A CMATIC fokozatmentes váltók előnyét igazán az tudja értékelni, aki már próbálta. Nemcsak komfortos munkavégzést és egyszerű kezelhetőséget biztosítanak, de folyamatos üzemet is az erőgépnek az optimális sebességtartományban. Nem véletlen, hogy Bárány Péterék is elkötelezettjei, és nagy lelkesedéssel mesélnek tapasztalataikról.
A fokozatmentes sebességváltó pontosan annyi erőt biztosít, amennyire az adott feladathoz szükség van, miközben az üzemanyag-fogyasztást alacsonyan tartja. Ráadásul teszi ezt szinte észrevétlenül, legyen szó közúti szállításról vagy a legkeményebb talajmunkavégzésről.
CMATIC jelentése
A betűszó a teljesítményelágazásos hajtóművek fajtáját jelöli a traktorokban, azaz: CLAAS automatikus hajtómű, intelligens vezérléssel. A vezérlés, vagyis a sebességváltók intelligens szoftvere a gyártó mérnökeinek fejlesztése.
„A CLAAS ARION 630 traktorunknak ez már a második szezonja a gazdaságban, természetesen CMATIC váltóval rendeltük. Elsősorban permetezésre használjuk művelőkerékkel, de nyáron befogjuk szállításra is. Megszerettük. Nem ez az első találkozás, hiszen a CLAAS AXION 850-essel már szereztünk tapasztalatot, ami ugyancsak CMATIC váltós. Ez részt vesz a vetésben, ha kell, pótkocsizik, de kevés talajmunkát végez, mert arra van egy másik gép. Egy biztos: kedvező fogyasztás, rugalmasság jellemzi” – magyarázta a 900 hektáros családi vállalkozást Vajdácskán vezető Bárány Péter.
Bárány Péteréknek 900 hektáros családi vállalkozásuk van Vajdácskán – fotó: AXIÁL Kft.
Fél literrel alacsonyabb fogyasztás
Bár nem mérték a más váltókhoz viszonyított fogyasztásbeli különbséget, Fischinger Bencétől, a CLAAS ARION 630 gépkezelőjétől megtudtuk, hogy a CMATIC váltóval a hagyományos váltóhoz viszonyítva legalább fél literrel kevesebb a fogyasztás a növényvédelmi munkák során.
„Egy hektárt egy 24 méteres szórókerettel és egy 4000 literes permetezővel, egy liter üzemanyaggal. Ráadásul nálunk sok a belvizes terület, ahol gyakran előfordul, hogy nem gurul a permetezőgép, húzni kell az eszközt, alaposan megdolgozik a traktor” – magyarázta a gépkezelő – „Ráadásul nagyon kényelmes, hiszen nem kell sebességet váltogatni a munkavégzés függvényében, elég csak a gázpedált nyomni. Dinamikusabb, a motorfordulatot is automatikusan szabályozza a terhelés figyelembevételével, ha nem szükséges, hogy magas fordulaton járjon, akkor visszaengedi, emiatt is fogyaszt kevesebbet.”
A terep nem akadály
A váltónak nincsen különösebb gondozási igénye, a CLAAS ARION 630 már két éve vizsgázik Vajdácskán, és még nem kellett szervizelni. Pedig mintegy ezer munkaóra van mögötte. Ugyanez a tapasztalat a CLAAS AXION 850-essel, ami 1500 munkaórát teljesített, de ma is megbízhatóan működik. Bár Vajdácskán és környékén elsősorban sík területeket találunk, jellemzőek a belvizes foltok, amelyek megfogják az erőgépet. De ezeken is szinte észrevehetetlenül lehet keresztülmenni, akárcsak a más szerkezetű talajtípusokon. Ahol keményebb a föld, az is csak abból érzékelhető, hogy jobban pörgeti a motort, de ha odaér egy lágyabb részhez, azonnal vissza is engedi a fordulatszámot. A haladási sebesség pedig állandó marad, hiába változik a talaj szerkezete.
Nem rángat, nem kell nézni, hogy melyik sebességtartományba kapcsoljon, önmaga dönti el, hogy a négy- vagy ötfejes ekével milyen fordulaton és sebességgel dolgozzon, s azt próbálja tartani.
Év közben pótkocsit vontatnak vele, ami nagyon kényelmes, mert nem kell kapcsolgatni, váltogatni. Van benne három sebességtartomány, 1-től 15-ig, 15-től 30-ig, és 30-tól 50-ig. Ezt kell csak kijelölni, megadva a fordulatszámot annak megfelelően, ahogyan dolgozni szeretnénk, a beépített számítógép pedig a váltón keresztül mindig az optimális sebességet választja. Az országúton a legmagasabb sebességtartományba állítják be, így fékezés, gázadagolás nélkül tudnak a pótkocsival lassítani, gyorsítani. Ha pedig valamit ki kell kerülni, akkor sem kell visszaváltogatni, olyan, mint egy személyautó automata váltója. A gép érzékeli, hogyan terhelődik legjobban a motor. Vetésnél állandó fordulatszámon dolgoznak, de például a tárcsázásnál vagy nehéz kultivátor esetében sokat számít, hogy mindig a legmegfelelőbb fordulatnál adja le a motor a nyomatékot.
Okos és komfortos
Bár Bárány Péter elsősorban aratáskor ül gépre, az elmúlt ősszel többször is beszállt a két CLAAS traktorba. Mivel korábban sokat szántott hagyományos váltóval szerelt eszközökkel, kíváncsivá tette, milyen ezekkel dolgozni. Véleménye szerint a CMATIC sokkal dinamikusabb, miközben alig kell figyelnie a környezetére, legfeljebb a fordulatszámmérőt nézi, vagy hallgatja a motort. Igazán kezelőbarát, és az sem mindegy, hogy a mai fiatalok már nem akarják az MTZ technológiát alkalmazni, inkább ülnek fel egy komfortos gépre.
„A kényelem nagy úr, a CMATIC esetében nem kell azzal foglalkozni, hogy visszaváltsak vagy ne váltsak vissza, bírja-e a motor. Önállóan megold mindent. Ha pedig fel is pörgette a motort, hamar visszaállt 1200-as fordulatra, szinte alapjáraton ment a traktor” – osztotta meg tapasztalatát a szakember. Így a rendszer nemcsak gép-, de gépkezelő-kímélő is. Lévén ezer üzemóra alatt sem volt problémájuk vele, terveikben szerepel a közeljövőben egy CLAAS AXION 950-es beszerzése, szintén CMATIC váltóval. A CLAAS gépekkel elégedettek, Vajdácskán beváltak. Ráadásul közel van az AXIÁL telephelye, a szervizháttere megbízható, a munkatársak pedig felkészültek és segítőkészek.
Többet szeretne megtudni a CMATIC váltós CLAAS ARION 600 traktorról? Keresse az AXIÁL Kft. területileg illetékes kollégáit!