Az egyik legnagyobb távol-keleti munkagép-, haszonjármű- és motorgyártó is komoly lépéseket tett a nagy teljesítményű hidrogénüzemű motorok fejlesztése terén. A motorok prototípusait Las Vegasban, a CONEXPO 2023 építőipari gépkiállításon mutatják be március 14-18. között. A munkagépekben, járművekben történő tesztelés 2024-ben, a teljes körű sorozatgyártás megkezdése pedig 2025-ben várható.

motor

motor

Az első hidrogénüzemű, 11 literes, soros, 6 hengeres motor – fotók: www.hyundai-di.com

Megoldás a láthatáron?

Természetesen ez csak egy a nagyvilágban futó számtalan motorprojekt közül, de egy újabb ok az optimizmusra, hogy lehet, hogy lesz belátható időn belül akár a nagy teljesítményű mezőgazdasági és erdészeti célú gépekhez is megfelelő környezetbarát erőforrás. Igaz, a szükséges térfogatú tartályok elhelyezésével még meg kell küzdeni a mérnököknek, azonban önsúly és üzemóra tekintetében kétségtelenül reálisabb, mint a tisztán elektromos, akkumulátoros meghajtás.    .

A Hyndai Doosan Infracore (HDI) által fejlesztett hidrogénmotor soros, hathengeres, 11 literes, és 300 kW (402 LE) teljesítményt és 1700 Nm nyomatékot képes leadni 2000-es fordulatszámon. Nemcsak messze felülmúlja a jelenlegi Tier 5 / Stage 5 emissziós normákat, hanem már a közúti Euro 7 előírásoknak is megfelel, amelyek előírják a jelenlegi kibocsátási szint 90%-os csökkentését a nulla CO₂ (1 g/kWh alatti) és a nulla károsanyag-kibocsátás (Zero Emission az EU-ban) teljesítéséhez.

Az Euro 7-es norma a személygépkocsiknál és kishaszonjárműveknél 2025. július 1-jén lép életbe, míg a közép- és nehézkategóriás tehergépkocsiknál és autóbuszoknál 2027. július 1-jétől.

A hidrogén tiszta előállítása csak tovább fokozza a környezetvédelmi törekvéseket, nagy teljesítményt és jó hatásfokú működést biztosít. Más gázüzemhez hasonlóan 10-15 perc is elegendő a tankoláshoz, és akár 500 km távolságot is meg lehet tenni. Igaz, üzemórára lebontva mezőgazdasási és munkagépek terén még nincs tapasztalat, de reméljük, hamarosan erre is fény derül. A járművek árát és karbantartási költségeit figyelembe véve 25-30%-kal gazdaságosabbak, mint az üzemanyagcellás vagy akkumulátoros megoldások.

A HDI azt tervezi, hogy a költségek csökkentése és a kereskedelmi forgalomba hozatal felgyorsítása érdekében kihasználja a már meglévő motortechnológiáját és gyártói kapacitását. Az új hidrogénmotorokat 2024-től építik be haszongépjárművekbe, például teherautókba és nagyméretű buszokba, valamint építőipari gépekbe tartós tesztek céljából, a teljes körű sorozatgyártást 2025-re tervezik.

A motorok gyakorlati alkalmazása a mobil generátorokra is kiterjed majd. Sőt, nem kizárt, hogy a hidrogénüzemű motorok más gyártók gépeiben is feltűnnek majd mint OEM-beszállítás.

A hidrogénnel kapcsolatos zöldtechnológiák fejlesztése ugyanolyan fontos, mint a legkorszerűbb munkagépeké és járműveké, összhangban az egyre szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási előírásokkal.

Forrás: www.eu.doosanequipment.com