A Hechta Kft. hagyományosan megrendezte idén is Visegrádon a „Tanuljunk egymástól" program partnertalálkozóját. Ide a Hechta Kft. azon termelőket hívja meg, akik videókban elmondták szakmai tapasztalataikat és így előadóivá váltak a „Tanuljunk egymástól" programnak. Idén szakmai témaként a mezőgazdaságban időszerű generációváltásról cseréltek tapasztalatot az egybegyűltek. Erről beszélgettünk Takács Attilával, a Hechta Kft. ügyvezetőjével is.
Magyarországon 5-ből csak 1 vállalkozás képes fennmaradni az alapító nyugdíjba vonulása után
Ez nem feltétlenül az utódok rátermettségéből fakad, hanem abból, hogy nem szentelünk elég időt és energiát a megoldás megtalálására. Az utódoknak időre van szükségük, hogy átvegyék a céget, az alapítónak pedig időre van szüksége, hogy elengedje azt.
Takács Attila, a Hechta Kft. ügyvezetője – fotó: Hechta Kft.
A Hechta Kft. életében a 2025-ös év az, amikor a következő generáció belépett a cégbe. Januárban csatlakozott a legidősebb fiam, Takács Bendegúz. Angol nyelven végezte el a BSc-t és elvégezte a mesterszakot növényvédelemből, mert látta, hogy a nemzetközi partnerekkel csak a szakmai angol lehet tárgyalóképes. Tudatosan készült erre a pályára, és most területi képviselőként dolgozik Fejér, Pest és Nógrád megyében.
Takács Bendegúz – fotó: Hechta Kft.
Takács Kolos – fotó: Hechta Kft.
A másik fiam, Kolos a nyáron végzett a Corvinuson, gazdasági informatikán. Ő a marketing irányába szeretne menni. Szeptembertől digitális marketing MBA-t kezd levelezőn, közben már nálunk dolgozik. Az informatikai alapképzettsége komoly előny, hiszen a marketing jövője a digitális irányban van. A fiúk nem családi kötelességből léptek be a cégbe, hanem saját döntésük alapján, felkészülten. Ezekkel a végzettségekkel bárhol elhelyezkedhettek volna, de ezt az utat választották. Így ma már nemcsak az én munkám, hanem az ő következő negyven évük is a Hechta jövőjét biztosítja.
A generációváltás egy hosszú, megtervezett folyamat
A következő 5 évben mindenki dolgozik a saját pozíciójában. Bendegúz a kereskedelem, Kolos a marketing területén. Ebben az időben megismerik a cég működését, partnereit és a folyamatokat. Öt év eltelte után fokozatosan veszik át az én szerepkörömet. Ekkor a munkafolyamatok elosztása megváltozik és az én szerepem egy tanácsadó, ellenőrző szerepbe megy át, amelyet még 5 évig csökkenő aktivitással csinálok. Így elérve a mostani nyugdíjkorhatárt (65 év) a generációváltás megtörténik. Ez nálunk egy 10 éves folyamat lesz. Nem gondolom, hogy ennek minden esetben ilyen hosszúra kell nyúlnia, de ha azt nézem, hogy ekkor még a fiúk 33-35 évesek lesznek, nekünk kell ennyi idő.
A tapasztalatok átadásának fontos eleme az állandó kommunikáció. Mindenről beszélni kell. A ki nem mondott problémák és véleménykülönbségek fel nem dolgozott feszültségeket szülnek. Nagy türelem kell mindkét fél részéről, mert a generációs különbségek itt már olyan nagyok, olyan sokat változott a világ az utóbbi 30-40 év során, hogy a mostani X generáció, aki átadja Z generációnak a stafétát szinte biztosan nincs egy hullámhosszon.
A generációváltásnál 3 dolgot tartok szükségesnek
Az első, hogy az utód generáció szeretne a cégben dolgozni és átvenni azt. Ez a legnehezebb feladat. Ebben az esetben nem lehet erőszakosnak lenni. Fokozatosan kell a céget megismertetni a fiatalokkal és hangsúlyozni a cég előnyeit, a tanulás és fejlődés lehetőségét és az anyagi függetlenséget. Ez az új generáció már nagyon nehezen tolerálja a kötöttségeket. A szabadság lehetősége, még ha sok munkával jár is, csábító körülmény lehet.
A másik fontos tényező, hogy a céget átadó félnek legyen egy másik aktivitása, ahová fokozatosan kiszáll a cégből. Ez azért fontos, mert ha nincs ez a másik tennivaló, az átadó mindig vissza fog járni a cégbe, beleszól a fiatalok munkájába és megszületik a feszültségforrás. Az én esetemben ez a menekülő útvonal a borászat. Ott mindig nagyon sok munka van és biztos nem fogok unatkozni.
A harmadik fontos momentum, hogy vegyünk igénybe külső segítséget a generációváltás megtervezésére legalább a folyamat elején. Mindenki tudja, hogy a gyerekek számára mindenki okosabb, mint a saját szüleik. Ezért fontos egy külső tréner, segítő jelenléte, hogy amíg ki nem alakul a generációk közötti munkarend, addig segítsen a kommunikációban.
Ha hagyjuk a következő generációt kibontakozni, az sok új dolgot is hozhat a cég életében. A Hechta Kft.-nél a fiúk gondozásában indult egy új Tik-Tok kommunikációs kampány, ami a saját korosztályukhoz szólva mondja el a növényvédelem új biológiai alapjait.
Forrás: Hechta Kft.
Az is biztos, hogy lelkesedni csak a jó dolgokért lehet
Ezért fontos, hogy az új generáció bízzon a cég működésében. A Hechta Kft. esetében ezt a biztonságot az Amalgerol jelenti. Idén az Amalgerol elsőként kapta meg az uniós engedélyokiratot, ami már Uniós szinten bizonyítja az Amalgerol növénykondícionáló készítmény hatékonyságát. Ilyen szigorú eljárással elért engedéllyel Magyarországon még nem rendelkezik növénykondícionáló készítmény. Csak azok a termékek vállalják majd ezt a próbát, amelyek valóban teljesíteni tudják ezeket a követelményeket. A Hechta számára ez közvetlenül nem hoz többletet, hiszen a magyar engedély már régóta megvan, de presztízst és garanciát jelent. A versenytársaknak is ezen az úton kell végig menniük, ha valóban versenyképesek akarnak maradni.ű
Forrás: Hechta Kft.
A fiúk belépésével a fiatalítás nem állt meg a cégben. Idén két új területi képviselő kezdi meg nálunk a munkáját, aki már az új generációba tartoznak. Ez is mutatja, hogy mi hiszünk a jövőben.
Indexkép: pixabay.com