jelenleg a bioenergia drágább, mint a benzin és a gázolaj. Felhasználása csak jelentős uniós és nemzeti támogatással növelhető.

 

Vajon a függőség csökkentésén kívül mi előnye van még a kukoricabenzinnek?


- A bioüzemanyag azt jelenti, hogy elvileg nem kerül több széndioxid a légkörbe, mint
mint amennyi széndioxidot a növény megtermel, amiből a bioüzemanyagot előállítjuk. Tehát fosztszilis energiahordozóval vagy tüzelőanyaggal szemben az az előnye, hogy a széndioxid kibocsátás ütemét mérsékeli - mondja Popp József.


Ám a bio-üzemanyagok kötelező felhasználása az autógyártókat és a vásárlókat is új feladatok elé állítja. Ennek költségeit pedig nyilván áthárítják majd a gépkocsi tulajdonosokra. Pedig a szakemberek szerint olcsóbb lenne jelenlegi energiafogyasztásunkat 10 százalékkal csökkenteni, mint a a politikai, társadalmi és gazdasági következményekkel járó élelmiszeégetést erőltetni.