A svájci Nestlé sorozatban tizedik éve vezeti a világ legértékesebb élelmiszermárkáinak rangsorát a Brand Finance brit piackutató és tanácsadó vállalat felmérése alapján. Bár a cég márkaértéke az elmúlt évben 4 százalékkal csökkent, így jelenleg 20 milliárd dollárt ér, előnyét továbbra is őrzi a mezőny előtt.
A második helyet idén is az amerikai Lay’s szerezte meg, amelynek márkaértéke 5,8 százalékkal, 12,7 milliárd dollárra nőtt. A harmadik helyen a kínai tejipari óriás, a Yili áll, amelynek értéke 3,4 százalékkal mérséklődött, 11,2 milliárd dollárra.
A negyedik helyen az amerikai Tyson szerepel 9,9 milliárd dolláros értékkel (+19,8%), míg az ötödik a francia Danone, amely 3,1 százalékos növekedéssel érte el a 8,3 milliárd dollárt.
A rangsor középmezőnyében történt néhány jelentősebb elmozdulás: a Doritos 16 százalékos növekedéssel 5,4 milliárd dollárra erősödött, és ezzel három helyet javítva a hetedik lett. Az Uni-President tajvani ital- és tésztagyártó 35 százalékos értéknövekedéssel (5 milliárd dollár) a nyolcadik helyre lépett előre tíz pozíciót. Az olasz Barilla 21 százalékos bővüléssel szintén 5 milliárd dollárt ért el, és a kilencedik helyre került. A svájci Lindt csokoládégyártó zárja a top 10-et 4,9 milliárd dolláros értékkel (+14,4%).
A tíz legnagyobb élelmiszermárka összesített értéke 88,4 milliárd dollár, ami a világ száz legnagyobb élelmiszeripari márkájának értékéből több mint 35 százalékot képvisel. A teljes listán 41 amerikai, 10 kínai, 9 olasz, 5 japán és 4 svájci márka kapott helyet, mellettük 3-3 indiai, német és brit, valamint két szingapúri vállalat is szerepel.
Indexkép: Shutterstock