Vásároltál már az 111autódra használt gumit, ami szinte újszerűnek tűnt? Vagy csak rég nem néztél rá az autódon fentlévő gumiabroncsokra? Itt az ideje, hogy megismerd a DOT-számot, ami az autógumik oldalfalán rejtőzik, és szó szerint életet menthet!

Ez a szám jelzi, hogy mennyire vagy biztonságban az autódban

A DOT-szám egy kötelezően feltüntetett kód, amelyből egyenesen kiderül, mikor készült a gumiabroncs. Az első két számjegy a gyártás hetét, az utolsó kettő pedig az évét jelzi. Például a 0820 kód azt jelenti, hogy az abroncs a 2020-as év 8. hetében készült - tudjuk meg a vezess.hu írásából. Egyszerű, mint az egyszeregy!

Na de miért is fontos ez? A gumik nem csak akkor öregednek, ha futnak az utakon! A levegő, a napfény, a hőingadozás és az idő múlása alatt is veszítenek rugalmasságukból, repedeznek, és egyre kevésbé tapadnak. Még egy sosem használt, de régi abroncs is veszélyes lehet!


gumiabroncs autó

A gumiabroncs felel a biztonságodért. – Fotó: Shutterstock


Mit mondanak a szakértők?

Hatéves kor felett már kiemelten oda kell figyelni a gumiabroncsokra, a tíz évnél idősebb gumit pedig mindenképp cseréld le, bármilyen szép is a mintázata! Egy öreg gumi könnyebben reped, rosszabbul tapad, és megnő a defekt vagy a megcsúszás esélye – főleg vizes vagy csúszós úton.

Használt gumit vennél? Erre figyelj!

Ne csak a mintázatot, hanem a DOT-számot is nézd! Rengeteg "szinte új" abroncs éveket állt raktárban, és lehet, hogy már rég kifutott az időből. Egy 3-4 éves, helyesen tárolt gumi még jó lehet, de 6-8 év felett már ne kockáztass, hiszen a biztonságod a tét!

A DOT-szám tehát a gumi születési bizonyítványa. Nézd meg, mielőtt vásárolsz, és nézd meg akkor is, ha nem vásárolsz, de már régóta használod az autódon lévő abroncsokat! Egy gyors ellenőrzés az életedet is megmentheti – nem érdemes kockáztatni egy elöregedett gumival!

Erre figyelj gumiabroncs vásárláskor

A megfelelő abroncsválasztás a helyes mérettel kezdődik. A gumiméretnek ugyanis meg kell egyeznie a gépjármű gyári abroncsméretével. Ehhez nézd meg a méretet, vagy az előző gumiabroncson, vagy a a tanksapkában, a B oszlopon, vagy a jármű gépkönyvében, esetleg online adatbázisban.


  • A téli gumiabroncsok jobb tapadással rendelkeznek havon, nedves vagy sáros útfelületen, mint a nyári abroncsok. Mélyebb profillal vannak ellátva, amelyek hatékonyabban szorítják ki a gumi és az útfelület közül a havat és a sarat - tudjuk meg a bhpgumi.hu írásából. A téli gumik mélyebb barázdákkal és sűrűbb futómintázattal rendelkeznek. Az „M+S” jelzés megtalálható az összes téli abroncson, ellenben csak az egy hópelyhet és egy hegycsúcsot ábrázoló nyomat garantálja az abroncs „téli” mivoltát.
  • A nyári gumiabroncsok sem véletlenül kapták a nevüket, hiszen azok száraz időben használatosak. A nyári gumi magasabb hőmérsékleten fejt ki nagyobb tapadást az úttal, sajátos tulajdonságai miatt viszont nem ajánlott a téli használata. A nyári gumiabroncsok +7 °C felett nyújtanak ideális teljesítményt, ez alatt azért van szükség téli gumira, mert a nyári körülményekre optimalizált gumi rideggé válik, ezáltal csökken a tapadása. A nyári gumitól eltérő téli gumi anyaga lágyabb, ez elsősorban magas szilika tartalmának köszönhető. A nyári gumi keményebb, erre azért van szükség, hogy magasabb hőmérsékleten, akár a forró aszfalttal érintkezve is a megfelelő tapadás biztosítva legyen.



  • A négyévszakos autógumi anyaga és mintázata a téli és a nyári egyfajta "egyvelege". Futófelülete se nem nyári, se nem téli. Bizonyos mértékig a téli-nyári hőmérsékleti és útviszonyoknak egyaránt képes megfelelni, hiszen a gyártók az utóbbi években igazán sok fejlesztést végeztek el rajtuk.

Mikor muszáj gumiabroncsot cserélni?

Az alábbi esetekben fontos, hogy cseréld le a gumiabroncsodat:

  • defekt esetén
  • 3-4mm alatti profilmélység
  • ha a gumiabroncson elöregedés jelei láthatók – pld. repedések az oldalfalon
  • ha az abroncs sérült – pld. kiszúrták, megpadkáztuk, szálhibás
  • ha rendellenes kopást észlelsz rajta – mondjuk az abroncs egyik fele jóval kopottabb
  • ha nem a járműnek megfelelően választottad ki – pld. kisteherautóra nem C jelölésű abroncs került, vagy nem az autónak megfelelő méretű abroncs került felszerelésre

Mindenkinek biztonságos, balesetmentes közlekedést kívánunk!