Egészen új kiskereskedelmi modellt próbálnak ki Berlinben: a Super Coop nevű szupermarketben a vásárlók nemcsak vevők, hanem aktív résztvevők is a bolt működtetésében.


Az üzletben a termékek ára még a nagy diszkontláncokénál – például Lidl vagy Aldi – is alacsonyabb, ám cserébe a vevőknek kell gondoskodniuk olyan feladatokról, mint a polcfeltöltés vagy a kasszázás.


Szövetkezeti tulajdonban a bolt

A Super Coop mögött egy szövetkezeti modell áll, amelyben a vásárlók egyben tulajdonosai is az üzletnek. A tagsághoz 100 eurós belépési díjat kell befizetni (akár részletekben), emellett a tagoknak műszakokat kell vállalniuk, amikor részt vesznek a bolt működtetésében. Ez magában foglalja a polcfeltöltést, a kasszázást és más szervezési feladatokat is.



A közös munka fejében a tagok minőségi, főként termelőktől származó árukhoz jutnak hozzá, méghozzá jelentősen alacsonyabb áron, mint más boltokban.

A működési költségek ugyanis jóval kisebbek, mivel az üzlet szinte nem alkalmaz fizetett munkaerőt.

Termelői minőség, ráadásul olcsón

A vásárlók széles választékot találnak, különösen a friss zöldségek, gyümölcsök és pékáruk terén, amelyeknél lényegében garantált a termelői minőség. A koncepció egyik vonzereje, hogy a bolt egészséges és megfizethető élelmiszereket kínál.

A tagság nélkül vásárlóknak is van lehetőségük betérni, de erre csak meghatározott időkeretben nyílik mód. Fontos szabály, hogy még azok a tagok sem „váltják meg” magukat a munkavégzés alól, akik hajlandók lennének magasabb árat fizetni: a modell lényege a közösségi részvétel.


Egyre többen csatlakoznak

Úgy tűnik, a kezdeményezés beváltotta a hozzá fűzött reményeket: eddig 1828-an csatlakoztak szövetkezeti tagnak. A közösségi bolt működésének kulcsa, hogy a vásárlók maguk is felelősséget vállalnak az üzlet fenntartásáért – így mindenki érdekeltté válik a sikerében.

Forrás: origo.hu

Indexkép: Super Coop Facebook-oldala