A pazarlás ellen akar tenni egy brit áruházlánc, a Waitrose azzal, hogy bizonyos élelmiszereket  lejárati idő feltüntetése nélkül kínál a  fogyasztóknak - írja az infostart.hu

A vásárlók maguk döntik el, hogy a zöldségek és gyümölcsök még fogyaszthatók-e

Az áruházlánc üzleteiben csaknem 500 friss ételről távolították el azt a címkét, amely azt mutatja meg, hogy az adott élelmiszer meddig őrzi meg minőségét. Ilyen információt ezentúl hiába is keresnek a vevők az uborka, a saláta, vagy a paprika csomagolásán. Az áruházlánc nem titkolt számdéka az, hogy a változtatás eredményeképpen csökkenteni lehet a szemétbe kerülő ételek mennyiségét.

Az országban a vásárlók leggyakrabban a krumplit, a kenyeret és tejet dobják ki azért, mert lejárt a szavatossága. Pedig a minőségmegőrzési idővel kapcsolatosa címke a The Guardian cikke szerint nem a fogyaszthatóságot, hanem a minőségbeli változást jelzi.

élelmiszerek

A változtatás eredményeképpen csökkenteni lehet a szemétbe kerülő ételek mennyiségét – fotó: pixabay.com


Nagy-Britanniában más üzletlánc is ehhez a lépéshez folyamodik

A Tesco már 2018-ban több mint 100 terméknél alkalmazta a módszert, a Marks & Spencer pedig az idén júliusban 300 élelmiszer esetében törölte el ennek a címketípusnak a használatát. A Morrisons januárban közölte azon tervét, hogy nem alkalmaz szavatossági címkét és arra motiválta a vásárlóit, hogy szaglással döntsenek arról, hogy az adott termék megfelelő-e számukra.

Azzal, hogy eltávolítjuk termékeinkről a minőségmegőrzési időt, a vásárlóinkra bízzuk: döntsék el ők, fogyasztható-e még egy termék. Így pedig nemcsak a hulladék mennyiségét lehet csökkenteni, hanem a heti élelmiszervásárláson is spórolhatnak. Ez ugyanis egyre több ember számára jelent gondot

- mondta Marija Rompani, a Waitrose-t tulajdonló John Lewis Partnership fenntarthatósági és etikai igazgatója.

Évente a britek 4,5 millió tonna ehető ételt dobnak ki, ami egyben azt is jelenti, hogy kárba vész az ezen élelmiszerek előállítása során felhasznált összes energia és erőforrás is.