A csettegő, vagy más néven „mezőgazdasági kabrió", a magyar vidéki élet különös járműve. Ezeket a főként az 1960-as évektől az Alföldön készített, házilag összeszerelt lassú járműveket a mezőgazdasági munka egyszerűsítésére és a háztáji gazdálkodás kiszolgálására használták. Nevüket jellegzetes csattogó hangjukról kapták, amely a legtöbb esetben egyhengeres, kisméretű dízelmotorból eredt. A csettegők egyedi felépítésük, erőteljes szerkezetük és megfizethetőségük miatt évtizedekig rendkívül népszerűek voltak a vidéki gazdák körében.

Csóka Csaba egy ilyen legendás járművet újított fel a közelmúltban. A csettegő eredetileg az 1980-as évek elején készült, és Csaba másfél éven át használta erdei munkákhoz – fát szállított vele, olyan terepre is, ahová más jármű nem ment volna be. A jármű állapota azonban romlott, így a tulajdonos úgy döntött: teljes felújításba kezd.

csettegő

Csóka Csaba az immár megújult csettegővel – forrás: Facebook

A jármű alváza 60-as U-gerendából készült, a hajtásláncot GAZ-69-es hidak és terepváltó alkotják, ehhez kapcsolódik egy Multicar M22-es motor és váltó. A motor 12,5 lóerős, így a csettegő 20–25 km/h maximális sebességre képes, ám akár 5 köbméter fa elszállítására is alkalmas – ezzel kis túlzással IFA-kategóriájú teljesítményt nyújt.

A felújítás során Csaba új platót épített, a fülkét teljesen megerősítette, és az ajtókat 25 centiméterrel meghosszabbította, hogy a beszállás könnyebb legyen. Az eredetileg fából készült oldalfalakat acél zártszelvénnyel váltotta ki, de a régi, deszkaoldalak is visszaszerelhetők, ha valaki a klasszikus megjelenést részesítené előnyben. A jármű új festést kapott, a plató alá pótkeréktartó és aláfutásgátló is került.

csettegő

Ilyen állapotban volt a beavatkozás előtt – forrás: Facebook

A modernizálás keretében számos extrát is beépített: tolatókamerát, rádiót, állítható üléseket, kivehető plexiablakokat és új tetőszerkezetet, amely már nemcsak esőtől, hanem esetleges balesetektől is jobban véd. Kesztyűtartót, új zárakat, belső kapaszkodókat és Volkswagen ülésből kialakított párban szerelt vezető- és utasülést is beépített. A gumikat is lecserélte medvetalpas UAZ abroncsokra, hogy a terepen is megbízható legyen a tapadás.

Csóka Csaba munka után és hétvégenként dolgozott a járművön – saját bevallása szerint csak akkor, amikor „volt kedve és affinitása". A cél az volt, hogy a gép újra műszakilag megfelelő, sőt kényelmes és korszerű legyen.

csettegő

A plató is brutálisan rossz állapotban volt – forrás: Facebook

A felújított csettegő ma már újra teljes értékű munkatárs lehetne bármelyik tanyán vagy gazdaságban, de ha valaki megfizeti az árát, Csaba el is adná. Ahogy mondja: ha lenne, aki megadná az árát, attól nem sajnálná...

Indexkép: Csóka Csaba