Fontos, hogy a gépek minden egyes munkakezdéskor gond nélkül induljanak és dolgozzanak, még a legszélsőségesebb körülmények között is. A traktorok téli üzemeltetésénél két alapvető funkciónak napi szinten jól kell működnie ahhoz, hogy minden reggel, illetve minden szituációban üzembiztosan tudjuk indítani és használni erőgépünket. Ezek az üzemanyagellátó rendszer és az elektromos berendezések áramellátásáról gondoskodó egységek.

traktor

Az üzemanyag-ellátó rendszer és az elektromos berendezések áramellátásáról gondoskodó egységek működése a legfontosabb – forrás: pixabay

Üzemanyagellátás

Hazánkban a töltőállomásokon már az adott évszaknak megfelelő minőségű diesel üzemanyag szerezhető be, melyekkel elméletileg egészen -20 Celsius-fokos külső hőmérsékletig gond nélkül üzemeltethető erőgépünk. Bár nálunk szerencsére, ritkán csökken ilyen alacsonyra a hőmérséklet, de ha mégis, akkor speciális adalékkal javíthatjuk a gázolaj hidegfolyási tulajdonságát. Ilyen adalékot bármely töltőállomáson vásárolhatunk kis kiszerelésben, így elméletileg könnyen elérhető bárki számára. Ha nincs dermedésgátló az üzemanyagban, akkor 100 liter gázolajhoz 5 liter benzin (5%-os arányban), vagy dermedésgátló folyadék adható a címkén előírt mennyiségben.

üzemanyag

Ma már az adott évszaknak megfelelő minőségű diesel üzemanyagot szerezhetünk be – forrás: agroinform

Sajnos az említett hőmérsékleti érték alatt felmerül egy másik probléma is, amivel számolnunk kell. Ilyenkor a gázolajban található paraffinos szénhidrogénekből kristályok válnak ki, melyek összetorlódva eltömíthetik a üzemanyag-szűrőnket, megakadályozva a diesel üzemanyag akadálytalan áramlását a rendszerben. Az ilyen problémák gyors megoldása érdekében ajánlatos magunknál tartani egy tartalék üzemanyagszűrő betétet.

Télen nagyon sokszor csapadékos, illetve párás az időjárás. Ilyenkor megnő a levegő páratartalma, s mivel a felhasznált üzemanyag helyére a külső levegő jut a nap végére, az éjszakai lehűlés során egy könnyű univerzális traktor üzemanyagtartályában közel 0,1 liternyi víz is kicsapódhat a levegőből, mely a hajnali erős lehűlés hatására megfagyva, eltömítheti az üzemanyagellátó rendszert.

Ezért napi vagy műszakvégi leállás előtt – amennyiben lehetséges – feltétlenül tankoljuk tele erőgépünk üzemanyagtartályát, a lehető legjobban kiszorítva annak befogadó teréből a levegőt, így minimalizálva a víz kicsapódásának lehetőségét. A kicsapódott pára a régebbi fémtartályos traktoroknál korróziót okoz és az üzemanyagellátó rendszerben is dugulást okozhat. Műanyag tartályok esetében is megjelenhet a pára, de ott nyilván nem fog korróziót okozni, és le tudjuk engedni a vízleválasztó szűrőn keresztül.

Segíthet a dugulásos problémák megelőzésében, ha az üzemanyagtartályból a téli időszak előtt leengedjük a keletkezett üledéket (víz és egyéb szennyeződések), illetve ellenőrizzük és ha szükséges, cseréljük is a beöntő szűrőt. Cseréljük a főszűrőben, a durva szűrőben, valamint a levegőszűrőben is a betéteket és a kapcsolódó tömítéseket is. Naponta ellenőrizzük az üzemanyagcsövek állapotát, ha régiek, a hidegtől megkeményednek és könnyen törnek, repednek.

traktor

A napi vagy műszakvégi leállás előtt tankoljuk tele erőgépünk üzemanyagtartályát – forrás: pixabay

Áramellátás

Ahhoz, hogy a traktorunk a legnagyobb hidegben is megbízhatóan induljon, megfelelő elektromos energiával rendelkező akkumulátorra van szükség. A mai ólomakkumulátorok kevés karbantartást igényelnek. Az akkumulátor elektrolit szintjének ellenőrzésén (legalább 1-1,5 cm-re a cellák felett) és esetleges ioncserélt (desztillált) vízzel való utántöltésén, illetve az akkusaruk és a csatlakozó kábelek tisztán tartásán, és kifogástalan érintkezésének biztosításán kívül nem sok teendőnk van az akkumulátorral.

traktor

Időnként ellenőrizzük az akkumulátort is – agroinform

Ha a folyadékszint-ellenőrzésnél jelentősebb, 0,5-1 deciliter desztillált vizet kell utántöltenünk, akkor az akkumulátort feltétlenül töltőkészülékre kell tenni. Ha az egyik cella záródugója sötéten elszíneződik, vagy az egyik dugó elszíneződése lényegesen eltér a többiétől, akkor az arra utalhat, hogy a cella sérült.

Az akkumulátor töltöttségi fokát, vagy az elektrolit sűrűségét egyszerű úszós rendszerű mérővel (1,2 kg/l savsűrűség alatt az akkumulátort tölteni kell), vagy terhelő villával ellenőrizhetjük, de az utóbbival való ellenőrzés a túlmelegedés miatt nem tarthat tovább 10 másodpercnél. Természetesen ma már jelentős számban alkalmaznak gondozásmentes akkumulátorokat, melyeket úgy terveztek, hogy élettartamuk a hatályos jogszabályokban előírt két éves garanciális időt messze meghaladja.

akkumulátor

Az akkumulátor töltöttségi fokát, vagy az elektrolit sűrűségét egyszerű úszós rendszerű mérővel, vagy terhelő villával ellenőrizhetjük – forrás: pixabay

Természetesen az akkumulátor mindenkori megfelelő töltöttségének egyik alapkövetelménye, hogy az elektromos energiát termelő generátorunk mindig tökéletesen működjön, ezért rendszeresen ellenőrizzük a generátort meghajtó ékszíj feszességét és szükség esetén állítsunk utána – de ne túl feszesre, mert ezzel hosszú távon a generátor csapágyának élettartamát csökkentjük. Természetesen régebbi konstrukciójú, télen nehezebben induló traktoroknál (Belarus-MTZ) lehetőség van elektromos hűtővíz-melegítő berendezés utólagos beszerelésére is, mellyel a hagyományos lakossági elektromos hálózathoz csatlakoztatva előmelegíthetjük a motort, elősegítve ezzel a nagy hidegben történő indítást, melynek köszönhetően mind az akkumulátort, mind az önindítót kíméljük.

Az önindító zajos, akadozó működése esetén annak felújítása vagy cseréje javasolt. A napi első indításkor hidegben ajánlott a hidraulikaszivattyút kikapcsolni, mert így kíméljük az önindítót, az akkumulátort, továbbá a hirtelen magas fordulatszám nem tesz jót a szivattyúnak sem a hideg olaj dermedése miatt. Amikor beindult a motor, kapcsoljuk be a hidraulikaszivattyút, pár percig hagyjuk járni és csak utána működtessük a hidraulika rendszert. Javasolt a hidraulika olajszűrő ellenőrzése és ha szükséges, cseréje, mert télen a dermedt olaj nehezebben áramlik át rajta.

S ami alap: a hűtőrendszerben fagyálló hűtőfolyadék, az ablakmosó-rendszerben fagyálló ablakmosó folyadék használata, a levegőrendszer víztelenítése, az ablaktörlőlapát ellenőrzése, cseréje, valamint a világítás ellenőrzése.

Ha erőgépünk téli üzemeltetésénél a fentebb felsorolt néhány momentumra rendszeresen odafigyelünk, akkor valószínű, hogy traktorunk napi használat során sok kellemetlenségtől, bosszúságtól, illetve kényszerű állásidőtől kímélhetjük meg magunkat.

Az erőgépek alkatrészeinek nagy választékát találjátok az Agroinform Piactéren sok más mellett.

AGROmashEXPO és AgrárgépShow 2020
A magyar agrárgazdaság legjelentősebb szakmai rendezvénye!

2024. január 24-27.
HUNGEXPO Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központ

Részletes program és további információk: agromashexpo.hu
Vedd meg a jegyed kedvezményesen, online!