A mai napon meghívást kaptunk a "Nyár, dinnye, szeletem" - szlogennel futó, dinnye fogyasztásösztönző kampány sajtótájékoztatójára, melynek főszerepében természetesen a dinnye és a dinnyefogyasztás állt. A kampány, mely az Agrárminisztérium (AM), az Agrármarketing Centrum (AMC) és a FruitVeb szervezésében jött létre, már tizedik éve segít a dinnye fogyasztásának népszerűsítésében. A sajtótájékoztató témái között szerepelt többek között a hazai dinnye kiváló minőségének és sokszínű felhasználási lehetőségének bemutatása, illetve a hazai dinnyeágazat helyzetének ismertetése.
Ha nyár, akkor dinnye
A sajtótájékoztatón elsőként Hubai Imre, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára kapott szót, aki elmondta, hogy a talajok kimerült vízháztartása mellett a gazdálkodóknak sajnos idén is bizonyítaniuk kellett, hogy értenek a szakmájukhoz és képesek ilyen nehéz körülmények között is kiváló minőségű magyar dinnyét előállítani.
Az egészséges életmódhoz hozzátartozik a friss gyümölcs és zöldség fogyasztása, nyáron pedig az első helyen szerepel a dinnye az ajánlások között. A dinnye beltartalmi értékét tekintve kiváló, hiszen kalória- és zsírtartama alacsony, ugyanakkor tele van vitaminokkal és ásványi anyagokkal.
Magyarországon főként szabadföldön foglalkoznak dinnyetermesztéssel, azonban egyre inkább terjeszkedik a fóliasátras termesztés is, mellyel a magyar dinnye szezonja megnyújtható. A technológia fejlődésével és a fajtaválaszték növelésével egyre jobb minőségű, egységesebb és jobb ízű görögdinnyék jelentek meg a piacon. A kiváló minőségű magyar dinnyék értékesítése is könnyebbé vált és a technológia váltás következtében a dinnyetermesztés hatékonysága lényegesen javult. A beoltott dinnyék aránya mára meghatározóvá vált, a dinnyetermesztés pedig mind termésátlagát, mind termésbiztonságát tekintve a gazdák számára biztos megélhetést tud biztosítani - jelentette ki az államtitkár.
A "Nyár, dinnye, szeletem" kampány fontos része a dinnye kóstoltatása. Fotó: Agroinform.hu
Egyre több van a fogyasztóbarát, kisebb, 6-8 kilós dinnyefajtákból, és divatos lett a magnélküli minidinnye is. Ez csak nevében magnélküli, hiszen valójában magszegény dinnyéről beszélhetünk. Jelenleg több mint 1300 gazda termeszt görögdinnyét hazánkban, és közülük 310 sárgadinnye termesztésével is foglalkozik. A tavalyihoz képest 9%-kal nőtt a görögdinnye, 15%-kal a sárgadinnye termesztők száma.
A hazai termőterület nagysága a görögdinnye esetében meghaladja a 3500 hektárt, amely megegyezik a tavalyi évivel. A sárgadinnye esetében idén ez 207 hektár, mely 62%os bővülést mutat a tavalyihoz képest. A dinnyetermelők számára a fejlődés lehetőségét a kertészti pályázatok és a források átcsoportosításával elérhető beruházási források adják. A növekvő beruházási forrásigény pedig azt jelzi, hogy a gazdálkodók komoly perspektívát látnak ezen a területen.
A cél az import mérséklése, az export növelése
Hubai Imre elmondta, hogy a cél az import mérséklése és az export növelése. A hazai exportlehetőségek elsődleges célcsoportja Szlovákia, Csehország és Lengyelország, hiszen ide jóval alacsonyabb költségekkel tudunk szállítani. A hazai dinnye esetében 60% a szupermarketek általi, 40% a piacok, zöldségesek általi és a tábla széléről történő értékesítés. Habár az áruházláncoknak meghatározó szerepe van a dinnye értékesítésében, arra bíztatják a fogyasztókat, hogy közvetlenül a termelőtől vásároljanak.
A dinnye az egyik legnépszerűbb nyári gyümölcs hazánkban. Fotó: Agroinform.hu
Ez nemcsak környezetvédelmi szempontból kedvezőbb a csomagolás és az áruszállítás elmaradása miatt, hanem a helyi termékek vásárlásával közvetlenül járulhatunk hozzá a helyi gazdaság fejlődéséhez is.
Az államtitkár elmondta, hogy görögdinnyéből 10-12 kg, míg sárgadinnyéből 1,5-2,2 kg az egy főre jutó éves fogyasztásunk, amely szép eredmény, de van még tér a fogyasztás növekedésére. Ehhez pedig csak arra van szükség, hogy keressük és vásároljuk a finom, jó minőségű magyar dinnyét, melynek minősége felülmúlja az import dinnyékét.
A dinnye a gazdák verejtékes munkájának gyümölcse
Giczi Gergely, az Agrármarketing Centrum ügyvezető-helyettese elmondta, hogy szó szerint a gazdák verejtékes munkájának gyümölcseként beszélhetünk a dinnyéről. A dinnye 92%ban, míg a sárgadinnye 88%ban tartalmaz vizet, így rendkívül jól hidratál, ezen kívül pedig számos vitamint és ásványi anyagot tartalmaz.
A megtermelt dinnye egyharmada az exportpiacokon talál gazdára. A cél, hogy a magyar fogyasztás minél inkább bázisává váljon a magyar termelésnek és minél nagyobb mértékben tudja azt felvenni. Giczi Gergely elmondta, hogy a dinnye fogyasztásösztönző kampány már tizedik éve zajlik. Idén kiterjed a közösségi médiára, emellett számos fővárosi és vidéki piacon, valamint az Erzsébet-Táborokban és a Tisza-tavi Ökocentrumban is tartanak kóstolókat.
Varga István, a FruitVeB Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet szabadföldi zöldségtermesztésért felelős alelnöke elmondta, a klimatikus változások egész Európában meghatározzák a dinnyetermelők kilátásait. A magyar gazdák bizakodva kezdték az évet, de a tavaszi fagyok károsították az ültetvényeket, júniusban pedig szokatlan meleg és az aszály okozott gondokat. A kiszámítható hozamot ma már csak öntözéssel lehet biztosítani, de hatékony értékesítésre is szükség van ahhoz, hogy a termelési kedv megmaradjon - tette hozzá.
Földes Tamás, a Budapest Vásárcsarnokai Kft. ügyvezető igazgatója zárta a sajtótájékoztatót, aki elmondta, hogy igazán népszerűek a dinnye fogyasztásának népszerűsítésére rendezett kampányesemények és kóstoltatások.