Rókusfalvy Pál, nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos szerint a Z generációhoz új utakon kell eljutni – borkoktélokkal, alkoholcsökkentett italokkal és a magyar fröccskultúrával. Mint mondta az Indexnek, a magyar bor minőségben már ott van a világ élvonalában, „most az a feladat, hogy meg is mutassuk, mire vagyunk képesek.”

A bor több mint ital – kulturális örökség és felelősség

A borkultúra Magyarországon nemcsak hagyomány, hanem nemzeti identitás része. Rókusfalvy Pál szerint a borfogyasztásnak társadalmi és kulturális szerepe van: összekapcsolja a gasztronómiát, a turizmust és a művészetet.

– A tudatos borfogyasztás nem az öncélú alkoholbevitelről szól, hanem az élményről és a mértékletességről – hangsúlyozta.

A „Tiéd a mérték!” kezdeményezés, amelyben a Borbarát Orvosok Társasága is részt vesz, éppen erre a szemléletre épít: felelős fogyasztás, amely az életminőséget szolgálja.

Z generáció: a bor jövője borkoktélban és fröccsben

A fiatalok ma nem úgy kapcsolódnak a borhoz, mint szüleik vagy nagyszüleik.

– A Z generációt nem lehet hagyományos bormarketinggel megszólítani – mondta Rókusfalvy. – Őket az élmény, a könnyedség és a közösség érdekli.

A kormánybiztos szerint a borkoktélok, az alacsony alkoholtartalmú italok és a magyar fröccs jelenthetik a hidat a fiatalok felé. „A fröccs egyszerre magyar, modern és közösségi – ebben rejlik az igazi csodafegyver.”

A magyar bor különleges, mert a Kárpát-medence is az

A magyar borászat egyik legnagyobb ereje a termőhelyi egyediség.

A világ borainak csupán egy százaléka készül vulkanikus talajon, nálunk viszont ez az arány húsz százalék – mondta a borász-kormánybiztos. – Ez adja boraink ásványos, mély karakterét.

Tokaj világszerte ismert, de Rókusfalvy szerint az olyan fajták, mint a furmint, kékfrankos, olaszrizling és kadarka, szintén a magyar terroir nagykövetei.

Világsiker és új piacok

A magyar borok egyre több nemzetközi elismerést zsebelnek be. A SomlAI cuvée például a kínai CMB borversenyen 2400 fehérbor közül nyert első díjat, a Decanter 2025-ös versenyén pedig 152 érmet szereztek hazai pincészetek.

– Minőségben ott vagyunk a világ élvonalában

– mondta Rókusfalvy Pál. – A kihívás most a láthatóság.

A Hungarian Wine Summit szeptemberben 150 nemzetközi kereskedőt hozott Magyarországra, több mint 1200 üzleti találkozóval. Az első konkrét eredmények hónapokon belül várhatók.

A recept: minőség, egyediség, élmény

Magyarország évente 2,5–3 millió hektoliter bort termel, ennek fele exportra megy. A kormánybiztos szerint a cél nem a mennyiség, hanem az érték:

– Nem a legolcsóbbnak kell lennünk, hanem a legemlékezetesebbnek – fogalmazott.

Forrás: Index

Indexkép: Pexels