Nem lehet kiváltani a műtrágyaimportot a hazai mezőgazdasági termelésben, de a behozatalban a jelenlegi helyzetben nagy a bizonytalanság, és egyelőre nem lehet tudni, hogy a koronavírus-krízis milyen újabb korlátozásokat hoz – véli a Keleti Agrár Kft. ügyvezetője. Dávid Tamás szerint az import megtorpanása óhatatlanul hiányt és ellátási zavarokat okoz őszre, ezért az okos gazda már most igyekszik lekötni a szükséges mennyiséget.

Egyre növekvő bizonytalansággal kell szembenéznie azoknak a szereplőknek, akik műtrágya-behozatallal foglalkoznak, a koronavírus-krízis ugyanis máris érezteti a hatását, és valószínű, hogy további nehézségeket okoz majd. A bizonytalanságot növeli a hosszú szállítási idő, amely külön kockázat a napról napra változó helyzetben.

Műtrágya tárolás csarnokokban

Nehéz előre megmondani, milyen hatásai lesznek a járványnak a műtrágya-behozatalra.

Hetekig utazik az áru

Az import műtrágyáknak mindig a felhasználási szezon előtt kell elindulniuk a küldő kontinensről. A legyártástól a felhasználásig hosszú az út az Európán kívüli gyártók esetében, hiszen legalább 8-10 hétig tart, mire az áru beérkezik, lecsomagolják és kiszállítják – hívta fel a figyelmet Dávid Tamás. Ez az időtartam ugyanis szükséges ahhoz, hogy a nagyuszályos szállítmány megérkezzen a magyar piac esetében meghatározónak számító Constantába, ott átrakodják dunai uszályra, hogy eljusson Magyarországig, a kikötőben pedig az ömlesztett árut elfuvarozzák a csomagolás helyszínére, onnan pedig egy újabb fuvarral eljuttassák a zsákolt terméket a felhasználóhoz.

Az időtartam mellett a mennyiség is meghatározó tényező. A Magyarországon felhasznált műtrágya évi mintegy 1,5 milllió tonna, ebből viszont jelentős tételt tesz ki az import, hiszen Magyarországra minden évben 800 ezer tonna érkezik külföldről – mondta el Dávid Tamás.

Hajós műtrágya szállítás

Európán kívüli gyártók esetében legalább 8-10 hétre van szükség az áru kiszállításáig.

Megkerülhetetlen az import

A májustól októberig tartó felhasználói szezon magyar műtrágya forgalma nagyjából 650 ezer tonna. A Magyarországon gyártott komplex és kevert műtrágyák alapanyaga is importforrásból érkezik, hiszen idehaza nincs se foszfor- se kálibánya. Ez a szezon a foszfor- és káliumtartalmú termékek kereskedelmét és felhasználását érinti, vagyis a májustól októberig tartó időszak az import műtrágyák szezonja – szögezte le Dávid Tamás, aki szerint komolyan fennáll az esélye annak, hogy

a jelenleg tapasztalható szállítási nehézségek mind közúton, mind vasúton, mind pedig uszály esetében akár nyárig is eltarthatnak.

Jelenleg a koronavírus okozta krízis miatt komoly fennakadásokkal kell számolni, amelyekre ugyanakkor akad megoldás is. Napi helyzet, hogy a korábban közúton tervezett árukat a Keleti Agrár Kft. jelenleg vasúttal hozza be Magyarországra. Nincs több napos várakozási idő és egyben nagy biztonsággal 1100 tonna jön Bátaszékre – tette hozzá az ügyvezető.

Vasúti műtrágya szállítás

Dávid Tamás szerint a koronavírus-krízis miatt fennakadásokra kell számítani a szállításban.

Csak a bizonytalanság a biztos

A helyzet a gyártók köreiben is nagy bizonytalanságot eredményez, nem világos a jelenlegi helyzetben ugyanis, hogy mely kontinensek irányában értékesítsenek. Kérdéses például, hogy ha egy orosz gyártó útjára indít a Baltikumból 25 ezer tonna műtrágyát Constanta irányába, akkor sikeresen átrakják-e dunai uszályokra, figyelembe véve a román kormány esetleges új intézkedéseit. Ezek után nem világos, hogy a küldött áru biztonsággal megérkezik-e Magyarországra, majd ezt követően a kikötő újabb törvények miatt kirakhatja-e az árut és mindezt a meghatározott idő alatt el is végzi.

A bizonytalanságot növeli, hogy az uszályos szállítások esetében súlyos napi kötbérezés van az esetlegesen előforduló nem tervezett állásidő miatt. Dávid Tamás szerint továbbá óriási problémát jelent a forint folyamatos gyengülése is, hiszen az import műtrágyákért a magyar kereskedők vagy dollárt vagy eurót fizetnek.

Dávid Tamás ezért úgy véli, hogy a termelők akkor járnak el jól, ha a megszokott július, augusztus, szeptember hónapok helyett a repce és búza alá szánt műtrágyát április, május, június hónapokban vásárolják meg, ezzel bebiztosítva magukat.

Fennakadások több ponton is

A nehézségek várhatóan növekedni fognak a műtrágyák piacán a mostani koronavírus helyzet miatt is – ez a legfőbb megállapítása egy szakmai, a piacot jól ismerő amerikai hírszolgáltatónak is. Az elemzés megjegyzi: már egyetlen koronavírusos megbetegedés, amelyet egy műtrágyagyárban mutatnak ki, jelentősen hátráltathatja az adott üzem termelését, sőt, akár teljesen le is állhat a termelés egyetlen beteg miatt. Ez tehát akkor is komoly fennakadásokat okozhat a műtrágya-ellátásban, ha az európai kikötőket a döntéshozók igyekeznek továbbra is üzemeltetni, forgalmukat pedig nagyjából a szokásos szint közelében tartani. Vagyis a kikötők „életben tartása” hiába valósul meg, ha a termelő üzemek a háttérben félgőzzel működnek, vagy egyenesen leállnak.

Ráadásul a kikötőkben sem lehet egykönnyen a normál szinten tartani a forgalmat. Ahogy arra egy nagyobb gyártó felhívta a figyelmet, a Franciaország egyik legfontosabb kikötőjének számító La Pallice-ban a rakodómunkások már csökkent létszámban dolgoznak, ezért a ki- és berakodás jelentősen lelassult.

Keleti Agrár Kft.
Bátaszék, Kövesdpuszta 1.
keletiagrarkft@gmail.com
0630/366-5593