Több mint száz ikonikus erőgép és számos nosztalgiázó gazda gyűlt össze Kiskőrösön, ahol újra életre keltek a Dutra traktorok.

Tizenharmadik alkalommal rendezték meg a legendás erőgépek találkozóját Kiskőrösön. A Dutrák találkozója keretében 130 géppel érkeztek az ország minden tájáról azok a gazdák, akik a Vörös Csillag Traktorgyár egykori gépeit a mai napig megbecsülve használják és gondosan karbantartják. A rendezvénynek az Úttörténeti Múzeum adott otthont.

„Ezek a gazdák szerelmesek a gépeikbe" – így összegezte egy látogató mindazt, amit szombaton megtapasztalt Kiskőrösön a megnyitó alkalmával. A legfiatalabb gép is már 50 éves volt, míg a legidősebb példány hetven év körül járt. Voltak járművek, amelyek „lábukon" érkeztek, másokat trélereken szállítottak, nem a működőképesség hiánya miatt, hanem mert „ezeket a járműveket munkára, és nem hosszú utakra tervezték a zseniális magyar konstruktőrök". A gazdák gyakran saját maguk végzik a javításokat, megőrizve a magyar ipar egykori világszínvonalú teljesítményét.

A rendezvény társasági eseményként is szolgált: a traktorok iránt rajongó gazdák és gyűjtők tapasztalatot cseréltek, megcsodálták egymás felújított gépeit. A beszélgetések során kiderült, hogy a Dutrákhoz ma is hozzá lehet jutni alkatrészekhez az országban. Ha mégsem, a szükséges darabokat le lehet gyártatni.

A Dutrákat a szocializmus idején, a hiánygazdaság körülményei között gyártották, ahol anyaggal is takarékoskodni kellett. Ezért sok alkatrész a Csepel teherautókkal és más gépekkel csereszabatos volt – ez is hozzájárul a gépek máig tartó életképességéhez.

A találkozó megnyitóján Font Sándor országgyűlési képviselő méltatta a Dutra traktorokat, „ikonikus magyar gépnek" nevezve azokat. Mint fogalmazott, a gépeket zseniális hazai mérnökök tervezték meg, és rendkívüli vonóerővel bírtak. Családja is használt ilyen traktort, és „nagyon jó emlékek fűzik a mai napig a Dutrákhoz". A politikus hozzátette, „ha a kiskőrösiek javasolják a Dutra traktorcsalád felvételét a Hungarikumok Tárházába, akkor ő a kívánságukat mindenhol támogatni fogja".

Gáspár Ferenc, a Bács-Kiskun vármegyei agrárkamara elnöke a megnyitón arról beszélt, hogy bár a gazdák egyre nehezebb körülményekkel néznek szembe, az agrárkamara segíti őket, összefogja és képviseli érdekeiket. Korábban csak Baján és Kecskeméten lehetett levizsgáztatni az ilyen gépeket, de Font Sándor közbenjárásával évente kétszer már Soltvadkerten is elérhető ez a lehetőség – így a vármegye közepén élőknek nem kell sokat utazniuk.

A találkozón a 80 éves Pelyva József, a Vörös Csillag Traktorgyár egykori konstruktőre is köszöntötte a résztvevőket. Felidézte: 1975-ben megdöbbenéssel fogadták a hírt, hogy a kormány leállította a traktorgyártást, és a Csepel teherautók gyártását is. Csupán az Ikarusz busz maradt meg, mint hazai termék. Figyelmeztetett: egy országnak nem szabad csak egy lábon állnia. A megnyitót követően a gazdák egyszerre indították be a gépeiket, majd ebéd után látványos felvonulással vonultak végig a városon. A találkozó vasárnap erőhúzó versennyel folytatódott.

Forrás: baon.hu

Indexkép: Kiskőrösi Dutra Baráti Kör/Facebook