A Zala vármegyei Bocskán gazdálkodik Czinki Dénes, akinek a gazdasága egyik legfontosabb munkaeszköze egy T-150-es szovjet törzscsuklós traktor. Ez a gép több mint negyven évvel ezelőtt készült, de a tulajdonosa lelkiismeretes karbantartással és számos fejlesztéssel ma is kiválóan működőképes állapotban tartja.

T150

Czinki Dénes a modernizált T150-essel Fotó: Horváth Attila

A T-150-es traktor története a Szovjetunióba nyúlik vissza, ahol az 1970-es évektől kezdték gyártani a harkovi traktorgyárban. A cél egy erős, univerzálisan használható mezőgazdasági gép létrehozása volt, amely képes nehéz talajmunkákra is. A törzscsuklós kormányzással ellátott T-150-esek az akkori technológiához mérten kiváló terepjáró képességgel rendelkeztek, így a nagyüzemi gazdálkodásban hamar népszerűvé váltak.



Czinki Dénes is ezeknek az előnyöknek köszönhetően döntött a T-150-es mellett, amely immár hetedik éve szolgálja ki a bocskai gazdaság igényeit. A gépet főként mélyszántáshoz, talajlazításhoz és magágyelőkészítéshez használja, elmondása szerint ebben verhetetlen.


T150

A Rába D10-es motor, ilyen dolgozott a régi Ikarus buszokban is Fotó: Horváth Attila

Mint azt elárulta, annak idején azért választotta a 150-es változatot, mert a Rába-Steigerek nagyobbak, nehezebben mozgathatók, míg ez jobban illeszkedik kisebb parcelláihoz. Kisebb munkagépeket is könnyebben tud csatlakoztatni hozzá, a karbantartása egyszerűbb és a fenntartása is gazdaságosabb. A traktor eredeti motorja már elhasználódott, ezért egy modernebb Rába D10-es, Euro 2-es normáknak megfelelő motort épített be. Ez nemcsak megbízhatóbb, de üzemanyag-fogyasztásban is sokkal kedvezőbb. A szántás során – amit egy félig függesztett IH négyes ekével végez – a fogyasztás hektáronként alig éri el a 20 litert, ami kimagasló értéknek számít a hasonló kategóriájú gépeknél. Új, RÁBA-Steiger motorháztetőt kapott a traktor, mert a motor a régi alatt nem fért volna el kényelmesen.


T150

A spártai fülke és a jobbos kormány Fotó: Horváth Attila

A gépen végrehajtott módosítások között szerepel a kerekek cseréje nagyobb, 23.1-26 méretű gumira, az első-hátsó diffizárak beépítése, valamint a levegővel működtethető fékrendszer kialakítása. A hidraulikus rendszert is módosította, ugyanis a gyári kialakítás hibás volt: a tartály alacsonyabban helyezkedett el, mint a szivattyú, így gyakran problémát okozott az olajellátás. Ezért a korábbi, magasabban lévő gyári üzemanyagtartályt alakította át hidraulika tartállyá, a traktor pedig kapott egy új, műanyag üzemanyagtankot.

A traktor kabinja nem rendelkezik modern extrákkal, nincs benne klíma, rádió, robotkormány, napszemüveg- és italhűtő, se Red Bull-tartó, ezért a mai fiatalok körében már nem "trendi". És a rádió is hiányzik belőle, egyébként a hangszigetelés nélküli fülkében felesleges is, úgyse hallaná a kezelő. Dénes szerint őt a gép egyszerűsége és megbízhatósága mindenért kárpótolja, azonban azt is megjegyezte: a monstrum annyira fapados, hogy a 14-15 órás műszakokat tagadhatatlanul embertelen lenne vele végig dolgozni. Hiába a rugózott ülés és az első tengely laprugós felfüggesztése...


T150

Czinki Dénes a vonópadot gyorscsatlakozókkal szerelte fel, akár a modern traktoroknál. A felső támasztókar gyárilag rugós kivitelű, így csillapítja a nagy súlyú munkagépek nemkívánatos mozgását Fotó: Horváth Attila

Érdekesség, hogy a T-150-es kormánya nem középen, hanem jobb oldalon helyezkedik el – állítólag az Angliába szánt változatok készültek így. Dénes azonban kifejezetten kedveli ezt a megoldást, mivel így könnyebben eléri a kezelőkarokat, és jobban rálát a munkagépekre hátrafelé nézve.

A traktor váltója gyárilag négyfokozatú, és kuplung nélküli kapcsolásra is képes, ami gyors sebességváltást tesz lehetővé – még mai szemmel is modernnek számít. A hajtáslánc, a hátsó hidak, és a sebességváltó többféle variációban is létezik, az orosz gyártó a sebességváltó házban 10-féle változatban is össze tudta rakni a váltót – az eredendően mezőgazdasági gépszerelő Dénes saját bevallása szerint legalább négyféle konfigurációval találkozott már.



A gép értéke az évek során jelentősen megnőtt, hiszen a fejlesztések jelentős költséget jelentettek. Összesen mintegy hétmillió forintra becsüli a gép jelenlegi értékét, ami már egy nyugati gép árának is megfelelne. Ennek ellenére Czinki Dénes nem cserélné le – mint mondja, a T-150-es az ő igényeire szabott, üzembiztos és hatékony munkaeszköz, amely még sok évig szolgálhatja a gazdaságát.

Indexkép: Agroinform/Horváth Attila