Az idei év kedvező időjárása és a szakszerű termesztés következtében a hazai hagymatermesztők jó szezonban bíznak. A minőségi termés azonban nem csak Magyarország sajátja: Európa más régióiban is bőséges hozamra számítanak, ami túlkínálathoz és nyomott árakhoz vezethet.


A magyar hagyma piaci versenyképességének növeléséhez elengedhetetlen a korszerű fajták használata, a tárolókapacitás fejlesztése és mindenekelőtt a termelők közötti szorosabb együttműködés.


Ezek a kérdések is napirenden voltak azon a szakmai rendezvényen, amelyet a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, a FruitVeB, valamint számos jelentős vetőmag- és technológiai forgalmazó szervezett Muronyban. A rendezvényen részt vevő gazdák és szakértők közösen tekintették át a piaci helyzetet, az aktuális kihívásokat, valamint megismerkedhettek a középkorai és késői hagymafajták tulajdonságaival is.

A hagyma hazánk egyik legfontosabb szántóföldi zöldségnövénye, termőterülete az elmúlt években folyamatosan nőtt. A területbővülés idén is folytatódott, részben a tavaszi magas felvásárlási árak ösztönző hatására. Ugyanakkor az európai túlkínálat lehetősége értékesítési problémákat vetít előre.


hagyma

Fotó: Pixabay


A dömpingárak kivédésére a termelőknek legfőképp a tárolókapacitás fejlesztésére kell fókuszálniuk. Ha nem kényszerülnek azonnali értékesítésre, akkor az év későbbi szakaszában magasabb áron tudják eladni terményüket. Ehhez viszont megfelelően választott, tárolásra alkalmas fajtákra és modern technológiára van szükség. A fajtakiválasztás során az adott termesztési körülményekhez legjobban illeszkedő, klimatikus változásokat jól toleráló, magas hozamot adó, egységes árualapot biztosító típusok előnyben részesítése ajánlott.

A magyar hagymatermesztés sikerének kulcsa azonban nemcsak a technológiában, hanem a szervezettségben rejlik. A termelők közötti együttműködés megerősítése lehetővé tenné, hogy javuljon a piaci hozzáférés, erősödjön az alkupozíció, és az átvételi árak a valós termelési költségek figyelembevételével alakuljanak.

A nagyobb szervezettség növelné a magyar hagyma versenyképességét nemcsak belföldön, hanem az exportpiacokon is.


A friss hagyma értékesítési árát rendszerint az áttelelt készletek ára határozza meg. Amennyiben ezek túl alacsonyak, az szezon végére könnyen önköltségi ár alá nyomhatja a piacot, ami jelentős bevételkieséssel járhat a termelők számára.

Pozitívum, hogy a hazai hagymafogyasztás stabil, nem jellemzik kiugró ingadozások. Ráadásul mivel a hazai termelés jelenleg nem fedi le teljes mértékben a belföldi igényeket, ez biztos piacot jelent a hazai áru számára. December közepéig a hazai hagyma elérhető, azt követően viszont importból fedezik az igényeket – ám az emelkedő külföldi előállítási költségek miatt egyre nagyobb esély nyílik a magyar hagyma pozícióinak erősítésére a hazai piacon is.

Indexkép: Pixabay