Az Európai Unió új javaslata szerint a 10 évnél idősebb autók évente esnének át műszaki vizsgán a jelenlegi kétéves gyakoriság helyett. A tervezett szigorítás célja a közlekedésbiztonság javítása és a környezeti terhelés csökkentése. Azonban a hazai szakértők szerint a rendelkezés nem biztos, hogy eléri a várt hatást – sőt, akár ellenkező eredménnyel is járhat.
A 2026-os életbe lépéssel számoló uniós javaslat értelmében a 10 évnél idősebb járművek évente műszaki vizsgára kötelezettek lesznek. A változtatás nemcsak a személyautókra, hanem a nagyobb motorkerékpárokra is vonatkozna – ezek mentesültek eddig az ellenőrzés alól. Továbbá az új szabályozás egy uniós digitális adatbázist is bevezetne, amelyben rögzítenék a vizsgák eredményeit és a kilométeróra-állásokat, ezzel is megnehezítve az esetleges csalásokat.
Szakértők szerint a magyar vizsgaállomások nem rendelkeznek elegendő kapacitással a gyakoribb vizsgák elvégzéséhez. A hazai járműpark 60%-a 10 évnél idősebb, az átlagéletkor pedig eléri a 16,2 évet. Ha ezeknek az autóknak évente kellene vizsgára menniük, az súlyos terhet róna a vizsgaállomásokra és az autószervizekre egyaránt.
A vizsgához szükséges előkészületek szintén gyakrabban merülnének fel, amely az autótulajdonosok pénztárcáját is megterhelné. A költségek ráadásul már idén is emelkedtek: a kormány 17 év után emelte meg a közlekedési hatósági díjakat, a műszaki vizsga minimális díja 16 290 forintról 26 700 forintra nőtt.
Bár az Európai Unióban átlagosan 12 évesek a személyautók, Magyarországon ez az érték jóval magasabb. A használt autók importja sem javít a helyzeten: 2024-ben a behozott autók 32%-a 16 évnél idősebb volt, míg további 32% 11-15 éves korú volt.
A vizsgarendszer Magyarországon már most is szigorú – egyedül itt vizsgálják például a motorszámot. A műszaki vizsga a károsanyag-kibocsátás ellenőrzésével kezdődik, amit biztonsági berendezések átvizsgálása követ: fék, kormány, világítás, valamint az alváz- és motorszám ellenőrzése. A gyakori vizsga nem feltétlenül jelent jobb állapotú járműparkot, mert sok autó már most sem jut el a vizsgáig, és nem kevés az illegálisan használt jármű sem.
Az új szabályok akár a csalásokat is ösztönözhetik. A vizsgára való felkészítés költségei sok autótulajdonost illegális utakra terelhetnek, például a "megoldjuk okosban" típusú szabálykerülésekhez – ezek pedig bűncselekménynek minősülnek. Emellett előfordulhat, hogy sok régebbi jármű végleg kiesik a forgalomból, mert gazdaságosan nem hozhatók olyan állapotba, hogy megfeleljenek az új előírásoknak.
Forrás: kemma.hu
Indexkép: Pixabay