A nyári aratás nemcsak az év egyik legintenzívebb, de legveszélyesebb időszaka is a mezőgazdaságban. A munkagépek – különösen a kombájnok – fokozott tűzveszélynek vannak kitéve, és egyetlen figyelmetlenül meghagyott porlerakódás, berágódott csapágy vagy sérült kábel is elég ahhoz, hogy a sokmilliós eszköz és a termés pillanatok alatt lángok martalékává váljon. Az idő most még a gazdák kezében van: érdemes kihasználni a következő heteket, amíg a gépek még a telephelyen állnak.
A Péter-Pál napi aratás időszaka hagyományosan június végére, július elejére esik – de a tűzesetek ekkortól szintén megszaporodnak. A kombájntüzek legtöbbször nem látványosan kezdődnek: a fülkéből észlelt füst sajnos, gyakran már a végjátékot jelenti. A megelőzés, a karbantartás és az alapos felkészítés nemcsak értéket, hanem életet is ment.
Három tényező, egy végzetes kockázat
A kombájnban jelen van minden, ami a tűz kialakulásához kell: hő, gyúlékony anyag és oxigén. A forró kipufogó, a csapágyak és elektromos vezetékek egyaránt veszélyforrások. A motortérben és a vágóasztalon lerakódó pelyva és por pedig könnyen meggyulladhat, ha nincs megfelelő takarítás vagy szigetelés.
A leggyakoribb okok között szerepel a túlmelegedett csapágy, a szikrázó kábelezés, vagy akár egy túlságosan forró kipufogócső – és a jelen lévő pelyva csak „várja”, hogy szikrát kapjon.
Előzzük meg a bajt – most még van idő
Az aratás előtt mindenképpen el kell végezni a következő műveleteket:
- Tisztítsuk meg a gépeket a tavalyi por- és növénymaradványoktól.
- Kenjük vagy cseréljük a csapágyakat.
- Ellenőrizzük a kipufogórendszer szigetelését, valamint a szikratörők állapotát.
- Vizsgáljuk át az elektromos vezetékeket, kábeleket – különösen a dörzsölődő, melegedő részeket.
- Nézzük meg az akkumulátor sarukat, burkolatokat, és győződjünk meg a földelőlánc meglétéről és helyes hosszáról.
- Legyen a gépen legalább két (6 és 9 kg-os) porral oltó tűzoltókészülék – működőképes, ellenőrzött állapotban!
- Ha automatikus aeroszolos oltórendszer kiépítése szerepel a tervek között, most van az utolsó pillanat, hogy ezt még a szezon előtt megvalósítsuk.
Zala vármegyében éppen húsz évvel ezelőtt halálos kimenetelű bálázógép-tűzeset is történt. 2005 júniusában Becsvölgye és Barlahida között egy gépkezelő a bálázás közben meghibásodott munkagéphez hátrament, felnyitotta a hátsó zárófedelet, feltehetően egy megszorult csapágy vagy bálazsineg okozta probléma miatt. Az ajtó felnyitáskor a tűz hirtelen többlet oxigénhez jutott és a kicsapó lángok a férfi felsőtestét súlyosan megégették, halálos sérülést okozva. Ez a tragédia is emlékeztet arra, hogy a munkagépeken keletkező tüzek mennyire alattomosak és gyorsak lehetnek – a biztonsági előírások, az oltóeszközök készenléti állapota és a körültekintés életeket menthet.
Ellenőrzések az aratás idején
A betakarítás alatt sem engedhetjük el a gépek felügyeletét. Minden műszak előtt és lehetőség szerint közben is szükséges:
- Nagy nyomású levegővel lefújni a motorteret, vágóasztalt.
- Infravörös hőmérővel ellenőrizni a csapágyakat (ideális: 80 °C alatt).
- Tankolás előtt 15 percig hűteni a motort.
- Vizsgálni a kábelek, vezetékek állapotát, a tűzoltókészülék nyomását, és hogy van-e olaj- vagy üzemanyagszivárgás.
Tűzvédelmi dokumentáció – ne felejtsük el!
Jogszabály írja elő, hogy csak olyan munkagép vehet részt az aratásban, amelynek tűzvédelmi felülvizsgálata dokumentáltan megtörtént. Ha a műszaki ellenőrzés öt járműnél többet érint, a tervezett időpontot legalább tíz nappal előre írásban kell bejelenteni a kormányhivatalnak.
Forrás: Zala Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság
Indexkép: Kaposvár HTP