Európai mérföldkő
A németországi székhelyű Fernride lett az első európai vállalat, amely vezető nélküli termináltraktorokat üzemeltet kereskedelmi környezetben – mindezt biztonsági sofőrök nélkül, valós időben működő távoli felügyeleti rendszerrel. A történelmi bevezetésre az észtországi Muuga tengeri kikötőben, a HHLA TK Estonia terminálján került sor, Tallinn közelében.
Ez a lépés mérföldkő az autonóm logisztika területén, különösen az európai szabályozási környezet fényében. A Fernride rendszere megkapta a TÜV SÜD tanúsítványt az EU gépirányelve alapján, amely igazolja a járművek, szenzorok, fedélzeti számítógépek és szoftverek teljes biztonsági és kiberbiztonsági megfelelőségét.
„Ez nemcsak a Fernride, hanem az egész európai autonóm ipar számára meghatározó pillanat” – nyilatkozta Hendrik Kramer, a cég vezérigazgatója és társalapítója.
Vezető nélküli, de nem felügyelet nélküli
A rendszer lényege, hogy egy távoli operátor egyszerre akár négy (1:4) járművet felügyel és csak rendkívüli helyzetekben avatkozik be – például, ha egy madár áll a jármű útjában. A cél, hogy 2027-re elérjék az 1:8 arányt, miközben a távolról vezérelt járművek éjjel-nappal működnek.
A Fernride távirányítói nem biztonsági sofőrök, hanem kiképzett járműkezelők, akik akár az ügyfelek saját dolgozói is lehetnek. A rendszer olyan valós idejű szoftverfrissítéseket tartalmaz, amelyek során a mesterséges intelligencia folyamatosan tanul az operatív peremesetekből.
Hajtáslánc-agnosztikus technológia
A Fernride rendszere független a járművek hajtásláncától: a technológia utólagosan is felszerelhető dízel- vagy elektromos traktorokra egyaránt. A Muugában használt járművek jelenleg dízelmotorosak, de a vállalat elektromos változatokat is tesztel, és ügyfeleinek szabad kezet ad a választásban.
„Nem akarjuk korlátozni a partnereket: dízel, elektromos, új vagy meglévő gép – mindegyikkel együttműködünk” – fogalmazott Kramer.
Üzleti modell és jövőbeni tervek
A Fernride szoftver-előfizetéses modellben értékesíti rendszerét – éves díjért cserébe biztosít hozzáférést az autonóm járműplatformhoz, támogatáshoz és frissítésekhez. A cél az, hogy a Fernride mérnökei fokozatosan kivonuljanak a helyszínekről, helyüket pedig az ügyfél saját, kiképzett operátorai vegyék át, akikhez csak távoli technikai segítség kapcsolódik.
A következő év fókuszában tehát az ügyféloldali operátorképzés, valamint az autonóm működés zavartalan integrációja áll. A vállalat szerint a fokozatosság a kulcsa a sikeres bevezetésnek: nem hirtelen áttörés, hanem bizonyítási alapú, fokozatos lépések vezetnek a teljes autonóm működéshez.
Áttörés a szabályozásban és technológiában
Az Egyesült Államokkal szemben, ahol az autonóm fuvarozási kísérletek még mindig biztonsági sofőrökkel történnek, a Fernride megoldása az első, amely Európában engedélyezetten, utastérben tartózkodó személyzet nélkül működik.
Ez nemcsak technológiai, hanem szabályozási áttörés is, hiszen a cég sikeresen igazolta működése biztonságosságát ügyfelek, befektetők és hatóságok előtt is.
Forrás: Freightwaves.com
Indexkép: Fernride