2025 első félévében a magyar mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek exportértéke 6679 millió euróra csökkent, míg az importérték 4920 millió euró maradt, így az agrár-külkereskedelem aktívuma 1760 millió eurót tett ki, ami 374,3 millió euróval alacsonyabb a 2024. első félévi értéknél. Az export 5,2 százalékkal mérséklődött, míg az import nem változott, így az egyenleg 17,5 százalékkal romlott.
Pozitív irányú elmozdulások
- Az állati és növényi zsírok és olajok (KN15) exportértéke 11,8 százalékkal, importértéke 17,5 százalékkal nőtt, így 247,1 millió eurós külkereskedelmi többletet ért el az árucsoport. A legjelentősebb tétel a napraforgómag-olaj, melyből 308,4 ezer tonnát exportáltunk, és az érték elérte a 383,6 millió eurót.
- A kakaókészítmények (KN18) exportja 45,6 millió euróval bővült, míg importja 87,6 millió euróval nőtt.
- A különböző ehető készítmények (KN21) exportértéke 620 millió euró körül alakult, az import 428,5 millió euró volt.
- Élő állatok (KN01): Az export 10,1%-kal bővült, főként a baromfi és a juh-kecske kivitelnek köszönhetően. Az import viszont 32,4%-kal esett, így az egyenleg 176,4 millió euró lett.

Fotó: Shutterstock
Visszaesések
- A gabonafélék (KN10) exportja jelentősen, 361,4 millió euróval csökkent. A búza és kukorica ára 30–40 százalékkal alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban.
- A zöldség-gyümölcskészítmények (KN20) exportértéke 44,8 millió euróval esett vissza. A zöldségkonzerv kivitele mintegy 20%-kal csökkent.
- Sertéshús (KN02): Exportja 19,7%-kal, importja 20%-kal csökkent, az export legnagyobb piaca Románia maradt.
- A tejtermékek, tojás, méz (KN04) árucsoportban az import bővült, az export stagnált, így a passzívum 38,3 millió euróra nőtt.
- A gyümölcsfélék (KN08) forgalma szintén csökkent, az exportárbevétel leginkább a banán, barack, datolya, füge termékcsoportokhoz köthető.
- A burgonya külkereskedelme erősen passzív volt: 4,2 ezer tonna export mellett 51,8 ezer tonna importot regisztráltak.
Külpiaci és régiós összefüggések
Az agrár-külkereskedelem továbbra is rendkívül Európa-centrikus, az export 94,3%-a és az import 91,9%-a európai partnerekkel történt. A legfőbb exportpiacok: Németország, Olaszország, Románia, Ausztria és Lengyelország, mely országok a kivitel 70,7%-át fedték le.
Az EU-tagállamok közül Németországba irányuló export értéke csökkent, míg az import nőtt. Ezzel szemben például Izraelbe 13-szorosára nőtt az élőmarha-kivitel, ami az egyik legkiemelkedőbb piaci változás.
Forrás: Agrárközgazdasági Intézet
Indexkép: Shutterstock