A 2025-ös Agritechnica kiállítás egyértelmű üzenetet közvetített: a traktorok jövője egyszerre épül a tradícióra, az elektromos innovációra és a sokoldalú teljesítményre. Nagy figyelmet kaptak az ázsiai gyártók új fejlesztései: a kínai Lovol GM100 kombájn, a márka M3004 nagytraktora, valamint az indiai TAFE EVX75 hibrid traktor. De hogy Európa se maradjon ki, egy nagyszerű német fejlesztésű elektromos traktor, a TADUS T16.20 a kiállításon debütált. Az Agroinform stábja hozott képeket is a Hannoverben bemutatott újdonságokról.
Mindegyik modell más szemléletet képvisel: a TADUS a jövő tisztán elektromos víziója Európából, a Lovol a teljesítményorientált ázsiai mérnöki szemléletet hozza, míg a TAFE az átmenet korszakát, a hibrid technológia forradalmát testesíti meg.
TADUS T16.20 – A jövő tisztán elektromos traktorja
A TADUS T16.20 modell nemcsak egy új traktor, hanem egy új szemlélet. Ez az egyik legkomplexebb, teljesen elektromos hajtású traktor, amit az európai gyártók valaha bemutattak. A gép lelke egy központi elektromos hajtásrendszer, amely akár 160 lóerős csúcsteljesítményt is képes leadni, 200 kWh kapacitású akkumulátorral.
A traktor teljesen új fejlesztés: minden alkatrésze az elektromos hajtás köré épül, így a hatásfoka messze meghaladja a hagyományos dízelmotoros traktorokét. A T16.20-hoz tartozó akkumulátorcsere-rendszer öt percen belüli telepcserét tesz lehetővé, ezzel gyakorlatilag folyamatos üzemet biztosít.

A Tadus az egyik legkomplexebb, teljesen elektromos hajtású traktor, amit az európai gyártók valaha bemutattak – Fotó: Agroinform.hu
A modell különlegessége, hogy nemcsak munkagépként, hanem energiatárolóként is használható. A farmon megtermelt nap- vagy szélenergia a traktor akkumulátorába táplálható, majd onnan akár vissza is adható a hálózatba vagy felhasználható más eszközök működtetésére.
A TADUS traktorok így nemcsak gépek, hanem egy újfajta agrárenergia-rendszer kulcselemei is lehetnek – egy lépés a teljesen önfenntartó gazdaság felé.
Lovol GM100 – A kínai kombájn, amely már a világpiacra kész
A kínai Lovol GM100 arató-cséplőgép a vállalat újgenerációs fejlesztése, amelyet kifejezetten a globális exportpiacra szántak. A gép 200 lóerős Weichai WPA 4.6 dízelmotorral és Linde hidrosztatikus hajtással dolgozik.
A 3,86 méteres vágószélesség és a 4,5 köbméteres magtartály révén a GM100 alkalmas a búza, szója, kukorica, napraforgó, cirok és rizs betakarítására.

A Lovol kombájnja a középkategóriás arató-cséplőgépek piacát célozná – Fotó: Agroinform.hu
A kombájn három dobos cséplőrendszerrel működik, amely rugalmasan alkalmazkodik a különböző növényfajtákhoz. A 45 liter/másodperces ürítési sebesség, a 400 literes üzemanyagtartály és a 8–16 tonna/óra közötti munkateljesítmény a Lovol gépét a középkategóriás kombájnok élvonalába helyezi.
A vezetőfülke tágas, túlnyomásos légkondicionált rendszerrel, ergonomikus üléssel és hidraulikus vezérléssel. A Lovol célja világos: minőségi, de még mindig elérhető árú betakarítógépet kínálni azokon a piacokon, ahol a nagy márkák drágák vagy túlzottan specializáltak.
TAFE EVX75 – Hibrid forradalom Indiából
Az indiai TAFE, a világ harmadik legnagyobb traktorgyártója az EVX75 modellel lépett be a hibrid korszakba. A traktor 75 lóerős kombinált hajtáslánccal működik, amelyben egy korszerű Stage V dízelmotor dolgozik együtt egy 400 voltos elektromos akkumulátorral.
A hibrid rendszer lehetővé teszi, hogy a traktor kizárólag elektromos üzemben is működjön, például zárt térben, állattartó telepen vagy környezetvédelmi zónákban. Nagyobb terhelésnél a dízelmotor automatikusan bekapcsol, és akár generátorként is működhet, töltve a traktor akkumulátorát.

A TAFE igazán modern és dizájnos gépet villantott – Fotó: Agroinform.hu
Az EVX75 fejlesztésénél kiemelt szerepet kapott az ergonómia és a digitalizáció: teljesen zárt, zajszigetelt fülke, érintőképernyős vezérlés, intelligens traktorirányítási rendszer és precíziós mezőgazdasági előkészítés jellemzi.
A modell már most a jövő gazdálkodási eszközének számít – környezetbarát, intelligens és sokoldalú.
Lovol M3004 – majdnem európai
Az újgenerációs Lovol M3004 traktort egy 300 lóerős Weichai dízelmotor hajtja. A mellső hajtott híd kínai gyártmány, míg a tengelykapcsoló a német LUK terméke. A 16 előre- és 16 hátrameneti fokozattal rendelkező, szinkronizált váltó az Egyesült Államokból érkezik, a vezetőfülke pedig megfelel a ROPS- és OECD-biztonsági előírásoknak. A kényelmet a neves Grammer által gyártott vezetőülés biztosítja.

A Lovol monstruma már több európai alkatrészt is tartalmaz – Fotó: Agroinform.hu
Négy gép, négy út – közös jövőkép
Az Agritechnica 2025 nemcsak a technológiai újdonságokról szólt, hanem arról is, hogy a mezőgazdasági gépgyártás mennyire sokféle úton keresi a választ a jövő kihívásaira.
- A TADUS T16.20 az elektromos energiaforradalom mezőgazdasági előretörését jelképezi.
- A Lovol GM100 a hatékonyság és ár-érték arány bajnoka az ázsiai mérnöki gondolkodás jegyében.
- A Lovol M3004 Kína és Európa együttműködésének szimbóluma.
- A TAFE EVX75 pedig a két világ közé épít hidat: a bevált dízeltechnológia és a tiszta elektromos hajtás között.
A közös pont mindegyikben ugyanaz: a gazdálkodás jövője a hatékonyság, a fenntarthatóság és a megbízhatóság egyensúlyán múlik.
Indexkép: Agroinform