A Jeep CJ-2A sorozatgyártása 1945. július 17-én indult, ezzel a második világháború hőse civil ruhát öltött. A Willys-Overland gyár nem csupán terepjárót, hanem univerzális munkagépet álmodott a piacra – olyat, ami a farmon, a gyárudvaron és a földeken egyaránt otthon van.

Katonából civil – a háború után született legenda

A Jeepet eredetileg kényszer szülte: a hadsereg sürgősen igényelt egy megbízható, strapabíró járművet, amely bírja a sarat és a golyózáport. Mire a háború véget ért, a Willys-Overland már a civil piac meghódítására készült.

A CJ – azaz Civilian Jeep – a fronton bizonyított technikát örökölte, de a békeidő igényeihez igazították. Megjelent a hátsó ajtó, az oldalsó pótkerék, a megerősített hajtáslánc és a második üléssor, amely a katonai Willysben még elképzelhetetlen luxusnak számított.

Traktor helyett Jeep

A CJ-2A-t mezőgazdasági munkagépnek szánták, nem személyautónak. A színek is ezt tükrözték: zöld karosszéria sárga felnikkel vagy világosbarna piros kerekekkel – akárcsak a korabeli traktorokon.

Alapesetben csak egy ülés járt hozzá, az anyós- és hátsó ülést, a fűtést vagy épp a második hátsó lámpát külön felárért lehetett kérni.

A Jeepet eredetileg egy hátsó lámpával szerelték fel, a másik oldalon csak fényvisszaverő prizma volt – hiszen munkagépként úgysem járt közúton.

Jeep

Munkagépként hirdették – Fotó: Jeep

Extrák, amiket ma sem szégyellne

A Willys nem hagyta, hogy a CJ-2A a traktorok világában ragadjon: opcionális első-hátsó kihajtásokat kínált, amelyekhez fűnyírófej, áramfejlesztő vagy hegesztőgép is csatlakoztatható volt.

Ezzel a „Universal Jeep” valóban univerzális lett – egyszerre szolgált terepjáróként, gazdasági segédként és mobil szerszámgépként.

Gyártási nehézségek és katonai örökség

A háború után a beszállítói lánc akadozott, ezért az első szériákban katonai alkatrészeket is felhasználtak.

Az 1945–1946 között készült mintegy 34 ezer darab ezért különleges értékű: ezekben még megtalálhatók a háborús Jeepek örökségei.

A CJ-2A-ból összesen 214 760 példány készült 1949-ig – ekkor már a Jeep-márka igazi polgári ikonként élt tovább.

Öröksége ma is él

A CJ-vonal 1986-ig kitartott, a Jeep Wrangler lett a közvetlen örököse, miközben az indiai Mahindra a mai napig gyártja a CJ-alapú terepjárókat.

Az Egyesült Államokban pedig a Jeep-alvázra épülő Roxor modellek viszik tovább a hagyományt – azoknak, akik még ma is a vas és olaj szagát keresik a modern terepjárók világában.

Forrás: Origo

Indexkép: Jeep