Laposa Bence borász a Mandinernek adott interjújában arról beszélt: a balatoni turizmus átalakulóban van, a magyar borkultúra pedig súlyos kihívásokkal küzd. Mint mondta, „van egy lobbi, amely az egészségre hivatkozva az ellen dolgozik, hogy az emberek bort fogyasszanak”, miközben a szőlőkabóca terjedése és a kistermelők eltűnése tovább nehezíti a helyzetet.

Hektikus balatoni nyár, megosztott tapasztalatok

A borász szerint a Balaton mára hétvégi úti céllá vált, a nyári hétköznapok gyengék voltak, a hétvégék azonban az időjárás függvényében jól teljesítettek. Badacsony helyzete kedvezőbb, hiszen tavasztól őszig erős vendégkörrel rendelkezik, de este sokszor hiányzik a pezsgés: „volt, hogy a nyári szezon közepén heten-nyolcan sétáltak a mólón”. Laposa szerint a megoldás a nyári marketing erősítése, hogy a Balaton ismét első számú választás legyen a belföldi utazók számára.

A borkultúra új kommunikációs stratégiát igényel

A borfogyasztás csökkenése globális jelenség, a Z generáció pedig más attitűddel fordul a bor felé, sokszor idegenkedve annak „komolyan vett” jellegétől. Laposa úgy véli: „az, hogy párás szemmel hangoztatjuk, mennyire fontos a borkultúra, nem visz előre”. Ehelyett élményalapú megközelítésre van szükség – például gyerekszüretre vagy szőlőhöz kötődő programokra –, amelyek közelebb hozzák a fiatalokat a borhoz.

Laposa Bence

Laposa Bence – Fotó: Laposa Pincészet

A kommunikációban szerinte nem lehet általános kijelentésekre hagyatkozni, hanem korszerű eszközökkel, közvetett módon kell megszólítani a közönséget: "attól még, hogy azt mondjuk, a színház jó, nem fognak többen előadásokra járni."

Egészséges életmód és a bor helye

A borász egyre erősebbnek látja azt a nemzetközi és hazai lobbitevékenységet, amely az egészségre hivatkozva a borfogyasztás ellen dolgozik.

Valóban vannak önjelölt életmódguruk, akik ezt hirdetik

– fogalmazott. Bár az egészséges életmód sok tekintetben támogatandó, szerinte abszurd méricskéléseket is hallani, amelyek indokolatlanul rontják a bor megítélését.

Alternatív italok és a bor jövője

Az italpiac pezseg, egyre több alkoholmentes vagy alkoholhelyettesítő termék jelenik meg. Laposa úgy véli, a bort nem szabad ebbe a versenybe belekényszeríteni: „a borba nem tudunk kókuszt, licsit vagy matchát tenni”. Éppen a természetesség, az évjárat és a szőlőfajta adja a bor értékét. A kihívás az, hogy a fogyasztókat eljuttassák arra a szintre, ahol felismerik ezeket a finom különbségeket.

A borász a legnagyobb kihívásnak az aranyszínű sárgaság terjedését tartja, amelyet az amerikai szőlőkabóca terjeszt. „Extrém kihívást jelent a szőlőtermesztésben, jelen tudásunk szerint nincs rá igazi megoldás” – mondta. A betegség mellett a kistermelők eltűnése is súlyos gond, sokan gazdasági okokból hagyják abba a szőlőművelést. Hiába gondoljuk, hogy a borászat a Balatonnál sikerágazat, bizony itt is drasztikus számban tűnnek el a kistermelők.

Küldetés: jó életminőség Badacsonyban

Laposa személyes motivációja az évek során átalakult: „a bor kiegészíti az identitásomat, de a fő misszióm, hogy olyan régiót építsünk, ahol megteremthető a jó életminőség az embereknek”. Ehhez szerinte a borászatoknak és a régiónak közösen kell hozzájárulnia. A minőségi bor szerepe az, hogy az emberek jól érezzék magukat, és a Balatonhoz kötődő élményeik részévé váljon.

Forrás: Mandiner

Indexkép: Shutterstock