A mezőgazdaság energiaátállása már nem távoli jövő: a New Holland T7 Methane Power traktor bizonyítja, hogy a biogáz lehet a fenntartható gazdálkodás kulcsa. A 270 lóerős, metánüzemű erőgép a teljesítményből semmit sem enged, miközben a fosszilis üzemanyagok kiváltásával a környezetterhelést is drasztikusan csökkenti. Franciaországban Christophe Rousseau gazdálkodó volt az elsők között, aki a technológia élvonalát tesztelhette – tapasztalatai szerint a jövő már megérkezett.

Nyolcórás műszak tankolás nélkül

Christophe Rousseau burgundiai gazdálkodó és biometán-szakértő számára a fenntartható energiatermelés nem elmélet, hanem mindennapi gyakorlat. Saját gazdaságában a szarvasmarhák trágyájából biogázt állít elő, amelyből villamos energiát termel, és most már a traktorát is ezzel hajtja.

– A T7 Methane Power a szilázsszezonban nyolc órát dolgozott reggel kilenctől délután ötig tankolás nélkül – mondta Rousseau. – Ez a minimális elvárás, de a sorozatgyártású változat tartályai 30 százalékkal több üzemanyagot is képesek lesznek tárolni.

A New Holland T7 Methane Power fejlesztése a T6.180-as sikerére épült, amely 2022-ben mutatkozott be, és azóta bizonyította, hogy a biogázüzemű traktor nemcsak zöld, hanem megbízható is. A nagyobb, T7-es modell már a 270 lóerős dízeltestvérrel azonos teljesítményt kínál, de sűrített biogázzal működik.

New Holland

 Christophe Rousseau a traktornál – Fotó: CNH Industrial

Mérnöki bravúr – 657 literes gáztartály a dízel változat "testében"

A brit Basildonban működő Alternatív Üzemanyagok Kiválósági Központjának fejlesztői a T7-es nagyobb alvázát kihasználva teljesen újragondolták a gáztárolás koncepcióját. Az új modell 657 liter biogáz befogadására képes tartályrendszert kapott – mindezt úgy, hogy a gép méretei nem haladják meg a dízel változatét.

Ennek eredményeként a T7 Methane Power hosszabb ideig dolgozhat tankolás nélkül, még nehezebb munkagépekkel is. A konstrukció a gyakorlatban is bizonyított: Rousseau gazdaságában a traktor egész nap üzemelt, miközben sem teljesítményben, sem nyomatékban nem maradt el a hagyományos erőgépektől.

A biogáz ökoszisztéma terjedése

A biometánra épülő gazdálkodás sikere azonban nemcsak a traktorokon múlik, hanem azon is, hogy kialakuljon egy működő infrastruktúra – töltőállomások, szállítási láncok, mikroemésztők hálózata. A CNH (a New Holland anyavállalata) ennek érdekében több nemzetközi partnerséget kötött.

Az Egyesült Királyságban a cég befektetett a Bennamann nevű megújulóenergia-startupba, amely kis méretű, helyi biogáztöltő állomásokat fejleszt. Ezek a rendszerek lehetővé teszik, hogy a gazdák saját telepükön, a tejelő állományuk trágyájából előállított biogázzal tankolhassák gépeiket.

Franciaországban Rousseau szintén egy ilyen modell megvalósításán dolgozik. Farmján napelemek termelnek villamos energiát, az istállók alatt pedig egy biogáz- és kapcsolt energiatermelő üzem működik, amely 500 kilowattnyi áramot állít elő – teljesen a gazdaság hulladékából.

A hulladékból üzemanyag

A Ferme de Come gazdaság mellett Rousseau egy második biogázüzemet is épített a közeli Avallon városában. Az üzem az élelmiszer-feldolgozók és kiskereskedők szerves hulladékát hasznosítja, és abból sűrített biometánt állít elő. A gázt a helyi hálózatba juttatják, de akár közvetlenül is felhasználható – például a T7 Methane Power traktor tankolására.

A folyamat azonban nem egyszerű: az élelmiszer-hulladékot 70 °C-on kell pasztőrözni, hogy a kórokozókat elpusztítsák, és a keletkezett gázt szűrni kell, mielőtt a járművekbe kerül. Mindez komoly technológiai felkészültséget igényel, de a cél világos: a mezőgazdaságban keletkező melléktermékeket zárt energiakörforgássá alakítani.

Rousseau szerint az energiaátállás gyakorlati megvalósítása több szintű együttműködést igényel – a gazdáktól a gépgyártókon át a kormányzati döntéshozókig.

A biogázpiac Európában

A biogáz-alapú agrárenergia gyors növekedésnek indult. 2025 tavaszán az Európai Biogáz Szövetség adatai szerint több mint 1 600 biogázüzem működik a kontinensen, ami közel 10%-os éves növekedést jelent. Franciaország 760 üzemmel vezeti a mezőnyt, de Németország, Olaszország és az Egyesült Királyság is gyorsan fejlődik.

A szabályozási környezet kedvező: az energiaátállás részeként egyre több ország támogatja a biogáz közvetlen hálózatba juttatását, illetve a mezőgazdasági gépek alternatív üzemanyagokra való átállását. A szakértők szerint 2030-ig több milliárd eurós beruházások valósulhatnak meg Európában ezen a területen.

A felhasználók számára a költségcsökkentés és az önellátás a legfőbb vonzerő.

A biogázból előállított metán ára kedvező lehet, különösen, ha a gazda saját forrásból, például trágyából vagy szerves hulladékból termeli.

A New Holland szerepe a zöld átállásban

A New Holland már régóta az alternatív üzemanyagokra épülő technológiák egyik úttörője. A márka célja, hogy a jövőben a teljes termékskáláját elérhetővé tegye biometán-, villany- vagy hidrogénüzemű változatban is.

A 2023-as Agritechnica kiállításon bemutatott T7 Methane Power a cég zászlóshajója ebben a folyamatban: a traktor teljesítménye és használhatósága semmiben sem marad el a dízel változatoktól, miközben a károsanyag-kibocsátása közel nullára csökken.

Christophe Rousseau szerint ez a technológia új korszakot nyit:

– A T7 Methane Power ugyanúgy dolgozik, mint a dízel testvér, de tisztán, csendesebben és olcsóbban. Ha a biogáztermelést megfelelően ösztönzik, a mezőgazdaság energiahordozó-válsága megoldható – fogalmazott.

Jövő a földeken – együtt a gazdák és a gépgyártók

A biogázra épülő gazdálkodás nem csupán technológiai kérdés, hanem szemléletváltás is. A gazdaságok energetikai önellátása, a hulladék újrahasznosítása és a zéró emissziójú gépek alkalmazása együtt jelenti a jövő útját.

A New Holland T7 Methane Power ehhez kínál működő alternatívát. Olyan traktor, amely nem a jövő ígéretét hordozza, hanem már ma is bizonyítja: a mezőgazdaság képes saját energiájából, saját erőforrásaiból táplálkozni.

Forrás és indexkép: chindustrial.com