Iszapos partok, rekordalacsony vízszint – ezek a riasztó kifejezések uralták az elmúlt napok balatoni híreit. Noha az alacsony vízállás természetes ingadozás következménye lehet, a helyzet kommunikációs kezelése jelenleg koordinálatlan, így könnyen alakulhat ki reputációs válság a tó körül. Ez nemcsak a térség őszi turizmusára, hanem a Balaton országos megítélésére is árnyékot vethet – vélik PR-szakemberek.
A pánikspirál és annak ára
Sajtónyilatkozatok szerint a média által közvetített negatív hírek a valóságot torzítva jelenítik meg, miközben a közvélemény hajlamos a szenzációk alapján ítélni.
A következmény: kevesebb vendég, csökkenő foglalások, visszaeső forgalom a vendéglátásban és a szálláshelyeken.
Mindez egy olyan időszakban történik, amikor a Balaton őszi kínálata bőséges és sokszínű lehetne – ha ezt hatékonyan kommunikálnák.
Garda-tó és Victoria-vízesés: válságkezelés magas szinten
A nemzetközi példák azt mutatják, hogy egy hasonló természeti jelenség nem feltétlenül vezet válsághoz. A Garda-tónál 2023-ban jelentős vízszintcsökkenést tapasztaltak, mégis a helyi turisztikai hivatal kampányt indított „a tó új arcáról”, és sikerült 15 százalékos forgalomnövekedést elérni a szezonon kívül. Az afrikai Victoria-vízesés térsége szintén sikeresen fordította előnyére a szezonális vízhiányt, „fény és árnyék vízesései” kampányukkal új élményként pozicionálva a természeti változást.
Fotó: Facebook
Mit tehet a Balaton?
A balatoni kommunikációs stratégia jelenleg hiányos, lassan reagáló. Éskovács szerint
a megoldás nem a probléma elhallgatása, hanem annak élményszerű újraértelmezése.
A térség bővelkedik olyan lehetőségekben – túraútvonalak, gasztronómiai programok, kulturális rendezvények –, amelyek képesek alternatívát nyújtani a vízparti élmények helyett is.
Ehhez azonban gyors, koordinált és hiteles kommunikáció kell: helyi vendéglátósok, borászok, horgászok, művészek és szakmai szervezetek összefogásával, akik személyes történeteikkel mutatják be a Balaton évszakról évszakra változó, élhető arcát.
Túlmutat a régión
A Balaton nemcsak turisztikai, hanem érzelmi kérdés is Magyarországon. A tó állapotáról szóló hírek közvetlenül formálják a közvéleményt, így az üzenetek országos imázsépítő vagy éppen -romboló szerepet is kaphatnak. Éppen ezért a PR-stratégiának nem szabad pusztán regionális szinten gondolkodnia.
Pozitív példák már most is léteznek
A VisitBalaton365 vagy a BalatonBike365 fejlesztései, valamint a Balatoni Turizmus Szövetség gasztronómiai és kulturális programjai már most is jó példaként szolgálnak arra, hogyan lehet a tavat négy évszakos desztinációként pozicionálni. Az elmúlt időszakban több mint ötszáz ilyen témájú cikk jelent meg – de ezek kommunikációs súlya még mindig elmarad a negatív hírek erejétől.
Storytelling: a megoldás kulcsa
A következő hetek kulcsszava a „storytelling” lehet: nem pusztán informálni, hanem meggyőzni kell a közönséget – személyes történetekkel, hiteles arcokkal, közvetlen üzenetekkel. Ha ez sikerül, akkor nemcsak a pánikhangulat csökkenthető, hanem a Balaton imázsa is erősíthető – sőt, akár még új célcsoportokat is el lehet érni.
Forrás: mmonline.hu/MTI
Indexkép: Időinfó-Metkép Facebook-oldala