Miközben a friss hírek szerint Brüsszel csak akkor járul hozzá a magyar iskolagyümölcs programhoz, ha hazánk is beáll a genderpropagandát, a migrációt és a háborút támogató országok sorába, addig Szicíliában friss pályázati felhívással ösztönzik a gyerekek egészséges étkezését: a „Gyümölcs és zöldség az iskolákban” elnevezésű, 14 millió eurós EU-támogatású program célja, hogy már a tanév elejétől ingyenes, szezonális és tanúsított minőségű friss termékeket biztosítson az általános iskolásoknak. Az olasz példa jól mutatja, hogyan lehet ötvözni az agrárpolitikai, oktatási és környezetvédelmi célokat – egy olyan mintát mutat, amely Magyarországon is követésre érdemes lehet.
A 2025/2026-os tanévre kiírt szicíliai program szerves része egy komplexebb tervnek: nemcsak gyümölcsöket és zöldségeket juttat az iskolákba, hanem figyelmet fordít az ismeretterjesztésre is. A tanulók és szüleik havonta friss jelentésekből tájékozódhatnak a kiosztott termékek minőségéről, és az oktatási intézmények szorosan együttműködnek a helyi termelőkkel. Ilyet itthon is el tudnánk képzelni!
A programban kiemelt szerepet kapnak a helyi és tanúsított termékek, például a bio minősítésű áruk. Jutalompontokat kapnak azok a pályázók, akik az előírt minimumnál nagyobb arányban kínálnak ilyen termékeket. A környezeti fenntarthatóság is központi szempont: nemcsak a helyi beszerzést ösztönzik, hanem a fenntartható csomagolást is elvárják.
Ez a modell remek kiindulópontot jelenthet Magyarország számára is, ahol bár már létezik iskolagyümölcs-program, lenne hová fejlődni. A hazai zöldség-gyümölcs ágazat jelentős termelési kapacitással rendelkezik, de gyakran exportfüggő.
Ahhoz, hogy több helyi termék jusson el a magyar iskolákba, a következő lépésekre lenne szükség:
- Tanév eleji indulás: A mostani gyakorlattal szemben már szeptembertől el kellene kezdeni az ellátást, ami tervezhetőséget adna a termelőknek is.
- Hangsúly a szezonalitáson: Ne egzotikus gyümölcsöket, hanem helyben és idényben termő zöldségeket, gyümölcsöket osszanak, csökkentve ezzel a szállítási igényt.
- Minőség, nem csak mennyiség: Ösztönözni kellene a bio és tanúsított minőségű termékek arányának növelését.
- Oktatás és tájékoztatás: A gyerekek ne csak kapják, hanem ismerjék is meg a zöldségek, gyümölcsök eredetét, tápértékét és termesztésük környezeti hatásait.
- Termelői integráció: A pályázatok során előnyt kellene élvezniük azoknak a helyi termelőknek, akik közvetlenül tudnak szállítani az iskolákba, ezzel erősítve a rövid ellátási láncokat.
A magyar mezőgazdaság – különösen a kertészeti ágazat – akkor lehet igazán fenntartható, ha a hazai termelők nem csak külpiacokon, hanem a közösségi ellátórendszerekben is megtalálják számításaikat. A helyi termények iskolai bevezetésével nemcsak a gyermekek egészséges étkezéséért, hanem egy élhetőbb, fenntarthatóbb agráriumért is sokat tehetnénk.
Forrás: siciliaagricoltura.it
Indexkép: Pixabay