Hétfőtől az árréscsökkentés a nem élelmiszer-jellegű termékekre is kiterjed. A drogériákban 30 termékkategóriában, így háztartási- és vegyiáruk, tisztálkodási és szépségápolási cikkek esetében az árrés 15 százalékra csökken – jelentette be a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).

Az MTI-nek küldött közleményben felidézik, hogy a kormány az indokolatlan áremelések letörése érdekében március 17-én 30 alapvető élelmiszerkategóriára árréscsökkentést vezetett be, amely gyors, tartós és érdemi árcsökkenést eredményezett – több mint 900 termék ára átlagosan több mint 19 százalékkal csökkent.

A kormány itt nem állt meg, az áremelések letörése érdekében eredményes tárgyalásokat folytatott a pénzintézetekkel, a biztosítókkal és a telekommunikációs cégekkel a szolgáltatói díjak befagyasztásáról. A vállalatok így önkéntesen korlátozzák a számladíjakat és a szolgáltatások árát. A bankok díjaikat a 2025. januári szintre állítják vissza, míg a biztosítók önkéntes alapon vállalják, hogy a lakosság által kötött új lakásbiztosítási szerződések díjszintje nem haladja meg a 2024. december 31-i szintet.

Az áremelések elleni harc most hétfőtől új szakaszába lép: május 19-től a nyár végéig az árréscsökkentést a háztartási cikkek körére is kiterjesztik, összesen 30 termékkategóriára.

Olyan termékekre, mint a mosogatószer, a mosópor, a papír zsebkendő vagy éppen a tusfürdő, amelyeknél jelentős, több mint 30 százalékos árrés volt azonosítható. A megjelölt termékkategóriákba tartozó adott termékekre a kereskedő legfeljebb 15 százalék árrést alkalmazhat, és az árrés mértéke nem haladhatja meg a 2025. január hónapban alkalmazott átlagos árrés mértékét.

árrés

Minden eszközzel fellépnek az indokolatlan áremelésekkel szemben – fotó: Unsplash

Az NGM megerősítette: az intézkedés a háztartási cikkek több mint 40 százalékát értékesítő drogériákra vonatkozik – így például a DM, Rossmann, Müller, Douglas, Azúr, Estée Lauder és Yves Rocher üzletekre.

A vegyeskereskedőket – ahol élelmiszer és nem élelmiszer is megtalálható – közvetlenül nem érinti a szabályozás, ugyanakkor a drogériák árcsökkenése fokozza a versenyt, így szélesebb körben is lefelé szorítja az árakat. Ennek hatása már a múlt héten érzékelhető volt, több jelentős kereskedelmi szereplő is széles körben csökkentette az érintett termékek árát.

Folyamatosan fellépnek az indokolatlan áremelések ellen és minden szükséges esetben készek beavatkozni – hangsúlyozta az NGM.

A bevezetett intézkedések érdemben hozzájárulnak a lakossági fogyasztás bővüléséhez és a magyar családok mindennapi kiadásainak csökkentéséhez. Cél, hogy az árak letörésén és a fogyasztás bővülésén keresztül a gazdaság is növekedjen

– fogalmazott a minisztérium közleménye.

Az NGM hét csoportban sorolta fel az érintett 30 termékkategóriát:

  • a tisztítószerek között említi a mosogatószereket, gépi mosogatótablettákat, a folyékony súrolószereket és az általános tisztítószereket
  • a ruhatisztítási termékek között a mosóport, a folyékony mosószert és az öblítőt érinti a döntés
  • a baba-mama termékeknél az eldobható nadrágpelenkákat, a hintőporokat említi a közlemény
  • a tisztálkodási termékeknél a folyékony szappanra, a szappanra, a kézfertőtlenítő gélre, a samponra, a tusfürdőre, a fogkrémre és a fogkefére érvényes az árréscsökkentés
  • a szépségápolási termékek esetében a testápolót, a golyós dezodort, az izzadásgátló stiftet, a dezodort, az eldobható borotvát, a borotvafej utántöltőt, a borotvahabot és a borotvazselét sorolta fel az NGM
  • az intim higiéniai termékeknél az egészségügyi betétet, tampont
  • a háztartási papíráru és csomagolóanyagoknál a toalettpapírt, a papír kéztörlő hengert, a papír zsebkendőt, az alufóliát érinti a döntés.

Forrás: MTI

Indexkép: unsplash.com