Indiában komoly reformokat terveznek az állatszállítás szabályozására. Javaslat készült, amely egységesített, hivatalosan elismert, logóval ellátott és díjmentes hozzáférésű állatszállító járműflotta létrehozását szorgalmazza. A cél: országos szinten javítani a vidéki gazdaság logisztikai hátterét.



A javaslat szerint minden állatokat szállító teherautónak egységes színezéssel és logóval kellene rendelkeznie, emellett a tervek között szerepel különálló szállítási csomópontok létrehozása, valamint pihenőházak és vízellátó létesítmények kiépítése 100–200 kilométerenként. Ezzel nemcsak az állatok jólétét biztosítanák, hanem hatékonyabbá és humánusabbá tennék az állatszállítást is.

Állatjólét és logisztika

A jelenlegi indiai gyakorlat szerint az állatok – különösen a szarvasmarhák – nyitott, gyakran rosszul felszerelt járművekben kerülnek szállításra, ami súlyos stresszhez, sérülésekhez vagy akár elhulláshoz is vezethet. Az állattenyésztők és gazdaszervezetek arra hívták fel a figyelmet, hogy ez nemcsak etikai problémát jelent, hanem komoly gazdasági és logisztikai hátrányt is.

Sadiq Khatik, a Quresh Konferencia országos alelnöke szerint az állatszállítás hivatalos szabályozása kulcsfontosságú lépés lenne a vidéki gazdaság fellendítésében. Mint mondta, az állami közlekedési vállalatok visszavonultak a nehézgépjárművek üzemeltetéséből, így a gazdákat kénytelenek drága magánmegoldások felé terelni.


india

Fotó: Shutterstock

Üzleti lehetőségek és társadalmi haszon

Az új rendszer bevezetése nemcsak az állatjólét javítását szolgálná, hanem új gazdasági lehetőségeket is nyitna. A kisállatok – például kecskék és juhok – kétszintes vagy háromszintes járműveken történő szállítása vidéki munkahelyeket teremtene, és hozzájárulna India nemzetközi versenyképességének növeléséhez az állattenyésztés területén.

Az állattenyésztési ágazat jelenleg India mezőgazdasági bruttó hozzáadott értékének több mint 30 százalékát adja, ami jól mutatja, hogy a logisztikai reform milyen stratégiai jelentőségű. A maharashtrai gazdák és kereskedők abban bíznak, hogy a kormány felismeri a közlekedés szabályozásában rejlő lehetőségeket.

A kezdeményezést több politikai vezető is támogatja, köztük a BJP MLC Sadabhau Khot, aki a gazdákat érő zaklatások és zsarolások ellen is felszólalt. Khot szerint a tehénvédelmi szervezetek gyakran visszaélnek hatalmukkal, és indokolatlanul nehezítik meg az állatok szállítását – ezeket a visszaéléseket is orvosolni kell a reformok keretében.



A Bombayi Legfelsőbb Bíróság korábbi bírálatai is rámutattak az indiai állatszállítás modernizálásának szükségességére. A bíróság hangsúlyozta: a korszerűsítés nem csupán gazdasági, hanem erkölcsi kötelesség is.

Forrás: thehindubusinessline.com

Indexkép: Shutterstock