Az erdőtüzek és hatalmas esőzések mellett sok helyen az aszály a probléma. Az európai kínzó pokoli meleg megnyomorítja a mezőgazdaságot, hiszen a csökkenő vízszint miatt a kontinens folyói szinte használhatatlan válnak. Ha pedig az egyik legolcsóbb szállítási mód eltűnik, akkor az számos nehézséget okozhat a gazdaságoknak - írta meg a CNBC.

Veszélyben a Rajna

A Rajna vízszintje több helyen is annyira alacsony, hogy az uszályok már képtelenek átkelni. Nyugat- és Közép-Európa egyik legfontosabb folyóját az utóbbi években folyamatosan vízhiány fenyegeti. A kontinenset uraló szárazság miatt a vízszint egyre alacsonyabb, ami amellett, hogy problémát okoz a vízellátásban, nehezíti a kereskedelmet is. A folyami szállítás ugyanis sok ország, valamint gazadásig központ számára kulcsfontosságú.

Az alacsony vízállással együtt a hajók kapacitása is csökken, ami a legtöbb esetben megemeli a szállítási költségeket. A Maersk és a Hapag-Llyoyd hajózási társaságok nemrég bejelentették, hogy a probléma miatt a pótdíjakat az ügyfelek fizetik meg - írja a Világgazdaság.

Állandó kereskedelem

A Rajnán évtizedek óta szinte folyamatosan állandó volt a kereskedelem volumene. Az utóbbi két évben azonban folyamatosan csökkennek a lehetőségek, aminek oka az alacsony vízszint. Amennyiben a következő években sem várható javulás, akkor számolnunk kell azzal, hogy a fuvarozási trendek változni fognak - ezt Tim Beckhoff, a McKinsey tanácsadó cég beszerzési szakértője mondta el.

Egyes vízvédelmi szervezetek szerint a soron következő 30-80 évben az éghajlatváltozás hatásai tovább fognak erősödni, ezáltal a folyó vízhozama jelentősen csökkenni fog, de nem kizárt, hogy a Rajna teljes mértékben kiszárad.

Mit szállítanak?

A folyón olyan árukat fuvaroznak, mint a vegyi anyagok, a gabona, valamint az olaj. Mivel azonban a vízszint igen alacsony, így például tavaly nyáron a hajók egy része csak a térfogatuk negyedéig voltak feltöltve. A Deutsche Bank statisztikáiból kiderült, hogy 2018-ban a német belvízi utakon folytatott áruszállítás több mint 11 százalékot csökkent 2017-hez képest.

Muszáj lesz tehát a folyami szállítás helyett más alternatív fuvarozási megoldásokat találni. Itt az egyetlen probléma, hogy bármelyik másik szállítási mód drágább, mint a hajó. A Rajnán megszokott 135 méter hosszú és 3 méteres merülésű uszály nagyjából 2700 tonna árut képes egyszerre szállítani. Ehhez a mennyiséghez 110 nagy teherautóra lenne szükség, ha mindezt közúton akarják egyik pontból a másikba juttatni.

A folyók kiváltása hatalmas csapás lenne az európai kereskedelemre, hiszen ez majdnem lehetetlen logisztikai feladatok elé állítaná a gazdaságot. Az alacsony vízállás miatt a Rajnánk a délnyugat-németországi Karlsruhéba szállított gázolaj tonnájának szállítási költsége májusról júliusra duplájára nőtt.

A feldolgozó ipar nehézségei

A Kieli Világgazdasági Intézet (IFW) szerint az alacsony vízállás nagymértékben ronthatja a feldolgozóipari termelést. Frankfurtnál 2018-ban 30 napon keresztül volt annyira alacsony a folyó vízszintje, hogy a vízi szállítás kapacitása 25 százalékkal csökkent, aminek hatására az országban az ipari termelés 1 százalékkal esett vissza. Az alacsony vízállás hosszabb távon tehát komoly átalakítást igényel meg a szállítási ágazattól, valamint a Európa gazdaságaitól is.

A Deutsche Bank közgazdásza, Marc Schattenberg elmondta, hogy a vállalatok nagy valószínűséggel ki fogják tudni igazítani az ellátási láncaikat és a raktározásokat azokban az időszakokban, amikor alacsony lesz a vízállás. Itt azonban nagy szerepe lesz a prediktív szoftvereknek, de új folyami hajók építésére is szükség lesz.

Új hajókra és a folyó vízgyűjtő területének megóvására lenne szükség - fotó: pexels.com

Új uszály

Májusban a BASF vegyipari vállalat, valamint a Stolt Taners közösen mutattak be egy új uszályt, amit főként a sekélyebb hetekben és hónapokban lehetne használni. A hajó alacsony vízállásnál kétszer akkora kapacitással rendelkezik, mint a többi uszály, a szélessége miatt viszont kizárólag a Rajna alsó szakaszain közeledhetne.

Másik megoldás, amit sokan elleneznek, a Rajna csatornáinak a bővítése. Ez azonban hatalmas környezeti károkat okozna, ráadásul további vízszintcsökkenéssel járna. Hosszú távon inkább a folyó vízgyűjtő területének megóvása lenne a cél, ami amúgy is kulcsfontosságú szempont az éghajlatváltozás enyhítése szempontjából.