A finn Sampo Rosenlew, amely több évtizede a kis- és középkategóriás kombájnok egyik legismertebb európai gyártója, immár török tulajdonban folytatja működését. Az indiai Mahindra & Mahindra ugyanis eladta a teljes részvénycsomagot a Tera Yatirim Teknoloji Holding befektetési társaságnak. Bár a tranzakció pénzügyi részleteit nem hozták nyilvánosságra, a változás jól mutatja, hogyan rendeződnek újra az erőviszonyok a globális mezőgazdasági gépgyártásban.
Egy jól ismert márka új tulajdonosa
A Sampo Rosenlew, amely a finnországi Poriban működik, régóta ismert a mezőgazdasági gépek világában. A cég korábban olyan márkák számára is gyártott kombájnokat, mint a Deutz-Fahr, a Massey Ferguson vagy a John Deere, és a płocki FMŻ-vel való együttműködés révén a kelet-európai piacon is erős pozíciókat épített ki.
A vállalat 2016-ban került az indiai Mahindra & Mahindra tulajdonába – a cég a világ legnagyobb traktorgyártója a gyártott darabszámot tekintve. Most azonban az indiai óriás úgy döntött, eladja a finn leányvállalatot a török Tera Yatirim Teknoloji Holdingnak, amely több iparágban, így a technológiai és ipari fejlesztések területén is aktív.
A Mahindra közleménye szerint az eladásra azért került sor, mert a cég a jövőben a kulcsfontosságú üzletágakra – SUV-kre és traktorokra – szeretné összpontosítani erőforrásait.
A törökök fejlesztenének, nem leépítenének
A Tera Yatirim vezérigazgatója, Emre Tezmen szerint a Sampo „kiváló vállalat, gazdag örökséggel és stabil pozícióval a piacon”.
– Eltökélt szándékunk, hogy folytassuk a fejlesztéseket, és új korszakot nyissunk a márka életében – fogalmazott a cégvezető.
A Tera Holding közleménye szerint a Sampo továbbra is autonóm módon működhet Finnországban, és a Poriban található gyár a jövőben is a kutatás-fejlesztési és gyártási tevékenység központja marad. A cél, hogy a cég erősítse pozícióját a Közel-Keleten, Afrikában és Közép-Ázsiában, illetve a török piacon is.
A holding emellett a jövőben olyan AI-alapú, pilóta nélküli mezőgazdasági technológiák fejlesztését is tervezi, amelyekkel a Sampo a „következő generációs intelligens gépek” egyik meghatározó szereplőjévé válhat.
A Mahindra kivonulása stratégiai döntés
Az indiai autóipari és gépgyártó konszern a 2010-es évek végén több európai márkát is megszerzett – köztük a SsangYongot és a Peugeot Motocycles-t –, ám az utóbbi években portfóliótisztításba kezdett.
A Mahindra az indiai Autocar Professional szerint azzal indokolta a Sampo eladását, hogy a kombájnok iránti kereslet ingadozóvá vált, a fejlesztési költségek pedig nem térültek meg a várt ütemben. A vállalat ezért a tőkeátcsoportosítás mellett döntött, előnyben részesítve azokat az ágazatokat, ahol világelső pozícióval rendelkezik.
Mi várható a Sampo jövőjében?
Bár a tranzakció részleteit sem a Mahindra, sem a Tera nem hozta nyilvánosságra, az iparági szakértők szerint a finn gyártó stabil alapokon folytathatja működését. A Tera Holding befektetése nem leépítést, hanem bővítést ígér, különös tekintettel a digitalizációra és a robotizált betakarítási technológiákra.
A Sampo Rosenlew ezzel új korszak küszöbére érkezett: a márka megtartja finn gyökereit, de török tőkével és globális ambíciókkal indulhat tovább.
Forrás: Farmer.pl
Indexkép: Agroinform