A Jeep CJ-2A sorozatgyártása 1945. július 17-én indult, ezzel a második világháború hőse civil ruhát öltött. A Willys-Overland gyár nem csupán terepjárót, hanem univerzális munkagépet álmodott a piacra – olyat, ami a farmon, a gyárudvaron és a földeken egyaránt otthon van.
Katonából civil – a háború után született legenda
A Jeepet eredetileg kényszer szülte: a hadsereg sürgősen igényelt egy megbízható, strapabíró járművet, amely bírja a sarat és a golyózáport. Mire a háború véget ért, a Willys-Overland már a civil piac meghódítására készült.
A CJ – azaz Civilian Jeep – a fronton bizonyított technikát örökölte, de a békeidő igényeihez igazították. Megjelent a hátsó ajtó, az oldalsó pótkerék, a megerősített hajtáslánc és a második üléssor, amely a katonai Willysben még elképzelhetetlen luxusnak számított.
Traktor helyett Jeep
A CJ-2A-t mezőgazdasági munkagépnek szánták, nem személyautónak. A színek is ezt tükrözték: zöld karosszéria sárga felnikkel vagy világosbarna piros kerekekkel – akárcsak a korabeli traktorokon.
Alapesetben csak egy ülés járt hozzá, az anyós- és hátsó ülést, a fűtést vagy épp a második hátsó lámpát külön felárért lehetett kérni.
A Jeepet eredetileg egy hátsó lámpával szerelték fel, a másik oldalon csak fényvisszaverő prizma volt – hiszen munkagépként úgysem járt közúton.
Munkagépként hirdették – Fotó: Jeep
Extrák, amiket ma sem szégyellne
A Willys nem hagyta, hogy a CJ-2A a traktorok világában ragadjon: opcionális első-hátsó kihajtásokat kínált, amelyekhez fűnyírófej, áramfejlesztő vagy hegesztőgép is csatlakoztatható volt.
Ezzel a „Universal Jeep” valóban univerzális lett – egyszerre szolgált terepjáróként, gazdasági segédként és mobil szerszámgépként.
Gyártási nehézségek és katonai örökség
A háború után a beszállítói lánc akadozott, ezért az első szériákban katonai alkatrészeket is felhasználtak.
Az 1945–1946 között készült mintegy 34 ezer darab ezért különleges értékű: ezekben még megtalálhatók a háborús Jeepek örökségei.
A CJ-2A-ból összesen 214 760 példány készült 1949-ig – ekkor már a Jeep-márka igazi polgári ikonként élt tovább.
Öröksége ma is él
A CJ-vonal 1986-ig kitartott, a Jeep Wrangler lett a közvetlen örököse, miközben az indiai Mahindra a mai napig gyártja a CJ-alapú terepjárókat.
Az Egyesült Államokban pedig a Jeep-alvázra épülő Roxor modellek viszik tovább a hagyományt – azoknak, akik még ma is a vas és olaj szagát keresik a modern terepjárók világában.
Forrás: Origo
Indexkép: Jeep