Az Európai Bizottság elfogadta a 2030-ig tartó időszakra vonatkozó fogyasztóügyi menetrendet, amely stratégiai irányt szab az uniós fogyasztóvédelmi politikának. Az egységes piac 450 millió fogyasztója, akik az EU GDP-jének több mint 51%-át adják háztartási kiadásaikkal, a gazdaság gerincét alkotják – ezért a fogyasztói bizalom, a jogbiztonság és a hatékony végrehajtás központi szerepet kap a most meghirdetett programban.



Miért volt szükség új menetrendre?

A fogyasztók ugyan világszinten is kiemelkedő védelmet élveznek az EU-n belül, a gyorsan változó környezet – például az emelkedő megélhetési költségek, az online piacterek térnyerése és az e-kereskedelem robbanásszerű fejlődése – új kihívásokat teremtett.

A Bizottság célja, hogy védelmet nyújtson nemcsak a fogyasztóknak, hanem a szabályokat betartó vállalkozásoknak is, miközben fellép a tisztességtelen piaci szereplők ellen.


fogyaszto

illusztráció – Fotó: Pixabay

Négy kulcsfontosságú terület 2030-ig

1. Egységes piac a fogyasztók érdekében

A Bizottság cselekvési tervet dolgoz ki a határokon átnyúló akadályok felszámolására, különösen az online tartalomkorlátozások és a területi diszkrimináció tekintetében. Cél az is, hogy könnyebbé váljon például egy másik tagállamban megtakarítási vagy befektetési számlát nyitni, illetve javuljon a pénzügyi szolgáltatásokhoz való hozzáférés.

2. Digitális méltányosság és online védelem

2026-ban a Bizottság új szabályozást terjeszt elő a digitális környezetben tapasztalható tisztességtelen gyakorlatok, például sötét minták, addiktív funkciók vagy megszemélyesítés ellen. Kiemelt figyelmet kap a gyermekek online védelme is. Ezen felül cél a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentése digitális megoldások révén.

3. Fenntartható fogyasztás ösztönzése

A Bizottság támogatja a tagállamokat a zöldrefestés elleni fellépésben, a javítható és tartós termékek piacának bővítésében, valamint a körforgásos gazdaság előmozdításában, például használtcikk-piacok és startupok támogatásával.


4. Jogérvényesítés és jogorvoslat megerősítése

Az e-kereskedelem növekedése miatt megnőtt a harmadik országból származó nem megfelelő termékek száma. A Bizottság 2026-ban felülvizsgálja a fogyasztóvédelmi együttműködésről szóló rendeletet, és vizsgálja a végrehajtási hatáskörök központosításának lehetőségét. Cél a termékbiztonság forrásnál történő kezelése és a piacfelügyelet szabályainak korszerűsítése.

Megvalósítás és nyomon követés

A stratégia végrehajtása során a Bizottság évente fogyasztóvédelmi csúcstalálkozókat szervez, valamint miniszteri fórumokon keresztül biztosítja a magas szintű politikai iránymutatást. A cél, hogy a fogyasztóvédelmi szabályozás ne csak reagáljon a kihívásokra, hanem proaktívan formálja a jövő uniós piacait.

Forrás: NKFH

Indexkép: Pixabay