Egy 15 éves fiú vesztette életét abban a súlyos közlekedési balesetben, amely csütörtök este történt a svédországi Götene közelében. Az ún. A kategóriás traktor – amelyet fiatalok gyakran használnak közlekedésre – letért az útról, felborult, és négy fiatalt sodort veszélybe. A rendőrség péntek reggel megerősítette: az egyik kórházba szállított fiú nem élte túl a sérüléseit.
Sebességtúllépés és tragikus következmények
A rendőrségi beszámolók szerint a 2006 és 2009 között született fiatalokat szállító jármű túl nagy sebességgel haladt, miközben egy mellékúton közlekedett. Az A-traktor lesodródott az útról, majd felborult. A jármű vezetője egy húszas éveiben járó férfi, akit a helyszínen őrizetbe vettek. Őt halált okozó testi sértéssel és közlekedési gondatlansággal gyanúsítják.
A jármű vizsgálat alatt
A traktor tulajdonosa elmondta, hogy lánya adta kölcsön a járművet barátainak, és az elmondása szerint nem történt manipuláció, a jármű az év elején sikeresen teljesítette a műszaki vizsgát. Ennek ellenére a rendőrség átvizsgálja a járművet, hogy kiderítsék, történt-e bármilyen átalakítás, amely lehetővé tette a megengedettnél nagyobb sebességet. A tulajdonos elismerte: „Valahogy mégis felgyorsították.”
Ilyen járművekről van szó:
A-traktorok a célkeresztben
A svéd közlekedési hatóságok és a rendőrség évek óta figyelmeztetnek a traktorok illegális módosításaira. Ezek a járművek alapvetően lassú, korlátozott sebességű közlekedésre lettek tervezve, de a fiatalok gyakran tuningolják őket, ami súlyos következményekkel járhat.
Ez az eset újra reflektorfénybe helyezi a fiatalok járműhasználatát, és valószínűleg újabb szabályozási szigorítást hozhat a svéd hatóságok részéről.
Érdemes ezt is megnézni, ha nem tudod, mi az az A-traktor:
Történelmi háttérből tinihóbort
Az A-traktor kategória a második világháború utáni gazdasági válság idején született: a géphiány miatt a földművesek bármilyen guruló gépet munkára foghattak. Az első példányokat Ford A és AA típusokból alakították át, innen ered az „A-traktor” név is. Bár az igazi traktorok idővel visszakerültek a földekre, az új kategória a 70-es években már társadalmi mozgalomként élte túl a megszüntetési kísérleteket.
Ma már a fiatalok közlekedését szolgálja
Az A-traktorokat hivatalosan mezőgazdasági eszközként regisztrálják, de valójában a 15 éves kor fölötti fiatalok használják őket közlekedésre – és persze önkifejezésre. A törvény szigorú: maximális sebességük 30 km/óra, platójuk alapterülete nem haladhatja meg az 1,25 m²-t, és manuális váltó esetén csak az első három fokozat használható.
A tehetősebb családok körében nem ritka, hogy a tinédzser gyereknek egy Range Rovert vagy egyéb prémium SUV-t vásárolnak, amit aztán A-traktorrá alakítanak. Ehhez nem kell más, mint a hátsó ülések eltávolítása és egy biztonsági rács felszerelése az első ülések mögé, hiszen az A-traktor szabályai szerint ezek a járművek maximum két fő szállítására alkalmasak.
Az átalakítás során a végsebességet is 30 km/órára korlátozzák, a váltót pedig úgy módosítják, hogy kizárólag az első három fokozat legyen elérhető – a sebességhatár betartása ugyanis törvényi előírás. A szabályok ellenére a svéd tinédzserek szinte sportot űznek az A-traktorok átalakításából és dekorálásából.
Indexkép: illusztráció/Facebook