Európában újabb ország készül arra, hogy szigorítson a navigációs alkalmazások, köztük a Waze és a Google Maps által nyújtott valós idejű figyelmeztetési funkciókon. A spanyol közlekedési hatóság, a Közlekedési Főigazgatóság (DGT) tervezi olyan intézkedések bevezetését, amelyek betiltanák a közlekedési ellenőrzések – például traffipaxok és rendőrségi ellenőrzőpontok – helyének valós idejű megosztását a navigációs applikációkban.
Miért akarják betiltani?
A döntés hátterében a közúti balesetek számának emelkedése áll. A spanyol adatok szerint 2024-ben már közel 1200-an veszítették életüket közúti balesetben, ami komoly társadalmi és politikai nyomást helyezett a hatóságokra. Az egyik fő érv a tiltás mellett, hogy a traffipaxokat megjelölő funkciók elősegítik a gyorshajtók, bűnözők és potenciális terroristák menekülését az ellenőrzések elől, ezzel csökkentve a közúti biztonságot és az ellenőrzések hatékonyságát.
Hogyan működnek ezek a funkciók?
A Waze és a Google Maps egyik legnépszerűbb funkciója, hogy a felhasználók valós időben jelölhetik meg a forgalmi eseményeket, baleseteket, dugókat és rendőrségi jelenlétet, így segítve másokat a tájékozódásban és a tervezésben. Ez a közösségi alapú információmegosztás azonban egyre inkább kétélű fegyvernek bizonyul: míg egyesek szerint növeli a közlekedés biztonságát, mások szerint épp ellenkező hatást vált ki.
Magyar vonatkozások
Bár jelenleg Magyarországon nem terveznek hasonló tiltást, az ORFK korábban már lépett az ügyben. A baleset-megelőzési osztály vezetője szerint már évekkel ezelőtt megszüntették azt a gyakorlatot, hogy a rendőrség előre közzéteszi a mobil traffipaxok helyét. A cél, hogy ne lehessen kijátszani a rendőrségi ellenőrzéseket.
A rendőrség szerint a traffipaxokat megjelölő funkció nem a szabályosan közlekedőknek segít, hanem azoknak, akik el akarják kerülni a felelősségre vonást. Ennek megfelelően hazánkban is figyelemmel kísérik a nemzetközi gyakorlatokat, így egyáltalán nem kizárt, hogy a jövőben hazai szabályozás is születik a témában.
Mire számíthatnak a felhasználók?
A Waze és a Google Maps funkcióinak jövője egyre több országban kerül terítékre. Ha Spanyolországban elfogadják a tiltást, az precedens lehet más uniós tagállamok – így Magyarország – számára is. A sofőröknek ezért érdemes figyelniük a közlekedési szabályozások alakulását, és felkészülniük arra, hogy bizonyos, eddig megszokott funkciók eltűnhetnek az alkalmazásokból.
Forrás: Világgazdaság
Indexkép: Pixabay