Korábban már írtunk a németországi Pfanzelt Maschinenbau GmbH kimondottan erdészeti célú traktorairól. Nemrég bemutatták a legújabb kommunális alapgépüket hóekéző és síkosságmentesítő kivitelben, azonban ez csak egy lehetőség a sok közül.

K-Trac – Új, továbbfejlesztett járműkoncepció, a kezelővel a középpontban

A Pfanzelt K-Trac összesen 4 csatlakozási, illetve rögzítési lehetőségével egy egész évben használható alapgép a közútfenntartás és településüzemeltetés (kertészeti és kommunális feladatok) számára.

A gép alapvető konstrukciója nagyon hasonló egy megszokott mezőgazdasági traktoréhoz, középen elhelyezett vezetőfülkével és két oldalra csoportosított tartályokkal, illetve kipufogó- és utánkezelő rendszerével. Ellenben úgynevezett boxvázas, két fő hosszanti főtartóval, és a fülke mögött cserefelépítmény-rögzítési lehetőséggel is rendelkezik. Egyes rekeszek elrendezése és a hajtástechnika lehetővé teszi, hogy a jármű fülkéjét a jármű közepén helyezzük el.

gép

gép

gép

A hóekés közutas kivitel – fotók: www.pfanzelt.com

A Pfanzelt XXL fülke 7,5 négyzetméteres ablakfelületével a vezető számára optimális rálátást biztosít a járműre és a csatlakoztatott munkagépekre, amit csak tovább növel a szériában 350°-os szögben elforgatható vezetőülés a kartámaszokba épített, többfunkciós josytickokkal együtt.

A vezetőfülke mögötti vázrészre nemcsak rézsűkasza, rakodódaru vagy plató rögzíthető, de akár síkosságmentesítő felépítmény is.

Technika

Erőforrásként az AGCO Power legújabb, 74 HD, 7,4 literes, 6 hengeres motorjai szolgálnak, 200, 253 és 292 lóerővel. Az erőátvitelt egy különleges, fokozatmentes, saját fejlesztésű variaDRIVE váltómű teszi lehetővé, amely premierje az Agritechnica 2019 kiállításon volt, nem véletlenül.

A legkülönfélébb mezőgazdasági és erdészeti gépekhez, de más munkagépekhez is alkalmazható maximum 340 LE, 1750 Nm és 2300 fordulat/perc bemenő paraméterekig. Előremenethez 3, míg a hátramenethez kétféle menetmód tartozik, és maximum 70 km/óra sebesség előremenetben, de opcióban akár 90 km/órás csúcssebesség is kérhető. Ezért érdekes kérdés jogszabályilag, hogy ez most milyen gépnek vagy traktornak minősül, mert nem teherautó. Ugyanakkor 70 km/órával már autópályára is felhajthat.

erdészeti gép

Az alapgép – fotó: www.pfanzelt.com

A meghajtás állandó 4x4-es, a kormányzásnál háromféle mód lehetséges: csak első, első és hátsó, valamint oldalazó, természetesen a sebesség függvényében. A fékrendszer elöl-hátul tárcsafékes, hidraulikus rendszerű, sűrített levegős rásegítéssel.

Az első emelőszerkezet és a hátsó 3 pontos függesztőszerkezet szériakivitel, akárcsak az első 1000 n/min. fordulatú kihajtás és a hátsó 540 és 1000 fordulatú kihajtás.

A hidraulikarendszer 160 liter/perc kapacitású, 210 bar nyomással, opcióban 200 liter/perc kapacitás kérhető, szintén 210 bar nyomással. Elöl-hátul igény szerint többféle csatlakozószelep kérhető, és a különféle berendezések CAN-Bus-rendszeren át, érintőképernyőről kalibrálhatók.

A gép önsúlya kiviteltől függően 8200-9200 kg, megengedett össztömege 14 tonna, opcióként 17 tonna. A maximális tengelyterhelés elöl 6, hátul 11,5 tonna lehet. A vonócsapos vonófej 2000 kg-mal, a K80-as vonógömb 3000 kg-mal terhelhető.

erdészeti gép

Csak a kiállítás kedvéért: elöl egy csörlővel kiegészített erdészeti vonszoló adapter, hátul síkosságmentesítő tartály – fotó: www.pfanzelt.com

A gép hossza 4990 mm, szélessége szerelék nélkül, normál abroncsozással 2400 mm, magassága 3450 mm. A tengelytáv 3325 mm, szabad magassága 540 mm. Fordulási körátmérője 14,6 méter (csak első kormányzással), míg összkerékkormányzásnál 10,5 méter.

Az üzemanyagtartály 350 literes, az AdBlue-tank 40 liter. A szériaabroncsozás elöl 400/80 R 28, míg hátul 440/80 R 30 méterű.

erdészeti gép

Balra egy komplett hóeke síkosságmentesítővel, középen egy rakodódarus tandem pótkocsi 3 oldalra billenthető platóval, jobbra pedig egy erdészeti Pm Trac, vagyis erdészeti traktor – fotó: www.pfanzelt.com

Források: www.lectura.press, www.pfanzelt.com