A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) és a területi kormányhivatalok az elmúlt hónapokban országszerte kiterjedt vizsgálatokat végeztek az üzletek fizetési gyakorlataival kapcsolatban. A hatóság célja annak ellenőrzése, hogy a boltok megfelelnek-e a készpénzes és elektronikus fizetési lehetőségek biztosítására, valamint a személyzet által működtetett pénztárak fenntartására vonatkozó előírásoknak.



Idén július 1-jétől minden hazai vállalkozásnak kötelező biztosítania a vásárlói számára a készpénzes fizetés lehetőségét. A kormányhivatalok eddig 200 üzletet ellenőriztek ennek kapcsán, és minden esetben pozitív eredmény született – a szabályt kivétel nélkül betartották a vizsgált kereskedők.

Nem sokkal később, július 23-án újabb szabály lépett életbe: minden boltban kötelező legalább egy, személyzet által üzemeltetett kasszát is fenntartani. A hatóság október közepéig közel 700 üzletben végzett ellenőrzéseket, és csupán hét esetben talált hiányosságokat. A szabályszegések következményeként összesen kilencmillió forint bírságot szabtak ki az érintett vállalkozásokra.


bankkartya

illusztráció – Fotó: Shutterstock

A 2021 óta érvényben lévő szabály szerint minden kereskedőnek folyamatosan biztosítania kell az elektronikus fizetés lehetőségét, még kisebb értékű vásárlások esetén is. Ennek betartását idén több mint 2300 üzletben vizsgálták meg.

A szabálytalanságot mindössze 13 esetben tapasztalták – elsősorban kisebb élelmiszerboltok, piacok, pékségek és ruházati üzletek körében.


Az eddigi tapasztalatok alapján elmondható, hogy a magyarországi vállalkozások túlnyomó többsége jogszerűen működik, és ügyel arra, hogy vásárlói számára elérhetők legyenek a különböző fizetési lehetőségek. Ugyanakkor az NKFH és a kormányhivatalok folytatják az ellenőrzéseket, hogy hosszú távon is garantált maradjon a vásárlók kényelmes és biztonságos fizetése.

Forrás: NKFH

Indexkép: illusztráció/Shutterstock